«مسافران كوفه» تاریخ مصرف ندارد

رضا آزاد، بازیگر و كارگردان، گفت: در اولین روز از اجرای نمایش «مسافران كوفه» در شهر بندرعباس میزبان بیش از هفتصد تماشاگر بودیم و ارتباط خوبی نیز بین اثر و مخاطب ایجاد شد.

«مسافران كوفه» تاریخ مصرف ندارد
به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا آزاد- بازیگر، كارگردان و مدرس تئاتر- با اشاره به اجرای نمایش «مسافران كوفه» به كارگردانی كوروش زارعی در استان هرمزگان، گفت: در اولین روز از اجرای نمایش «مسافران كوفه» در شهر بندرعباس میزبان بیش از هفتصد تماشاگر بودیم و ارتباط خوبی نیز بین اثر و مخاطب ایجاد شد. مردمان خونگرم هرمزگان، مردمانی مذهبی هستند كه آیین‌های عاشورایی در فرهنگ بومی‌شان رنگ و بوی خاص دارد. از این رو با نمایش‌های عاشورایی نیز ارتباط نزدیكی پیدا می‌كنند.
 
وی در پاسخ به این سوال كه آیا كارگردان نمایش «مسافران كوفه» برای اجرا در هرمزگان، تغییرات خاصی در آن ایجاد كرده یا خیر، اظهار داشت: كوروش زارعی این نمایش را سال‌ها پیش آماده و كارگردانی كرد و سال‌هاست كه اجراهای پر تماشاگری دارد؛ از این رو نگاهش برای اجرای آن را محدود به یك نقطه‌ جغرافیایی خاص نكرده است. ولی از آنجایی كه خود كوروش زارعی اصالتاً اهل هرمزگان است بنابراین در كارگردانی‌اش در برخی جزئیات به خرده فرهنگ‌های جنوبی نزدیك شده است. معتقدم همین جزئیات كار باعث شده كه تماشاگران هرمزگانی لذت بیشتری از تماشای اثر ببرند.
 
بازیگر نمایش «مسافران كوفه» در مورد نوع كارگردانی كوروش زارعی اظهار داشت: كوروش زارعی كارگردانی است كه به حرفی كه در آثارش می‌زند ایمان دارد. او با دل و اعتقادش تئاتر كار می‌كند و همواره گفته‌ام همین اعتقاد او در آثارش است كه سبب موفقیت‌هایش می‌شود. از سوی دیگر او سال‌هاست كه در عرصه‌ تئاتر آیینی و عاشورایی كار كرده و تجربه‌های بسیاری دارد و تماشاگران عام و خاص نمایش‌هایش را می‌شناسد؛ از این رو می‌داند در آثار خود چه ظرافت‌هایی را لحاظ كند تا برای تماشاگر جذابیت بیشتری ایجاد شود.
 
این مدرس تئاتر همچنین پیرامون چرایی اجرای مكرر برخی نمایش‌ها مثل «مسافران كوفه» توضیح داد: برای تولید هر نمایشی، زحمات و هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و در نهایت برای تعداد تماشاگران محدودی مخاطب آن خواهند بود. همه‌ هنرمندان نیز می‌خواهند آثار خود را در برابر مخاطبان بیشتری عرضه كنند. پس چرا باید پرونده‌ اجرای نمایش‌هایی كه تاریخ مصرف ندارند، مختومه كرد؟ ضمن اینكه تلاش ما این است با توجه به تجربیات اجراهای گذشته، اجراهای بهتری تدارك ببینیم و در این مسیر، راه را بر كسب دانش و تجربه‌ برای خود نبسته‌ایم.
 
رضا آزاد در پایان گفت: در حال حاضر تبادل نمایش‌های گوناگون- با ژانرهای متنوع- بین استان‌های مختلف از جمله اتفاقات خوب و موثر برای بدنه‌ تئاتر كشور است. امید است تئاتر در جای‌جای كشورمان، ارزشمند و بالنده باشد و مخاطبان بسیاری نیز داشته باشد.
 
گفتنی است نمایش «مسافران كوفه» نوشته‌ حسین فدایی حسین و با كارگردانی كوروش زارعی از 7 تا 14 آبان‌ماه 95 در تالار شهید آوینی شهر بندرعباس به روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار