رویترز: افزایش واردات نفت هند از ایران به بالاترین سطح در 15 سال گذشته

با لغو تحریم های بین المللی ضد ایران، واردات نفت هند از این کشور به بالاترین سطح در 15 سال گذشته رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ واردات نفت هند از ایران در ماه اوت به بالاترین سطح در دست کم 15 سال گذشته رسید. 

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رویترز، واردات روزانه نفت خام هند از ایران در ماه اوت پس از این که ایران برای بازیابی سهم خود از بازار که تحت فشارهای تحریم های اقتصادی به رقبایی مانند عربستان سعودی و عراق واگذار شده بود، توان و ظرفیت صادرات خود را تقویت کرده است. 

بنا بر اعلام منابع تجارت نفت و داده های مربوط به ورود کشتی ها به بنادر که مرکز تحقیقات زنجیره عرضه و کالای تامسون رویترز به دست آورده است، هند ماه اوت حدود 576 هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد که در مقایسه با ماه ژوئیه حدود 10 درصد افزایش داشت. 

واردات ماه اوت از ایران احتمالا بالاترین میزان واردات نفت خام هند از ایران بوده است، هرچند داده های معتبر فقط تا سال 2001 در دسترس است.

ایران سابقا و تا قبل از اینکه تحریم ها صادرات نفتی این کشور را کاهش داد، دومین تامین کننده بزرگ نفت خام هند بود -- جایگاهی که اکنون در اختیار عراق است. 

بخش بزرگی از تحریم های ایران ماه ژانویه لغو شدند و در ماه اوت صادرات نفت خام این کشور، به استثنای میعانات گازی، به سطح نزدیک به سطح دوره قبل از تحریم ها یعنی به رقم 2.11 میلیون بشکه در روز رسید و میزان صادرات نفت ایران به هند از میزان صادرات به چین، یعنی بزرگترین مشتری نفتی تهران، فراتر رفت. 

داده های مربوط به ورود نفتکش ها به بنادر نشان می دهد واردات نفت هند از ایران ماه گذشته در مقایسه با رقم 199 هزار بشکه در روز که مربوط به اوت یک سال قبل بود، تقریبا سه برابر شد.

در دوره آوریل-اوت، یعنی پنج ماه نخست سال مالی کنونی هند، سهم ایران در واردات نفت هند به 10.7 درصد افزایش یافت که بالاترین درصد از دسامبر 2010 است. این داده ها نشان داد خرید نفت هند از ایران در این پنج ماه از حدود 266 هزار بشکه در دوره مشابه یک سال قبل با نزدیک به 70 درصد افزایش به 451 هزار بشکه در روز رسید.

انتظار می رود واردات نفت هند از ایران در سالی که از اول آوریل شروع شد، به بالاترین سطح در هفت سال گذشته برسد. پیش بینی می شود میزان خرید پالایشگاههای بخش خصوصی و دولتی هند از ایران در مجموع به صورت میانگین به دست کم 400 هزار بشکه در روز برسد. 

پالایشگاه خصوصی ایسار اویل در ماه اوت بزرگترین مشتری نفت ایران بود و پس از آن شرکت نفت هند و پالایشگاه مانگالور و شرکت پتروکمیکالز قرار داشتند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار