توقف نماد یک شرکت صنعتی در آستانه بازگشایی در بورس

در معاملات روز گذشته بازار سهام ايران، نماد یک شرکت صنعتی بعد از افزايش سرمايه برای كشف قيمت آماده بازگشايی بود اما ناظر بازار با اينكه قيمت بين خريدار و فروشنده كشف شده بود اجازه معامله نداد.

جاده پر پیچ و خم بر سر راه فعالان بازار بورس/ توقف نماد یک شرکت صنعتی در آستانه بازگشاییبه گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کند.  که البته می بایست ابتدا کشف قیمت شود و ناظر بازار سهام ، این روند را تایید کند.

بر این اساس طی این روند ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که بازار سهام این افزایش سرمایه شرکت را تایید نکند و اجازه معامله در بازار را ندهد ؛روز گذشته نیز یکی از شرکت های فعال در بورس بعد از افزايش سرمايه برای كشف قیمت آماده بازگشایی بود اما مورد تایید ناظر بازار بورس قرار نگرفت.

به گفته برخی سهامداران ،معاملات این شرکت  از نظر حجمی مناسب بوده  به گونه ای که ٨ميليون و ١١٠ هزار سهم به ارزش ٦ ميليارد و ٥١٣ ميليون تومان بین بيش از ١٧٠٠ نفر خريدار و فروشنده جابه جا شده است ولذا از نظر بخشی از فعالان بازار این افزایش سرمایه می بایست مورد تایید قرار می گرفت.

بر اساس این گزارش سازمان بورس در شرایط اینچنینی دلايلی از جمله عدم شفافيت اطلاعات شركت و بالا بودن قیمت کشف شده را برای عدم تایید معامله عنوان می کند اما در این مورد خاص گفته می شود اطلاعات شرکت دو روز قبل از معامله بعداز تاييد سازمان در سايت كدال منتشر شد و هيچ ابهامی در آن نبوده و قیمت کشف شده آن نیز نسبت به معاملات شرکت های قبلی مناسب است. 

حسین پناه جوان مدیر نظارت بر بورس در این رابطه به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت:  این تصمیم بعد از بررسی های لازم به دو علت اتخاذ شد؛علت اول مربوط به شفاف سازی دیروز مدیرعامل شرکت مبنی بر عدم تغییر پیش بینی سود و تکرار عملکرد 6 ماهه با همان تحقق 30 درصدی سود 283 ریالی بود. علت دوم هم ناشی از اراده برخی فعالان در رشد کاذب قیمت سهام  و کسب منعفت نادرست بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: به همین دلیل و باتوجه به لزوم پیشگیری از ضرر و زیان های احتمالی سهامداران، تصمیم گرفته شد تا ضمن ابطال معاملات روز گذشته سهام این شرکت صنعتی، نماد آن متوقف شود این درحالی است که گروهی از فعالان بازار نیز ازاین تصمیم استقبال کردند.

بر اساس این گزارش برخی فعالان معتقدند چنین رویدادهایی قبلا در برخی شرکت ها هم تکرار شده اما منجر به ابطال معاملات و توقف نماد نشده که این مقام مسئول این موضوع را تکذیب می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۵
قیمت این سهم بعد از بازگشایی مجدد باز هم بالا خواهد بود،حتی بالاتر از قبل ،دلایل فراوانی هم برای افزایش قیمت سهام این شرکت دانش بنیان وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
دستکاری قیمت توسط یک سهامدار دلیل بسته شدن سهم است
آخرین اخبار