نوربخش در نشست خبری مطرح کرد:

فردا در مجلس، در رابطه با نظام بیمه سلامت تصمیم‌گیری می‌شود/ خدمات درمانی جزئی از کارکرد سازمان تأمین اجتماعی است

مدیر‌عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: فردا در جلسه شورای اسلامی درباره نظام بیمه، سلامت تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید تقی نوربخش مدیر‌عامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری که امروز(جمعه) برگزار شد، اظهار داشت: فردا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نظام بیمه سلامت، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بخشی از تصمیمات اتخاذ شد، که یکی از آن‌ها پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در طول برنامه ششم توسعه است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: نظر دولت بر آن است که با توجه به اینکه 110 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور صرف نظام سلامت می‌شود، هر چه سریعتر باید لایحه ای در رابطه با جلوگیری از چالش‌های جدی پیش‌روی بیمه‌ها به مجلس ارائه شود.


* بیمه درمان را نباید جدا از نظام بیمه ای قرار داد

نوربخش تصریح کرد: در راستای چالش‌های جدی در بیمه‌ها، به ویژه بیمه سلامت، فردا با پیشنهاد نمایندگان مجلس، تصمیماتی اتخاذ خواهد شد که باید در این راستا به این نکته که نمی توان بیمه درمان را از نظام بیمه جدا دید، توجه شود.

وی افزود: از هم جدا کردن بخش‌های بیمه، امکان پذیر نیست چرا که افراد در طی زندگی به سن پیری، از کارافتادگی ، بیماری و سایر حوادث دچار می‌شوند، که نمی توان با جابه‌جایی یک بیمه یا برهم ریختن تمامیت بیمه ای که از سال‌های قبل در حال اجرا بود، نظام سلامت را پیش برد.


* خدمات درمانی جزئی از کارکرد سازمان تأمین اجتماعی است

مدیر‌عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی در 63 سالی که تشکیل شد، هیچ گاه بودجه بگیر دولت نبوده و به عنوان یک نهاد عمومی مشغول به فعالیت است که با وجود مشکلات اقتصادی کشور، توانسته به کار خود ادامه دهد.
 
نوربخش تأکید کرد: خدمات بیمه ای اجتماعی ایران، در سال 1309 با خدمات بیمه سلامت شروع شد و نه بازنشستگی و از کارافتادگی، بنابراین در سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی جزئی از کارکرد این سازمان است.


* حذف بخش درمانی عوارض جبران ناپذیری به بار می‌آورد

وی افزود: در سازمان تأمین اجتماعی 3 صندوق داریم که صندوق بیمه بیکاری، درمانی و مستمری از جمله آن‌ها هستند و هر 3 صندوق تحت یک نظام واحد اداره می‌شوند.

مدیر‌عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بنابراین با وجود 3 صندوقی که تحت یک نظام اداره می‌شوند، حذف بخش درمانی که در  واقع پیشانی سازمان است، از لحاظ کارشناسی عوارض جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد.

نوربخش افزود: حذف بخش درمان به 2 دلیل عوارض ایجاد می‌کند؛ اول اینکه قانونی را که 40 سال کارکرد دارد، نباید با یک نظام 5 ساله بر هم زد و دلیل دوم آن است که در قالب برنامه ششم ، قصد دارند بخش درمان را از تأمین اجتماعی جدا کنند، به طوری‌که این سازمان را به بودجه عمومی و دولت وابسته کنند.
 
وی ادامه داد: از نظر شرعی، اموال تأمین اجتماعی، حق الناس است، به گونه‌ای که حقوق بیمه شده‌گان به شکل بین نسلی در این سازمان تجمیع می شود.


* میزان مشارکت در صندوق‌ها متفاوت است

مدیر‌عامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه متأسفانه میزان مشارکت در صندوق‌ها متفاوت است، تصریح کرد: در واقع این امر به این معنی است که در صندوق تأمین اجتماعی، بیمه شده 7 درصد حق بیمه خود را متقبل می‌شود، اما در بیمه سلامت 2 درصد و همین طور در دیگر صندوق‌ها هم میزان پرداحتی حق بیمه از سوی بیمه شده، متفاوت است، بنابراین تجمیع منابع بعید به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: معتقدم که تغییر قوانین مادر در قالب برنامه ششم توسعه، امکان پذیر نیست، بنابراین با توجه به اشکالات موجود، اصلاحات باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی و به صورت یک لایحه منسجم از سوی دولت انجام شود.


* دولت حق الناس بودن سازمان تأمین اجتماعی را قبول دارد، اما نمایندگان هم نظراتی دارند

نوربخش گفت: دولت، حق الناس بودن اموال سازمان تأمین اجتماعی را قبول دارد، به همین دلیل در برنامه ششم توسعه به این موضوع ورود نکرده است اما نمایندگان مجلس نیز نظراتی دارند که باید در زمان اصلاحات، با انجام کار کارشناسانه، تمامی امور را بررسی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
ای کاش مجلس به حال عمله های بیکار و
مستاجری که سه سال است به دلیل عدم ساخت و ساز یک ریال در آمد نداشته
اند و بچه هایشان گرسنه و خودشان مقروض و در به درند تسهیلاتی در نظر می گرفت. ولی افسوس که بیچارگان یاوری جز خدا ندارند.
آخرین اخبار