شیراز؛

تاثیر کپسول اسید چرب امگا3 بر افسردگی دوران بارداری

استفاده از کپسول اسید چرب امگا3 روشی مناسب در بهبود افسردگی خفیف دوران بارداری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معصومه کاویانی یک عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: استفاده از مکمل امگا3، روشی مناسب و بدون عارضه جانبی بر مادر و نوزاد در بهبود افسردگی خفیف دوران بارداری است.
وی افسردگی را یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات دوران بارداری دانست و بهبودی و درمان آن را از دغدغه های حرفه زنان و مامایی برشمرد.
او اضافه کرد: متخصصان به این نتیجه رسیده اند که برای تعداد زیادی از زنان ، افسردگی در زمان بارداری ممکن است مساله اصلی باشد که مورد غفلت قرار گرفته است؛ بیشتر زنان در دوران بارداری دچار مسائل روحی و روانی می شوند و افسردگی یکی از نشانه های بروز چنین تغییراتی است.
این عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی شیراز، یادآور شد: حاملگی به عنوان عامل استرس زا در مباحث بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان مطرح شده است که این عامل استرس زا می تواند ناشی از تغییرات در تصویر ذهنی از بدن و انطباق نامناسب با وضعیت حاملگی باشد.
کاویانی ادامه داد: در واقع بارداری و زایمان مرحله ای تکاملی به شمار می آید؛ از آنجا که همه زنان از نظر عاطفی، هیجانی، یکسان، متعادل و بالغ نیستند، ممکن است در برابر حاملگی و زایمان واکنش های متفاوتی از خود بروز دهند.  
او در ادامه به نقش اسید چرب غیر اشباع امگا3 اشاره کرد و گفت: محققان دریافته اند که بین متابولیسم غیرطبیعی اسیدهای چرب و افسردگی ارتباط معنی داری وجود دارد؛ به صورتی که کاهش میزان اسید چرب غیراشباع امگا3 تاثیر بسزایی در ایجاد خلق افسرده، ایجاد دیدگاه منفی نسبت به زندگی و انجام رفتارهای خودکشی داشته است.
مدیرگروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: احتمال می رود امگا3، یکی از مکمل های مفید برای درمان افسردگی در بارداری است که هم می تواند درمانی برای افسردگی باشد و هم آسیب های جانبی آن برای جنین و مادر کم باشد.
کاویانی به مادران در معرض خطر افسردگی پیشنهاد کرد: در صورت امکان مکمل امگا3 در دوران حاملگی استفاده کنند.
او یادآور شد: کپسول امگا3 در برنامه کشوری مادر سالم گنجانده شود تا مادران با سلامت روانی بالایی جنین خود را پرورش دهند.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار