نگرانی خانواده قربانیان کشتی "ماوی مرمره" درخصوص لغو شکایاتشان علیه اسرائیل

خانواده قربانیان حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره، نگران لغو پیگیری قضایی رژیم صهیونیستی در دادگاه ترکیه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، در پی توافق دوجانبه اسرائیل و ترکیه در ماه ژوئن (30 روز منتهی به 11 تیر)، نگرانی ها درخصوص لغو فرایند اقامه دعوی خانواده قربانیان ترک علیه رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. در سال 2010 یک ناو ترک حامل کمک های بشردوستانه در راه غزه بود که مورد حمله نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

قرار است دادگاه ترکیه روز چهارشنبه یک جلسه استماع دادرسی برگزار کند و جرایم 4 ژنرال اسرائیلی را به دلیل حمله به ناو ترک و بازداشت غیرقانونی بیش از 700 فعال حقوق بشری بررسی کند. با این حال، به دلیل توافق آنکارا و تل آویو برای گسترش روابط دیپلماتیک در اوایل تابستان، طرفداران اقامه دعوی علیه اسرائیل نگرانِ لغو پیگیری قضایی رژیم صهیونیستی در دادگاه ترکیه هستند.

براساس این توافق، اسرائیل با پرداخت غرامت 20 میلیون دلاری به ترکیه برای جبران خسارات ناشی از حمله به کشتی ماوی مرمره در سال 2010، موافقت کرده است.

در حمله سال 2010 نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره و 5 کشتی دیگر، که حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه بودند، 10 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. این حادثه موجب تیره شدن روابط دیپلماتیک ترکیه و رژیم صهیونیستی شد. 

یکی از فعالان حقوق بشر در این خصوص گفت: «توافقات تل آویو و آنکارا ربطی به خانواده های قربانسان این حادثه ندارد. آنها خواهان رسیدگی به پرونده قضایی خود هستند. آنها خواهان برقراری عدالت هستند.»

هفته گذشته یک مقام اسرائیلی برای نخستین بار از سال 2012 به ترکیه سفر کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار