بی تعهدی غرب مانعی بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی/ تلاش وزارت نیرو برای جذب منابع مالی

وزارت نیرو به سبب مشکلات منابع مالی در اجرای طرح ها اقدام به جذب سرمایه گذار خارجی کرده اما گویا بی تعهدی غرب مانعی برای تحقق این امر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در زیرمجموعه وزارت نیرو طرح های بزرگی به سبب مشکلات مالی و نبودن بودجه ناتمام مانده و از این رو مسئولان ارشد هریک از زیرمجموعه های این وزارتخانه به سمت تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی رو آورده اند؛ طوریکه این وزارت به نوعی در این امر از سایر وزارتخانه ها پیشی گرفته است.

اما در این مسیر مشکلات متعددی در زمینه انتقال منابع مالی بین بانک ها با وجود حصول برجام وجود دارد و همین امر موجب شده تا مسئولین ارشد وزات نیرو علت محقق نشدن جذب سرمایه گذار خارجی در بخش آب و برق را محدودیت های بانکی عنوان کنند؛ همچنین بسیاری از شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در زیرمجموعه های مذکور به دلیل اینگونه محدودیت ها تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.

15میلیارد یورو ظرفیت سرمایه گذاری در بخش نیرو

علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به حضور گسترده شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف آب و فاضلاب کشور به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از برنامه های جدی وزارت نیرو حضور شرکت های خارجی و استفاده از ظرفیت این شرکت ها در پروژه های این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: در کشوری پهناور همچون ایران ایجاد تاسیسات بزرگ زیرساختی یکی از ملزومات اجرایی کشور محسوب می شود و بر همین اساس سیاست این وزارتخانه توسعه همکاری های بین المللی با در نظر گرفتن منافع ملی است.

وی افزود: سعی ما بر افزایش مشارکت شرکت های داخلی و خارجی در بخش تامین مالی و در کنار آن انتقال دانش های فنی روز دنیا است.

دائمی تاکید کرد: هیچ طرحی صرفا به شرکت های خارجی واگذار نخواهد شد و حتما در همه این طرح ها شرکت های داخلی نیز مشارکت خواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در خصوص ظرفیت های مشاهده شده برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی و بطورکلی اعتبارات مالی این شرکت ها اظهار داشت: ظرفیت 15 میلیارد یورویی در داخل کشور برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف وزارت نیرو وجود دارد.

تا کنون پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است

علی اصغر قانع معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص ورود شرکت های بین المللی به منظور سرمایه گذاری در توسعه بخش آب و فاضلاب کشور به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: بیش از 140 پروژه آب و فاضلابی شامل تصفیه خانه، خطوط انتقال، شبکه های فاضلاب و همچنین طرح های مربوط به تامین آب شرب با فرایند نمک زدایی از آب دریا، تصفیه نیترات و حذف فلزات سنگین وجود دارد که وزارت نیرو برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است.

وی افزود: این طرح ها در قالب پروژه های BOT(ساخت، بهره برداری واگذاری) ،BOO(ساخت، تملک و بهره برداری) و بیع متقابل (قرارداد دو جانبه و در مواردی چند جانبه) توسط سرمایه گذاران خارجی در دست انجام است و تا کنون در حدود پنج هزار میلیارد تومان در طرح های مذکور سرمایه گذاری شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورتصریح کرد: قراردادهای جدید بیشتر به صورت توسعه ای و در دو بخش پروژه های کوچک با سرمایه گذاری بین 10 تا 15 میلیارد تومان و پروژهای بزرگ تا سقف هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده اند؛ همچنین برای طرح های کاهش هدر رفت آب نیزطرح هایی برای ارائه به بخش خصوصی وجود دارد که مجموعا اعتباری در حدود هفت هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

قانع در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های سرمایه گذار خارجی از نظر فنی و همچنین توان مالی مورد بررسی قرار می گیرند، گفت: قبل از واگذاری هر پروژه به بخش خصوصی حتما ارزیابی فنی صورت می گیرد، ضمن اینکه تمام فرآیند واگذاری پروژه به صورت مناقصه خواهد بود که قطعا قبل ازانتخاب طرف قرارداد، کمیته ای تمامی جوانب شرکت سرمایه گذار را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و سپس طرح را به شرکت مذکور واگذار می کند.

مشکلات بین المللی مانعی برای گسترش همکاری های بخش آب با سرمایه گذاران خارجی

توماس اسکاتنی نائب رییس یکی از شرکت های سرمایه گذاری بخش آب در گفتگو باخبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص فضای ایجاد شده برای ورود شرکت های بین المللی به ایران،اظهار داشت: در حال حاضر تمایل به سرمایه گذاری در کشور ایران بسیار بالا است و امروزه این کشور روند توسعه فناوری خود را می پیماید.

وی افزود:وزارت نیرو در ایران تعامل خوبی با بخش خصوصی برقرار کرده و و حوزه غیر دولتی نیز پیشرفت های مهندسی قابل توجهی داشته است.

وی یادآور شد: .شرکت های بین المللی تلاش می کنند تا فناوری های روز دنیا را به ایران منتقل کنند تا این کشور بتواند در زمینه های آب و نیرو نیز پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرده و بموازات آن فضای اشتغال برای مهندسان و تکنسین های ایرانی را نیز فراهم کند.

اسکاتنی در پایان عنوان کرد: علیرغم تمایل بسیار بالای شرکت های خارجی برای همکاری با ایران هنوز مشکلاتی در بخش مالی وجود دارد که بازگشت و اتصال این کشور به بازار های جهانی را با موانعی مواجه کرده که انتظار می رود مشکلات این بخش نیز به زودی حل شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار