تامین مالی هزار میلیارد تومانی گندم کاران از طریق بازار سرمایه/معاملات ثانویه اوراق سلف گندم از امروز

معاون توسعه بازار فرا بورس از تامین مالی هزار میلیارد تومانی گندم کاران از طریق بازار سرمایه صورت گرفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،غلامعلی‌پور معاون توسعه بازار فرا بورس در نشست خبری صبح امروز در خصوص تامین مالی گندمکاران از طریق بازار سرمایه گفت: هزار میلیارد تومان تامین مالی گندم کاران از طریق بازار سرمایه انجام شده و معاملات ثانویه اوراق گندم کاران در بازار سرمایه امروز شروع به کار کرد. 

وی افزود: ادامه این روند توسط دولت از سال گذشته آغاز و در بخش‌های مختلفی صورت گرفته و این تامین مالی با ابزارهای متفاوت در سرمایه در مراحل مختلف اسلامی بودن، مقررات کمیته فقهی و دستور العمل‌ها در سازمان بورس تدوین شده است.

معاون توسعه بازار فرا بورس اظهار کرد: با توجه به اینکه  اقتصاد دولت در سال گذشته بانک محور بوده، تامین مالی از طریق بازار سرمایه می تواندباعث شود تا دولت در زمان کوتاهی بدهی خود را به پیمانکاران تسویه کند.

وی تصریح کرد: در مهرماه سال گذشته اولین تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه با انتشار اوراق بدهی صورت گرفته که  با وجود ظرفیت و زمان بازپرداخت این اوراق در کوتاه مدت استقبال خوبی از آن صورت گرفت  و دولت توانست در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت کند.

وی در خصوص سایر ابزارهای این بازار گفت: علاوه بر اوراق بدهی اسناد خزانه، اوراق اجاره، اوراق مرابحه نیز ابزاری است که در بازار سرمایه از آن استفاده می‌شود و از این طریق دولت می‌تواند مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

غلامعلی‌پور افزود: پرداخت سود اوراق اجاره شش ماهه و اوراق مرابحه یکساله پرداخت می‌شود و نشان از این دارد که دولت باید در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت و به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.

 معاون توسعه بازار فرابورس در پایان گفت: فرآیند توسعه بازار بدهی در ایران تازه پا بوده و باید برای رشد و توسعه آن مراقبت‌های خاصی صورت گیرد.


دومین تامین مالی مرابحه گندم مورد معامله قرار می گیرد

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن توکلی مدیر ابزار نوین بازار فرابورس  نیز در این نشست خبری گفت: اوراق مرابحه گندم  روزانه بین 50 تا 150 هزار تن مورد معامله قرار می گیرد و این دومین تامین مالی با حجم بالا است که توسط دولت صورت گرفته است. 
 
وی در خصوص وضعیت بازار بدهی در کشور عنوان کرد: ارزش بازار بدهی 51 هزار میلیارد تومان است که حدودا 4 درصد کل بازار بدهی کشور را به خود اختصاص می دهد، این در حالی است که در دنیا بازار بدهی بیش از 64 درصد سهم دارد. 
 
توکلی در ادامه اظهار کرد: از 516.6 هزار میلیارد ریال بازار بدهی در کشور 186.3 هزار میلیارد ریال در فرا بورس، 75.3 هزار میلیارد ریال در بورس تهران و 35.5 هزار میلیارد ریال در بورس کالا و انرژی مورد معامله قرار می گیرد.

مدیر ابزار نوین بازار فرابورس در توزیع حجم بازار بدهی در اسفند ماه سال گذشته عنوان کرد: 365.6 هزار میلیارد ریال اوراق در اسفند سال گذشته مورد معامله قرار گرفته که این رقم در سال جاری به 151 هزار میلیارد ریال حدود 41 درصد رشد داشته است که جزئیات این رشد در فرا بورس دو درصد، بورس تهران 13 درصد، بورس کالا و انرژی 228 درصد و شبکه بانکی 18 درصد بوده است. 
 
وی در توضیح نوع منتشر کننده 519.6هزار میلیارد ریال اوراق گفت: تا تاریخ  پنجم آبان سال جاری دولت از رقم کلی اوراق 277.3 هزار میلیارد ریال سازمان های دولتی 92.2 هزار میلیارد ریال شهرداری ها، 41.5 میلیارد ریال و بانک ها 24.3 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کردند. 
 
توکلی در ادامه تصریح کرد: در سال جاری 70 هزار میلیارد ریال برای تامین مالی گندم اوراق منتشر کردند که از این رقم 26.5 هزار میلیارد ریال مربوط به بورس کالا، و هزار میلیارد ریال مربوط به فرا بورس و 34.3 هزار میلیارد ریال مربوط به 3 دهم هزار میلیارد ریال به شبکه بانکی بوده است. 
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار