مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه ها در کوتاه‌ترین زمان می‌توان با برخوردهای حساب شده علمی در دانشگاه و آموزش عالی از گسترش بیش از پیش این موضوع جلوگیری کنند.

مالک نادری مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در کشور ما با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر تقریبا حدود 2500 دانشگاه را داراست این در حالی است که تعداد دانشگاه های موجود در کشور چین جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر از ما است از این رو باید توسعه کمی دانشگاه ها به افزایش معضلاتی همچون پایان نامه ختم می شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که انجام این نوع  نگارش صرفا  توسط دانشجویان یا نخبگانی که وضع مالی خوبی ندارند انجام می‌شود.

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر افزود: عمدتا دانشجویانی که اقدام به خرید پایان‌نامه می کنند که از دانشگاه‌های درجه 2 و 3 هستند زیرا در حدود 15 دانشگاه برتر داریم که با توجه به رقابت این دانشگاه‌ها با سایر مراکز این موضوع کمتر پیش می‌آید.

نادری گفت: در دنیا روندهایی برای مقابله با فروش علم درنظر گرفته‌ شده است و وزارت علوم در این زمینه برنامه های جدی دارد و از طرفی تعداد دانشجویانی که جذب می‌کنیم با سطح علمی و ظرفیت دانشگاه‌های کشور همخوانی ندارد که حل این مسئله در میان‌مدت و بلندمدت امکان‌پذیر است.

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: با راه‌اندازی مراکز حرفه‌ای و برخورد جدی با این قبیل معضلات در زمان کوتاه می توان جلوی افزایش و پیشرفت این نوع تخلفات را گرفت چرا که این موضوع به نوعی حیثیت علمی کشور محسوب می‌شود.

نادری تصریح کرد: دانشجویانی که در موقع کنکور نمره منفی میزنند و با هر شرایطی وارد دانشگاه می شوند مشخص است که زمان فارغ التحصیلی و ارائه پایان نامه مسیر درستی را انتخاب نمی کنند زیرا این دانشجویان کیفیت علمی برای ارئه پایان نامه خود نخواهند داشت.

وی ادامه داد: البته درصد خطا در کشور ما با برخی از کشورها تا حدودی برابر است اما میزان این خطاها به دلیل تعداد بالای دانشجو ها است که این  مسئله به آموزش علمی کشور دامن می‌زند.

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر بیان داشت: اما در کوتاه‌ترین زمان می‌توان با برخوردهای حساب شده علمی در خود دانشگاه و آموزش عالی از گسترش بیش از پیش این موضوع جلوگیری کرد.

نادری اظهار داشت: سهم کمتر از نیم درصد پژوهش در تولید ناخالص ملی را اگر هزینه نکنیم درآمد و تولید علم و فناوری نخواهیم داشت.

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: در شرایط آزمایشگاهی و امکانات فراهم باشد بخش عمده‌ای از دانشجویان و اساتید می‌توانند اقدامات موثر و خوبی انجام دهند اما در صورت فراهم نشدن بستر هزینه‌های تحقیقاتی، دانشجو مسیر دیگری را پیش می‌رود زیرا اگر دانشجو مقطع دکتری در طول درس متمرکز بر پروژه خود شود و حقوقش مشخص باشد هیچگاه کار غیراخلاقی انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار