مشهد؛

آیین رونمایی از ثبت مهارت ساخت عَلَم نیشابوری برگزار شد+ تصاویر

با حضور مردم و مسؤولان شهرستان نیشابور مهارت 300 ساله ساخت عَلَم نیشابوری به‌صورت رسمی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ آیین رونمایی از ثبت مهارت ساخت عَلَم نیشابوری با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ سرپرست فرمانداری و مردم نیشابور در تکیه ابوالفضلی این شهر برگزار شد.


آیین رونمایی از ثبت مهارت ساخت عَلَم نیشابوری برگزار شد

سرپرست فرمانداری نیشابور در این مراسم اظهار داشت: معرفی و انتشار امربه‌معروف‌ها نیاز امروز جامعه اسلامی ما است و نباید در این راه کوتاهی کنیم.

سعید شیبانی تصریح کرد: هر کشور در فرهنگش این‌گونه علامت‌ها را دارد و در تاریخ خود ما نیز می‌توانیم این نشانه‌ها را در افسانه‌های تاریخی خود جست‌و‌جو کنیم.

وی تأکید کرد: در ایران قبل و بعد از اسلام این علامت‌ها وجود داشته است و باعث اتحاد و انسجام درونی ملت شده است.

سرپرست فرمانداری نیشابور ادامه داد: در ایران اسلامی نیز عَلَم باعث اتحاد مردم شده است و همیشه علمداران به‌عنوان رهبرانی با احترام و قدرتمند مطرح بوده‌اند.

در ادامه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: معرفی آیین‌های محرم و عاشورا به‌عنوان نمادهای فرهنگی جهان تشیع در دستور کار سازمان جهانی یونسکو قرارگرفته است که این موضوع فضا را برای معرفی هر چه‌بهتر اسلام به جهان فراهم کرده است.


آیین رونمایی از ثبت مهارت ساخت عَلَم نیشابوری برگزار شد

مهدی کوثری تصریح کرد: نمونه مشابه این‌گونه عَلَم‌های نیشابوری در هیچ جای جهان و کشور وجود ندارد و طبق اسناد ما ساخت عَلَم به 300 سال پیش برمی‌گردد و مهارت آن به‌صورت سینه‌به‌سینه به امروز رسیده است.

رئیس سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور افزود: باید بااهمیت دادن به آیین‌های دارای اصالت، جلوی ورود برخی بدعت‌ها و مراسم بدون سند به عزاداری‌ها را گرفت.

کوثری تأکید کرد: امیدواریم تا پایان ماه صفر بتوانیم حلیم نیشابور را نیز به‌عنوان میراث ناملموس ثبت کنیم.

در پایان این مراسم از خانواده علمدار که روش و آیین ساخت عَلَم به‌صورت نسل در نسل در این خانواده بوده است تقدیر شد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.