ساری،

کام شیرین روستاییان با انار ترش

میانکاله یکی از مهمترین مخازن نگهداری ژن های گیاهی و جانوری زیست کره و متشکل از اکوسیستم های مختلف با گیاهانی مانند تمشک، گل پر و انار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،آواز های  دسته جمعی  کارگران در انارستان های میانکاله بهشهر حال این روزهای فصل برگریزان در پناهگاه حیات وحش میانکاله است، برداشت یاقوت های سرخ وحشی از انارستان‌های میانکاله بهشهر  از 24 مهر آغاز شد.

کام شیرین روستاییان با انار ترش

600 مرد و زن از 10روستا که هرروز  یاقوتهای سرخ از درختانی کوتاه با آوازه ای بلند می چینند.
یکی از انارچین های اهل  زاغمرز بهشهر گفت: انارهای میانکاله چون ارگانیک، بدون کود و سم و طبیعی است از استانهای مختلف مشتری دارد .
میانکاله تنها جنگل طبیعی  انارهای ترش کشور است با 8 هزار هکتار مساحت  ، مردم اینجا قدر این نعمت را می دانند  ، چون یاقوتهای سرخ انار در کنار یکدیگر هستند.

کام شیرین روستاییان با انار ترش

رییس شرکت تعاونی میانکاله گفت: یومیان میانکاله ، حاشیه نشین ها ، سازمان های مردم نهاد  5 شرکت تعاونی تاسیس کردند و برای  جوامع محلی اشتغالزایی فصلی ایجاد شده است.
یکی دیگر از انار چین ها گفت: هر روز صبح با  گروه های 8 نفره از روستا وارد میانکاله می شوند و روزانه 6 کیسه انار ترش می چینند.
وی گفت: برای هر کیسه انار برداشت‌شده،۴ هزار تومان عوارض پرداخت می کنند که با توجه به برداشت بالای انار برای آنان  به‌ صرفه است.
وی افزود: در کنار چیدن انار ، برای کمک به حفظ محیط زیست میانکاله، زباله های ریخته شده زیر درختان  را  هم جمع آوری می کنند.
اعضای این شرکت های تعاونی روزانه 32 تن انار از میانکاله برداشت می کنند ، بانوان هم با پخت رب انار تلاش می کنند سهمی در رونق اقتصاد خانواده داشته باشند .

کام شیرین روستاییان با انار ترش

یکی از خانم های روستای زاغمرز  گفت: زنان همسایه و دوستان با هم جمع می شوند ، پس از دانه کردن انارها را در دیگ پخته می شود. 
یکی دیگر از خانم ها گفت: رب اناری را که تهیه شد مقداری را برای مصرف نگه‌داشته و مابقی را کیلویی 15تا 25 هزار تومان در بازار به فروش می رسانیم .
در کنار اقتصادی شدن برداشت انار اعضای شرکت های تعاونی خودشان دوستدار طبیعت شدند.

کام شیرین روستاییان با انار ترش

مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: حدود ۳۰ درصد از میوه‌ها و محصولات انار منطقه، برای مصرف حیوانات و پرندگان باید بر روی درختان باقی بماند تا از آن تغذیه کنند که این امر توسط جوامع محلی و افراد به‌کارگیری شده، رعایت می‌شود.
ابوطالبی افزود: شکسته شدن شاخه های درختان و آتش سوزی های متعدد ناشی از بی توجهی برخ از افراد یکی از آسیب هایی بود که به درختان انار میانکاله در گذشته وارد می شد ، که در طرح جدید و ساماندهی، تمام افرادی که مسئولیت برداشت انار را بر عهده دارند ، با حضور در دوره های آموزشی ، نحوه صحیح برداشت انار را فرا می گیرند.
وی گفت: میوه های این درختان که یکی از مهمترین بقایای جنگل های شناخته شده انار وحشی در جهان است غذای اصلی حیوانات بومی منطقه مانند گراز، روباه و پرندگان را تشکیل می دهند.
وی افزود: انار ترش در استان های گیلان و مازندران به وفور یافت می شود.

کام شیرین روستاییان با انار ترش

امسال برای حفظ محیط زیست منطقه به شرکت های تعاونی و سازمان مردم‌نهاد اجازه داده شد بمدت 2 هفته  فقط از  2 هزار هکتار انارستان میانکاله برداشت کنند
برداشت سالانه سه هزار تن انار ترش از میانکاله و کسب درآمد 500 میلیون تومانی توسط  جوامع محلی نشان می دهد  شود در کنار رونق اقتصاد خرد در روستاها می شود محیط زیست را نیز حفظ کرد.
یکی از میوه های جنگلی که در دامنه ارتفاعات شمال البرز در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز خودنمایی می کند، اناری است که بیشتر طعم ترش دارد و از آن برای پختن رب انار استفاده می کنند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار