نیویورک‌تایمز: چرا کلینتون از برهم خوردن روابط مانیل-واشینگتن نگران است؟

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت دور شدن فیلیپین از آمریکا، سبب نگرانی هیلاری کلینتون شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ در گزارش روزنامه نیویورک تایمز به قلم مارک لاندر آمده است: زمانی که به نظر می رسد فیلیپین این هفته برای فاصله گرفتن از هم پیمان قدیمی خود یعنی آمریکا به نفع چین تلاش کرد، نه تنها سیاست «چرخش» باراک اوباما به سوی آسیا را به چالش کشید، بلکه سبب به چالش کشیده شدن هیلاری کلینتون نیز شد، کسی که به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا برای نزدیک شدن به مقامات منطقه تلاش کرده بود.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد با شنیدن سخنان رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین طی سفرش به پکن، آشفته شده است. او در سخنانی از «جدایی» فیلیپین از آمریکا خبر داد و گفت: « زمان آن فرا رسیده است تا بگویم خداحافظ دوست من.»

به نظر می رسد دولت آمریکا به سبب سخنان دوترته سردرگم شده است. روز جمعه وزیر تجارت فیلیپین تلاش کرد از آنچه که رئیس جمهور این کشور گفته بود، فاصله بگیرد.

جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به شوخی گفت دوترته همان دونالد ترامپ فیلیپین است. 

خود دوترته بعدا تأکید کرد منظورش از «جدایی» تنها این بوده است که فیلیپین قصد داشت در مقابل آمریکا از استقلال بیشتری برخوردار باشد.

هیلاری کلینتون به آشوب‌ها بین مانیل و واشینگتن از ماه گذشته نپرداخت، زمانی که گفت حق با اوباما بود که نشست با دورترته را لغو کرد. اما یک مقام بلندپایه در ستاد انتخاباتی کلینتون گفت کلینتون همانند کاخ سفید درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور فیلیپین نگران است.

اما این تنش برای هیلاری کلینتون شخصی تر است تا اوباما. او به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا زمینه را برای تمرکز رئیس جمهور این کشور بر آسیا فراهم و به صورتی خاص بر حضور آمریکا در جنوب شرق آسیا تأکید کرد. در سال دو هزار و یازده، او بر روی عرشه یک کشتی جنگی آمریکایی در مانیل ایستاد تا وانمود به حمایت از هم پیمانی کند که در مناقشه ارضی با چین بر سر جزایری در دریای جنوب چین درگیر است.

یک سال قبل، کلینتون آمریکا را در ارتباط با این مناقشات طولانی مدت تحت فشار قرار داد و گفت آمریکا از حل و فصل این مناقشه به روشی حمایت می کند که تضمین کننده آزادی ناوبری آمریکا از طریق مسیرهای کشتی رانی پرتردد در دریای چین جنوبی است.

این یکی از نخستین ابتکار عمل‌های بزرگ او به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا بود. او طی دوران وزارتش این موضوع را با چین در میان گذاشت و بعدها گفت که دریای چین جنوبی را آزمونی در رقابت ژئوپولتیکی بزرگتر بین آمریکا و چین می داند.

کلینتون در سخنانی برای مدیران گلدمن ساکس در سال دو هزار و سیزده گفت: «آنها حق ابراز خود را دارند. اما اگر هیچ کسی در آنجا نباید که برای برقراری توازن تلاش کند، در آن صورت، در این مسیر دریایی و همچنین کشورهایی که در دریای چین جنوبی مرز دارند، تنش ایجاد خواهد شد.»

روز جمعه، آمریکا یک ناو هواپیمابر را به سوی آبهای مورد ادعای چین اعزام کرد تا بر آزادی ناوبری تأکید کند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت این اقدام، که هشدار کشتی های جنگی چینی و انتقاد وزارت دفاع چین را در پی داشت، ارتباطی به اظهارت رئیس جمهور فیلیپین نداشت. اما این اقدام بر موضع هیلاری کلینتون تأکید داشت و این موضوع را یادآوری کرد که دریای چین جنوبی می تواند شاهد یک درگیری باشد.

