رئیس جمهور جدید لبنان دوشنبه انتخاب می‌شود؟

بعد از دهها جلسه که به حد نصاب نرسیده، اکنون لبنان در انتظار یک نماینده دیگر است که جلسه به حد نصاب برسد و رئیس جمهور انتخاب شود.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - لبنان پس از دو سال و نیم از پایان دوره رئیس جمهوری پیشین خود، دوشنبه آتی، شاهد جلسه جدید پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

پارلمان تاکنون دهها جلسه برای انتخاب رئیس جمهور برگزار کرده، اما نمایندگان به دلیل عدم حضور در جلسات انتخاب رئیس جمهوری، آن را از حد نصاب انداخته‌اند تا چانه‌زنی‌های سیاسی به نتیجه برسد.

در لبنان، دو جریان اصلی سیاسی یعنی جریان 8 مارس (مقاومت و متحدانش) و جریان 14 مارس (حزب المستقبل و متحدانش- وابسته به عربستان و غرب) در حال رقابتند. میشل عون، نامزد جریان 8 مارس و سلیمان فرنجیه نامزد جریان 14 مارس. اخیرا پس از ماهها، سرانجام سعد الحریری رئیس جریان المستقبل، بر خلاف نظر برخی سران این جریان، سرانجام به نامزدی میشل عون (نامزد مورد اعتماد حزب‌الله) تن داد و گفت که در جلسه انتخاب رئیس جمهور، به او رأی می‌دهد.

برخی ناظران سیاسی این مسئله را از یک سو نشانه عقب‌نشینی عربستان و آمریکا مقابل خواست حزب‌الله، و از سویی دیگر نتیجه چانه‌زنی‌ها و بده‌بستان سیاسی در لبنان می‌دانند که قرار است پس از انتخاب رئیس جمهوری، سعد الحریری بار دیگر کرسی نخست‌وزیری را تصاحب کند.

اکنون همه‌ نگاهها در لبنان به روز دوشنبه و به پارلمان دوخته شده است. میشل عون یا سلیمان فرنجیه؟

روزنامه الاخبار لبنان در این خصوص نوشت: با خبر شدیم، از طرف برخی شخصیت‌های وابسته به حزب «جریان ملی آزاد» (حزب میشل عون) تلاش‌هایی آغاز شده تا راه خروجی بیابند برای منصرف کردن «سلیمان فرنجیه» از نامزدی، قبل از جلسه روز دوشنبه. برخی طرف‌ها اکنون در حال گفت‌وگوی مستقیم با شخص سلیمان فرنجیه هستند، قبل از آنکه مستقیما به سراغ حزب او (یعنی تیار المرده) بروند.

طبق این گزارش، گفته می‌شود، کسانی که سخت خواهان فرنجیه بودند، اکنون از امکان عقب‌نشینی او صحبت می‌کنند و این در صورتی است که یقین کنند تعداد آراء او در پارلمان، کمتر از چیزی باشد که «سمیر جعجع» (نامزد 14 مارس) در جلسه سال 2014 کسب کرد (و از رسیدن به کرسی ریاست بازماند).

سمیر جعجع در سال 2014 در تنها جلسه‌ای که پس از خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری، به حد نصاب رسید و رأی‌گیری از نمایندگان حاصل شد، فقط 48 رأی به دست آورد و حتی آراء او از آراء سفید هم کمتر بود.

طبق آنچه در جریان‌ها و محافل سیاسی لبنان گفته می‌شود، فرنجیه دوشنبه حتی 48 رأی هم نخواهد داشت حتی اگر کسانی که گفته‌اند رأی سفید می‌دهند، رأی خود را به صندوق او بریزند.

نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است و 128 کرسی دارد که به طور مساوی نیمی از کرسی‌ها از آنِ مسیحیان و نیمی دیگر از آنِ مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) است.

رئیس جمهوری این کشور بار رأی مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره 6 ساله انتخاب می‌شود حال آنکه انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

میشل سلیمان آخرین رئیس جمهور لبنان بود که در می 2014 دوره ریاستش به پایان رسید و گروههای سیاسی از آن زمان تاکنون بر سر شخص رئیس جدید به توافق نرسیده‌اند و محتمل است که دوشنبه میشل عون به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شود.


رئیس جمهور جدید لبنان دوشنبه انتخاب می‌شود؟

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق و خانواده‌اش

 حال، روزنامه البناء لبنان نوشته که «منابع حزب المستقبل می‌گویند آخرین نظرسنجی که شده، نشان می‌دهد که میشل عون 85 رأی کسب خواهد کرد. بنابراین فقط یک رأی دیگر لازم است تا هم جلسه با حد نصب قانونی برگزار شود و در نتیجه او رأی بیاورد و رئیس جمهور شود».

به گفته البناء، اکنون سعد الحریری که در اندیشه تصاحب نخست‌وزیری مجدد است، در حالی رایزنی‌ با آندسته از اعضای حزب خود است که گفته‌اند در جلسه دوشنبه شرکت نمیکنند و به عون رأی نمی‌دهند. او با اصرار به اعضای حزب خود فهمانده که اگر با فراکسیون خود هماهنگ عمل نکنند، از این پس جایی در فراکسیون نخواهند داشت.

احتمال رأی آوری عون به این صورت است تا الان:

فراکسیون المستقبل (به ریاست سعد الحریری): 27 رأی از 33 نماینده.

فراکسیون «تغییر و اصلاح» (به ریاست عون): 23 رأی (20 نماینده از جریان ملی آزاد و دو نماینده از فراکسیون طاشناق + امیل رحمه)

فراکسیون «الوفاء للمقاومة» (وابسته به حزب‌الله): 13 رأی از 13 نماینده.

«اللقاء الدیموقراطی» (9 نماینده از جمله هنری حلو که سال 2014 نامزد ریاست شده بود)

فراکسیون «القوات اللبنانیة» (به ریاست سمیر جعجع): 8 رأی. + محمد صفدی، قاسم عبدالعزیز، نقولا فتوش و میشل فرعون.

کسانی که اکنون مردد میان رأی دادن یا ندادن به عون هستند، تمام سلام (نخست‌وزیر فعلی)، دو نماینده «الحزب السوری القومی الاجتماعی» (طلال ارسلان، میشل المر) و یک نماینده حزب المستقبل هستند.

همزمان حزب «جریان ملی آزاد» (حزب میشل عون) تماس‌های خود را در لبنان افزایش داده تا برخی نمایندگان حزب «الکتائب» به ریاست سمیر جعجع (عضو جریان 14 مارس) و برخی مسیحیان را به به حضور در جلسه دوشنبه و رأی به میشل عون متقاعد کند.

حال، لبنان پس از دو سال شش ماه، منتظر است تا جلسه روز دوشنبه تشکیل شود تا رئیس جمهور کار خود را آغاز کند و برخی مشکلات بر طرف شود.

از جمله وظایف رئیس جمهور لبنان، معرفی نخست‌وزیر پس از مشورت با سران احزاب موجود در پارلمان است که محتمل است، سعد الحریری بار دیگر به کرسی ریاست دولت برسد.

رئیس جمهور جدید لبنان دوشنبه انتخاب می‌شود؟

سخنرانی میشل سلیمان قبل از ترک کرسی ریاست


منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار