همدان؛

افزایش سطح زیر کشت کلزا در نهاوند

در سال جاری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی سطح زیر کشت محصول کلزا از 100 هکتار به چهار هزار و 500 هکتار افزایش یافت.

افزایش سطح زیر کشت کلزا در نهاوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مدیر جهادک شاورزی نهاوند گفت: شهرستان نهاوند به دلیل دارا بودن  آب و هوای مناسب یکی از قطب های اصلی تولید کلزا در استان است به طوری که نیمی از این محصول در این شهرستان تولید می شود.

احمد باقری با بیان اینکه سیاست دولت در راستای خودکفایی ، کاهش واردات وحمایت از محصولات راهبردی و کم آب براست اظهارکرد: کاهش وابستگی به واردات و خوداتکایی در محصولات راهبردی که نقش مهمی در افزایش بهره وری و خودکفایی دارند از مهمترین برنامه ها و فعالیت های دولت در سال اقتصاد مقاومتی است که در این راستا در زمینه حمایت از تولید دانه های روغنی به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی عزم خود را جزم کرده است.

وی با اشاره به بسته حمایتی دولت از کشت دانه های روغنی گفت: حمایت های دولت از این محصول در قالب تسهیلات بانکی ، آموزش جدیدترین روشهای کاشت ، داشت و برداشت محصول ، بیمه رایگان ، خرید تضمینی با قیمت مناسب و انتخاب بذر مناسب برای کشت است.

وی ادامه داد: در این راستا به منظور تقویت و افزایش کشت دانه های روغنی تسهیلات بانکی به میزان 25 میلیون رالت به ازای هر هکتار کشت محصول در اختیار کشاورزان قرار گرفته و محصول کلزا زیر کشت آنها رایگان بیمه شده است.

باقری با بیان اینکه سیاست های وزارت جهاد برای تامین بذرهای مناسب گفت: برای تامین نهاده ها و بذر کلزا کمبودی وجود ندارد و طبق برنامه های وزرات متبوع بیش از 50 رقم بذر کلزا تولید شده که بذر مورد نیاز کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند به مزایای محصول کلزا اشاره کرد و افزود: کلزا تنها محصولی است که در بین هفت محصول راهبردی دیگر بر توسعه سطح زیر کشت محصولات کم آب بر تاکید شده است و به همین دلیل با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت این محصول در برابر خشکی در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: دولت با توجه به مزیت های کلزا نگاه ویژه ای به این محصول دارد و به همین خاطر بیشترین تسهیلات بانکی و یارانه ای را به آن اختصاص داده است.

باقری گفت: کلزا علاوه بر اینکه کشت کم آب بر است باعث افزایش ضریب امنیت غذایی و پایداری کشت گندم می شود .

وی با توجه به توسعه کشت آفتابگردان در این شهرستان گفت: در سال زراعی گذشته در این شهرستان 700 هکتار از اراضی به ارقام مختلف به کشت آفتابگردان اختصاص یافته که در حال حاضر در مرحله برداشت است و پیش بینی می شود که امسال ما یک هزار و 500 تن آفتابگردان برداشت و تحویل کارخانه های روغن کشی و به ویژه کارخانه نهاوند داده شود.

انتهای پیام/ غ


برچسب ها: همدان ، کشت کلزا ، سطح کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.