کاخ سفید همچنین در حال اعزام یک دیپلمات بلندپایه -دنیل راسل- به مانیل در آخر این هفته است تا در پی شفاف سازی درباره موضع دولت فیلیپین بر آید. اوباما در مجموع برای کاهش این تنش ها تلاش کرد زیرا دوترته به اندازه ای مردد است که مشخص نیست بتواند تهدیدهای خود را عملی کند. آمریکا همچنان به صورتی گسترده در میان فیلیپینی ها محبوب است. ارنست گفت سخنان خصومت آمیز دوترته «با روابط گرم بین شهروندان دو کشور تناقض دارد.»

اما مقامات دولت آمریکا در محافل خصوصی در این باره ابراز نگرانی می کنند که دوترته ممکن است دسترسی آمریکا را به پایگاه های نظامی فیلیپین به حالت تعلیق در بیاورد، اقدامی که سبب محدود شدن حضور نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد. او تقریبا درباره پایان دادن به برگزاری رزمایش های مشترک نیروهای آمریکا و فیلیپینی سخن گفته است.

تنش‌ها با فیلیپین حتی می تواند افزایش یابد. در کنگره، برخی از قانونگذاران آمریکایی در تلاش برای متوقف کردن ارائه کمک به پلیس فیلیپین هستند. احیای قانونی که مانع از ارائه کمک های نظامی به واحدهای خارجی می شود که به طور منظم حقوق بشر را نقض می کنند، می تواند حتی واکنش های شدیدتر دوترته را در پی داشته باشد.

چین احتمالا محرک های سودآور اقتصادی قابل توجهی در اختیار فیلیپین قرار خواهد داد و حتی می تواند سبب شود آنها بیش از پیش روابط خود را با آمریکا تعدیل کنند. برخی از مقامات سابق آمریکایی در این باره ابراز نگرانی می کنند که چین در حال ایفای نقش «تفرقه بینداز و حکومت کن» در منطقه است. آنها می گویند اگر چین بتواند فیلیپین را به رویگردانی از آمریکا ترغیب کند، مالزی و ویتنام نیز چنین الگویی را در پیش خواهند گرفت.

جفری ای بادِر، مشاور سابق باراک اوباما در امور چین گفت: «عامل اصلی مخرب در این زمینه این است که قدیمی ترین هم پیمانان آمریکا می توانند برای نزدیک شدن به کشورهای دیگر اغوا شوند.»

او همچنین گفت: «این یک نشانه مخرب برای مالزی و ویتنام، تایلند، سنگاپور و اندونزی محسوب می شود. این اقدام همچنین سبب ارسال پیام به دیگر کشورها در ارتباط با موثر بودن قدرت نرم چین می شود.»

با آن که کاخ سفید از خبرها در ارتباط با کاهش احتمالی خطر وقوع یک درگیری در دریای چین جنوبی استقبال کرده است اما این موضوع همچنین می تواند سبب تضعیف سیاست دولت شود که همانا ترغیب طرف ها به پایبندی به قوانین بین المللی است. چین همواره در تلاش برای برگزاری گفتگوهای مستقیم با همسایگانش بوده است و مقامات آمریکایی در این باره نگرانند که این موضوع سبب می شود چین بتواند بر آنها استیلا یابد. 

هیلاری کلینتون احتمالا در هفته های پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زیاد به این موضوع نخواهد پرداخت. یکی از مشاوران بلندپایه او گفت کلینتون با دوترته یا افراد نزدیک به او گفتگو نکرده است و از این رو نمی تواند انگیزه های او را ارزیابی کند. این مشاور در عین حال گفت کلینتون به اصل آزادی ناوبری در دریای چین جنوبی پایبند است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار