رئيس سازمان بازرسی كل كشور كه به دعوت همتای آلمانی به برلين سفر کرده است با مسئولان و مديران سازمان شفافيت بین‌الملل ديدار و گفتگو كرد.

آغاز همکاری‌های سازمان بازرسي كل كشور و شفافيت بین‌الملل
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قاضی ناصر سراج رئيس سازمان بازرسی كل كشور در ديدار با مايكل مارشال معاون شفافيت بین‌الملل و برخی از مديران منطقه‌ای اين سازمان، با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ايران در امر مبارزه با فساد، رتبه اختصاصی به كشورها ازنظر شاخص ادراک فساد را به‌ نقد و بررسی گذاشت و خواستار بررسی دقیق‌تر اين شاخص و بهره‌مندی شفافيت بین‌الملل از ساير منابع شد.

وی با بيان آمادگی سازمان بازرسی كل كشور برای همکاری‌های فنی و علمي، اظهار داشت: گزارش‌های تخصصی آماری موردنیاز به‌عنوان متمم منابع آماری كه توسط اين نهاد بین‌المللی در خصوص كشورمان جمع‌آوری می‌شود می‌تواند در اختيار شفافيت بین‌الملل قرار گيرند.

سراج گفت: عزم جمهوری اسلامی ايران مبارزه جدی با فساد است و اين سازمان نه‌ فقط در داخل كشور بلكه با تعامل و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل تجربيات لازم برای مقابله با فساد می‌پردازد و فعالیت‌های به‌عمل‌آمده در راستای اجرای كنوانسيون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد، ايجاد مركز همكاری منطقه‌ای دستگاه‌های ضدفسادی اكو، راه‌اندازی آكادمی آموزشی آمبودزمان آسيايی در ايران، برگزاری سمينارهای آموزشی منطقه‌ای در كشور با همكاری برخی از كشورهای پيشرو و دفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با جرم و مواد مخدر ازجمله اقدامات اين سازمان برای مبارزه با فساد است.

سراج تصریح کرد: جمهوری اسلامی ايران اگر چه به رتبه‌بندی سازمان شفافيت بین‌الملل انتقاد دارد و جايگاه اعلام‌شده را مناسب نمی‌داند، اما خواستار تعامل بيشتر با سازمان شفافيت بین‌الملل است.

وی وجود تحریم‌ها و جنگ سخت و نرم تحميلی عليه ايران را در به وجود آمدن فضای ناسالم و گسترش فساد ازجمله دلایل اين مسئله دانست.

در ادامه مايكل مارشال، معاون سازمان شفافيت بین‌الملل ضمن خوشامدگويی به قاضی سراج و همراهان؛ اظهار داشت: علی‌رغم رتبه اختصاص‌یافته به كشور ايران كه مورد نقد قرارگرفته است، اما ما مشاهده می‌کنیم كه گام‌های ارزنده‌ای از سوی ايران برداشته‌شده و در آتيه جايگاه بسيار خوبی را برای كشور رقم می‌زند.

اين مقام شفافيت بین‌الملل گفت: منابع مورداستفاده برای كشور ايران، به دليل برخی محدودیت‌ها و فقدان اطلاعات، كافی نبوده و با اين رويكرد جديد می‌تواند در جمهوری اسلامی ايران نتايج مثبتی داشته باشد و وجهه‌ای درخشان از ايران ترسيم و اين جايگاه تغيير يابد. گسترش مناسبات تجاری، سرمایه‌گذاری‌های خارجي، تقويت رابطه تجاری با دنيا به‌تدریج اين رتبه را تغيير می‌دهد.

مايكل مارشال گفت: هدف شفافيت بین‌الملل از رتبه‌بندی كشورها بر مبنای شاخص ادراک فساد، كوبيدن هيچ كشوری نيست.

وی هدف غایی در نظام بین‌المللی برای شفافيت را اجرای اصول جاكارتا و دستورالعمل تنظيمی برای دستگاه‌های ضدفسادي دانست و اظهار داشت: از اين حيث نقش سازمان بازرسی كل كشور جمهوری اسلامی ايران بسيار حائز اهميت است و عضويت آن در انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد بيانگر اين امر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار