در پی عزیمت ناوگان نفتکش‌های ایران به آب‌های اروپا؛

فایننشال تایمز: عزم جزم ایران در بازیابی جایگاه برتر تجارت نفت

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به عزم جزم ایران در بازیابی جایگاه برتر در تجارت نفت نوشت: ناوگان نفتکش های ایران برای نخستین بار از زمان کاهش تحریم ها در سال گذشته، وارد آبهای اروپا می شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ روزنامه فایننشال تایمز نوشت: نفتکش های بزرگ ناوگان نفتکش های دولتی ایران برای نخستین بار از زمان کاهش تحریم ها در سال گذشته، در حالی در آبهای اروپا حرکت می کنند که یکی از بزرگترین شرکت های نفتکش جهان انتقال محموله های نفتی را افزایش داده است.

این روزنامه در گزارشی به قلم دیوید شپارد در پایگاه اینترنتی خود نوشت: شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر دو نفتکش عظیم دارد که پس از بارگیری در جزیره خارک در اوایل این ماه به سمت بندر تجاری روتردام (هلند) در حرکتند. 

در حالی که شرکت های پالایش نفت اروپا از زمان کاهش تحریم های مرتبط با توافق هسته ای با ایران در سال گذشته، محموله های کوچک نفت خام از ایران دریافت کرده اند، این دو نفتکش، نخستین نفتکش های تحت اداره شرکت ملی نفتکش ایران هستند که به جای شرکت های کشتیرانی مستقل، نفت خام ایران را به اروپا منتقل می کنند. هر یک از این دو نفتکش قادر به حمل بیش از دو میلیون بشکه نفت هستند. 

سیروس کیان‌ارثی، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران، هفته پیش گفت موضوع بیمه و گرفتن مجوز بین المللی که اقدام شرکت نفتکش ایران را در ارسال نفتکش های خود به بنادر اروپا به تاخیر انداخته بود، «حل شده» است. 

اهمیت جهانی شرکت ملی نفتکش ایران 

پیش از سال 2012 که با هماهنگی غرب، تحریم هایی علیه صادرات نفت خام ایران اعمال شد، شرکت ملی نفتکش ایران با حدود 65 نفتکش، یکی از بزرگترین شرکت های نفتکش جهان بود. 

بر اساس ردگیری ماهواره ای نفتکش ها، دو نفتکش عظیم ایران در حال حاضر در آبهای آفریقا هستند و هفته پیش دماغه امید نیک را دور زدند. یکی از این نفتکش در جنوب غربی لیبریاست، و نفتکش دیگر در آبهای آنگولا در حرکت است. انتظار می رود هر دو نفتکش اوایل ماه آینده به  روتردام برسند. 

نصرالله سردشتی، مدیر تجاری شرکت ملی نفتکش ایران، بهار پارسال گفت این نفتکش ها ممکن است تا ماه ژوئن به سمت اروپا حرکت کنند، اما در واقع این نفتکش ها مجبور شدند شش ماه دیگر برای از سرگیری ارسال محموله های نفت خام به اروپا منتظر بمانند. 

سردشتی این هفته در گفتگو با پایگاه اینترنتی پلاتس، که نخستین بار خبر حرکت این نفتکش ها را به سمت اروپا اعلام کرد، گفت: در حال حاضر ما  با تمام قوا بازگشته ایم تا سهم خود را در بازار نقل و انتقال محموله های نفتی بازیابیم.

تهدیدات نفتی !  
      
صادرات محموله های نفتی از ایران از نزدیک رصد می شود. این در حالی است که ایران پس از توافق هسته ای، سال 2016، روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت به صادرات خود به بازارهای بین المللی افزود .

رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران نیز در بازار نفت زیر نظر قرار دارد، چرا که انتقاد شدید وی از توافق هسته ای این سؤال را برانگیخته است که آیا او اقدام به افزایش تحریم‌ها خواهد کرد یا خیر. 

تحلیلگران سیتی گروپ این هفته اعلام کردند «موضع تند» احتمالی ترامپ در قبال ایران یکی از عوامل غیرقابل پیش بینی برای بازار نفت در سال 2017 است، و تاثیر بالقوه آن بر قیمت نفت «چشمگیر» خواهد بود. 

با وجود این، آنها هشدار دادند با توجه به هماهنگی های لازم با متحدان غربی، بعید است آمریکا افزایش صادرات نفت ایران را به حال قبل از کاهش تحریم ها بازگرداند. شرکت های آمریکایی هنوز تا حد زیادی درباره معامله با ایران ممنوعیت دارند. 

سیتی گروپ اعلام کرد:  کاملاً بعید است ائتلاف بین المللی که منتقد حفظ دور تحریم های قبلی بود، در این امر مشارکت کند.

کارتل نفتی اوپک که ایران سومین تولیدکننده بزرگ آن است، اواخر سال گذشته در تلاش برای بهبود روند نزولی قیمت نفت، با کاهش تولید نفت موافقت کرد. اما ایران تا حد زیادی از این سقف تولید معاف شد، پس از آنکه اوپک تا حدی به علت تحریم هایی که قبلاً بر صادرات نفت ایران اعمال شده بود، موافقت کرد تا سقف تولید ایران را بالاتر از سطح تعیین شده توسط ناظران نگه دارد.

با این حال، با توجه به اینکه ایران برای افزایش تولید نفت خود نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد، احتمال می رود  روند رشد تولید نفت این کشور در سال 2017 کند شود. 

از زمان توافق اوپک برای کاهش تولید نفت به همراه دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت همچون روسیه، بهای نفت برنت 20 درصد افزایش یافته است، اما با توجه به نشانه های مربوط به صنعت نفت شیل آمریکا (و اینکه هم اکنون قیمت نفت به قدری بالاست که آنها تولید نفت خود را افزایش دهند)،  این افزایش در سال 2017 متوقف شده است. 

قیمت هر بشکه نفت برنت (دریای شمال) در معاملات روز پنجشنبه  دو ممیز پنج دهم درصد افزایش یافت و به 56 دلار و 42 سنت رسید، با این حال، هفت دهم درصد کمتر از ماه گذشته بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار