رویترز: تمایل شرکت‌های بیمه غربی به برقراری ارتباط با ایران

به نوشته رویترز شرکت‌های بیمه غربی برای ورود به بازار ایران و پوشش تانکرهای نفت آن تلاش می‌کنند.

رویترز: تمایل شرکت‌های بیمه غربی به برقراری ارتباط با ایران
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، علی‌رغم گذشت ده ماه از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، محدودیت‌های بانکی هنوز به طور کامل رفع نشده‌اند. با این حال شرکت‌های بیمه غربی به آرامی برای عقد قرارداد با ایران و ورود به بازار چند میلیارد دلاری آن تلاش می‌کنند.

ایران که سال‌ها از بازارهای مالی بین المللی خارج بوده است، هنوز هم برای بهره مندی از مزایای توافق هسته‌ای تلاش می‌کند. با اینکه تحریم‌های بانکی ایران در ماه ژانویه لغو شد، به دلیل پابرجا ماندن تحریم‌های آمریکا، تهران فقط با چند بانک کوچک در آمریکا ارتباط برقرار کرده است.

شرکت‌های بیمه برای ورود به بازارایران که سال گذشته 9 میلیارد دلار ارزش داشت و احتمالاً در یک دهه آینده ارزش آن دو برابر می‌شود، با این کشور گفتگو می‌کنند.

شرکت‌های غربی برای آغاز تجارت با ایران به بیمه نیاز دارند. بیمه‌ اعتباری حمل و نقل و تجارت که ریسک پرداخت نشدن بهای کالاها را کاهش می‌دهد، نخستین نوع بیمه‌ای است که پیشنهاد شده‌است.

«نیگل کوشنر،» وکیل برجسته در امور تحریم ها در لندن در این خصوص می‌گوید: « به دلیل کم شدن ریسک جریمه‌های هنگفت برای بیمه‌گران، ترس شرکت‌ها برای برقراری ارتباط با ایران کاهش یافته است. ما شاهد تلاش های بیشتری در این زمینه از سوی شرکت‌های بیمه خواهیم بود.»

از آنجاییکه ایران تصمیم دارد صادرات نفت خود را افزایش دهد، تأمین امنیت دریایی از طریق شرکت‌های بیمه ضروری است. شرکت‌های بیمه برتر غربی در ماه‌های اخیر خدماتی را برای بیمه کشتی‌ها پیشنهاد داده‌اند.

«محمد حسین زمانی‌نیا،» معاون وزیر نفت ایران نیز در این خصوص اعلام کرد در حال حاضر بیمه‌گران اروپایی برای پوشش تانکرهای نفت ایران مانعی ندارند.

انجمن حفاظت و غرامت «پی اند آی» -بیمه دریایی متعلق به شرکت‌های حمل و نقل- پوشش ناوگان حمل و نقل ایران از جمله تانکرهای نفت را آغاز کرده است.

بیمه‌گر نروژی «اسکالد» اعلام کرد در حال گفتگو با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. این در حالیست که این شرکت در حال ارائه خدمات به کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران نیز هست.

شرکت «استندارد کلاب» انگلیس نیز اعلام کرد کشتی‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند را پوشش می‌دهد؛ اما درباره ارتباط با شرکت‌های کشتیرانی ایرانی مسئله ای را مطرح نکرد.

بیمه‌گران می‌گویند هنوز هم محدودیت‌هایی برای انتقال پول از طریق بانک‌های آمریکایی و تجارت با ایران وجود دارد که باید برای آن راه حلی پیدا شود.

بانک‌های آمریکایی به دلیل وجود تحریم‌های داخلی از تجارت با ایران منع شده اند. معامله دلاری با ایران از طریق سیستم مالی آمریکا ممکن نیست. بانک های اروپایی نیز همین مشکل را دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار