گردآوری 160 عكس برای آشنایی با جامعه زنان ایرانی

نمایشگاهی با عنوان «٢٦ عكاس زن ایرانی» که توسط 26 عکاس گردآوری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایشگاه «٢٦ عكاس زن ایرانی» كه به كوشش امیرحسین حشمتی گردآوری شده در گالری شیرین با حضور نغمه قاسملو عكاس پیشكسوت و الناز كاظمی برگزار شد.

در ابتدا حشمتی به عنوان گردآورنده این مجموعه در خصوص شكل گیری نمایشگاه «٢٦ عكاس زن ایرانی» گفت: پروژه‌ای كه اول در ذهن داشتم برپایی مجموعه‌ای از عكاسان پیشكسوت؛ چه زن و چه مرد بود اما بعد به پیشنهاد یحیی دهقان‌پور از این كار منصرف شدم و باتهیه لیستی از چند نسل عكاسان زن ایرانی به سراغ این هنرمندان رفتیم.

وی درباره هدف از تشكیل این مجموعه اظهار داشت: دخیل شدن نگاه عكاسان زن در آثارشان موجب خلق كارهای ویژه‌ای شده است و هدف از این نمایشگاه نمایش و معرفی همین نگاه و شناساندن زنان جامعه ایرانی به همه است؛ امری كه به همراه رونمایی یك كتاب در راستای همین مجموعه محقق می‌شود.
 
حشمتی راجع به تعداد این عكاسان تصریح كرد: زمانی كه تصمیم به این كار گرفتم دیدم در صورت انتخاب تعداد زیادی عكاس ممكن است هر كسی از كارهای سابقش مجموعه‌ای را بیاورد. به همین جهت بر اساس در نظر گرفتن دهه‌های گوناگون از سه نسل از عكاسان زن ایرانی دعوت به كار كردیم اما به جهت اینكه به كار گرفتن هنرمندان پیشكسوت مقداری دشوار بود از بین٣١ عكاس ٢٦تن حاضر به همكاری شدند.

وی ادامه داد: در نهایت توسط 26 عکاس 160 اثر به دست ما رسید؛ کارهایی که هر کدام به صورت یک مجموعه در فضای مخصوص به هر هنرمند به نمایش درمی‌آید عکاسی مطبوعاتی، مستند، طبیعت و حوزه دیگر این رشته از عناوینی هستند که در این مجموعه به نمایش گذاشته می‌شوند. آثاری که با دیدن آنها خواهید دید که چقدر زن بودن روی کارها تاثیر گذاشته است.

حشمتی اظهار کرد: علاوه بر توضیح کلی که در خصوص این نمایشگاه نوشته شده هر عکس عنوان توضیحی مخصوص به خود دارد همچنین در خصوص چیدمان نیز همان طور که ذکر شد نسل‌ها و دهه‌هایی که هنرمندان در آن کار کرده اند در نظر گرفته شده و به این ترتیب نسل اول شامل رعنا جوادی، هنگامه گلستان، غوغا بیات، مهروا آروین، مهشید نوشیروانی و نغمه قاسم‌لو است و نسل دوم به هنرمندان دهه پنجاه تعلق دارد و افرادی چون شادی قدریان، کتایون کرمی، کیمیا رهگذار، نازلی عباس‌پور را شامل می‌شود و مابقی هنرمندان به دهه شصت و هفتاد تعلق دارد.

وی در ادامه درباره کتابی که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود، گفت: در کتاب نیز به ترتیب نسل‌ها خواستیم معرفی از دهه‌های مختلف داشته باشیم به همین جهت به این مجموعه بر مبنای سه سوال که شامل سال شروع کار، علت انتخاب عکاسی و ویژگی‌های عکس ماندگار است، شکل گرفت. همچنین تمام کارها با قیمت‌هایی که بر اساس نمایشگاه و آخرین کار فروخته شده تعیین شده‌اند به فروش می‌رسد.

نغمه قاسم‌لو در ادامه این نشست در خصوص این نمایشگاه گفت: این مجموعه فرصتی برای نمایش حضور زن‌ها در فضاهایی است که شاید محدودیت‌هایی را برای آقایان داشته باشد مثل عکس‌هایی از زندان زنان و موارد این چنینی که به کمک چیدمان حس مورد نظر نمایشگاه را به مخاطب منتقل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نمایش این نگاه به جهت آشنایی و شناختن هر چه بیشتر جامعه زنان ایرانی دارای اهمیتی است که پس از بازدید از آثار متوجه آن می‌شویم.

گفتنی است نمایش عکس‌های 26 عکاس زن ایرانی و رونمایی از کتاب این مجموعه جمعه 30 مهر ماه در گالری شیرین انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند تا 12 آبان برای بازدید از این آثار به گالری مذکور مراجعه کنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار