شیراز؛

تداوم پویش ملی تبدیل کردن قلیان به گلدان

یکی از هتل های پنج ستاره شیراز، به پویش ملی تبدیل کردن قلیان ها به گلدان پیوست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر علی تهمتن رئیس مركز بهداشت شیراز گفت: اسانس تداوم پویش ملی تبدیل کردن قلیان به گلدانهای مواد معطر مورد استفاده در تنباكوهای میوه ای، دارای مواد سمی بسیار زیادی است كه با توجه به آلودگی تنباكوهای مورد استفاده به فلزات سنگین مانند ارسنیك، كروم و سرب، این مواد در مجاورت ذغال و حرارت آزاد شده و موجب بروز بیماری های مزمن و خطرناك می شوند.
وی افزود: تنباكوی میوه ای به دلیل دارا بودن رطوبت، موجب رشد انواع قارچ ها و میكروب ها می شود كه از دیگر خطرات استعمال این تنباكوها است.
علی تهمتن اضافه کرد: دود قلیان، دارای مواد سرطانزایی است كه باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، سرطان های ریه، لب، دهان، حنجره، مری، معده، كبد و روده بزرگ می شود.  
كارشناس مسئول سلامت محیط استان نیز گفت: پویش ملی قلیان ها را گلدان كنیم در شرایطی در حال اجرا است كه مصرف قلیان در میان جوانان و برخی خانواده ها گسترش یافته است، در همین راستا یكی از هتل های پنج ستاره شهر شیراز در راستای فرهنگسازی، به این پویش ملی پیوسته است.
سیامك شمس افزود: یكی از خطرات بزرگ استفاده از قلیان در اماكن عمومی، تهدید سلامتی اطرافیان استفاده كننده قلیان است و در صورتی كه این افراد، كودكان و یا سالمندان باشند، این تهدید جدی تر می شود.
او ادامه داد: تبدیل قلیان ها به گلدان، از سوی مراكز و اماكنی كه در شبانه روز پذیرای افراد زیادی به ویژه جوانان هستند، علاوه بر نهادینه کردن این فرهنگ، به مرور باعث حذف قلیان از سایر اماكن می شود.
كارشناس مسئول بهداشت محیط مركز بهداشت شیراز هم گفت: قلیان علاوه بر دارا بودن تمام مواد سمی و سرطانزای موجود در سیگار، دارای مونوكسیدكربن بیشتری است كه در صورت استفاده مادران باردار، تاثیرات بسیار نامطلوبی بر روی جنین دارد.
محمدحسین كیانفر اضافه کرد: با توجه به تغییر سنی و جنسی مصرف دخانیات در كشور، شاهد مصرف قلیان در سنین پایین و به ویژه بانوان هستیم كه این موضوع به علت سادگی دسترسی، نداشتن قبح به ویژه در محافل خانگی و دوستانه است و در این راستا آموزش و پرورش، مراكز آموزش عالی و نظارت خانواده ها می توانند نقش موثری در جلوگیری از گرایش افراد به مصرف دخانیات داشته باشند.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار