استاد دانشگاه کابل در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

کشورهای آسیای‌میانه نگران طرح ترانزیت ترویست در شمال افغانستان

یک کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: کشورهای آسیای‌میانه نگران سیاست‌های آمریکایی در فراهم کردن مسیر عبور گروه‌های تروریستی از طریق شمال افغانستان به طرف آسیای میانه هستند.

رزمایش‌های مشترکعبدالطیف نظری استاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو  با خبرنگار گروه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در تحلیل برگزاری رزمایش مشترک چین و تاجیکستان در نزدیکی مرزهای افغانستان اظهار داشت: کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای آسیای‌میانه نگران سیاست‌های آمریکایی در فراهم کردن زمینه عبور و گذر گروه‌های تروریستی از طریق شمال افغانستان به طرف آسیای میانه هستند. لذا باید توجه داشت که مجموعه کشورهای آسیای میانه نگران نفوذ تروریست‌های فرامنطقه‌ای در منطقه هستند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه پیش از این نیز شاهد مانورهای مشترک بین روسیه و تاجیکستان بودیم، افزود: این کشورها تلاش می‌کنند به صورت یک مجموعه امنیتی مشترک در مقابله با گروه‌های تروریستی با یکدیگر همکاری کنند، بنابراین چنین رزمایش‌هایی ناشی از نگرانی کشورهای آسیای میانه از جمله چین و تاجیکستان از تروریست سازی آمریکا در منطقه است.

وی درباره حضور گروه طالبان در مناطق شمالی افغانستان نیز گفت: برخی بر این باورند که طالبان به‌دنبال وارد کردن فشار بر دولت مرکزی افغانستان است که اگر اینطور بود، باید بیشتر جنوب افغانستان را مورد توجه قرار می‌داد و نه شمال را، چرا که طالبان در جنوب و مناطق شرقی افغانستان از پایگاه اجتماعی گسترده‌تری برخوردار است.

نظری با تاکید بر اینکه ساختار اجتماعی افغانستان ساختاری قومیتی است، بنابراین هر گروه در داخل پایگاه اجتماعی خود از نفوذ بیشتر برخوردار است، اضافه کرد: بحث شمال افغانستان بیشتر به نفوذ گروه تروریستی داعش مربوط می‌شود که آمریکا با انتقال این گروه به شمال افغانستان در حال نفوذ به حیات خلوت امنیتی روسیه است تا ناامن‌سازی آسیای‌میانه و همچنین وجود منابع انرژی حضور خود را مورد توجه قرار دهد. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر من تحرکات جدید طالبان در شمال افغانستان بیشتر در این راستا صورت می‌گیرد که ساختارهای اجتماعی و فرهنگی شمال در حال دگردیسی و یک دگرگونی است. یعنی نارضایتی از حکومت وحدت ملی در شمال افغانستان باعث شده که طالبان بیشتر در آنجا نفوذ داشته باشند و از این نفوذ، تهدیدات امنیتی را متوجه حکومت افغانستان کند.

اضافه می‌شود که وزارت دفاع تاجیکستان روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رزمایش مشترک نظامی تاجیکستان و چین برای مقابله با تروریست‌هایی که وارد منطقه کوهستانی «بدخشان» در مرز افغانستان شده اند٬ آغاز شده است.

براساس این اطلاعیه در این رزمایش ۱۰ هزار سرباز تاجیک در یک پادگان نظامی به رهبری سرلشکر «وانگ هو» وابسته به ارتش آزادی بخش خلق چین شرکت می‌کنند.

در این رزمایش علاوه بر حضور نیروهای زمینی از جنگنده‌ها٬ خودروهای زرهی و تجهیزات توپخانه‌ای استفاده می‌شود.

این رزمایش تا ۲۴ اکتبر، برای شناسایی گروه‌های تروریستی در این منطقه ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ تاجیکستان و افغانستان بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار