آیا نتایج انتخابات آمریکا، مانند برکسیت مردم را غافلگیر می‌کند؟

به نوشته بی‌بی‌سی دونالد ترامپ وعده داده است نتایج انتخابات آمریکا، برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها خواهد بود.

آیا نتایج انتخابات آمریکا، مانند برکسیت مردم را غافلگیر می‌کند؟
 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی آمریکا وعده داده نتایج انتخابات این کشور، مردم آمریکا را به همان اندازه که برکسیت انگلیسی‌ها را غافلگیر کرد، بهت‌زده کند. آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟

میلیون‌ها انگلیسی در 23 ژوئن با اطمینان از اینکه هیچ تغییری رخ نمی‌دهد، شب را سپری کردند. اما صبح روز بعد، پس از روشن کردن تلویزیون‌ با تصویر رهبر حزب استقلال انگلیس (یوکیپ) مواجه شدند که می‌گفت :«صبح امروز، در یک انگلیس مستقل آغاز می‌شود.»

آیا آمریکا نیز صبح نهم نوامبر (یک روز پس از برگزاری انتخابات) با چنین شرایطی روبرو می‌شود؟ در نگاه اول به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. ترامپ در اغلب نظرسنجی‌های ملی بین 3 تا 10 درصد از رقیب دموکرات خود «هیلاری کلینتون» عقب‌تر بوده است.

این نتایج نظرسنجی‌هایی بود که پیش از آغاز تحقیقات پلیس فدرال آمریکا در خصوص ایمیل‌های کلینتون، صورت گرفته بود. حالا باید دید این تحقیقات تا چه حد بر حامیان کلینتون تأثیر گذار است.

ترامپ و حامیانش می‌گویند نظرسنجی‌های برکسیت محقق نشدند و این نشان می‌دهد نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا نیز قابل اعتماد نیستند. اما نظرسنجی‌های انتخابات پیچیده تر از برکسیت هستند. با اینکه در روزهای آخر نتایج نظرسنجی‌ها از حمایت مردم از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا خبر می‌داد، نظرسنجی‌های پیشین یکی در میان از برکسیت و ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه نشان داشت.

جالب بود که نظرسنجی‌های اینترنتی در روزهای آخر برکسیت را تأیید می‌کرد، در صورتیکه نظرسنجی‌های تلفنی از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه خبر می‌داد. اما نظر کلی بر این بود که انگلیس عضویت در اتحادیه اروپا را ادامه خواهد داد؛ اما به یکباره نتایج نظرسنجی ها کاملا اشتباه از آب درآمد. به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهند به دلیل مشکلات مالی یا دشوار شدن کار، قادر به انجام تحقیقات دقیق نیستند.

برخی از حامیان برکسیت مانند طرفداران ترامپ متقاعد شده بودند که احتمال تقلب در نتایج همه‌پرسی وجود دارد. حتی برخی از آنها از رأی‌دهندگان خواستند خودکار به همراه خود داشته باشند تا مقامات امنیتی نتوانند رأی مدادی را پاک کنند.

اما با توجه به نوع انتخابات آمریکا، نظرسنجی و پیش‌بینی نتایج آن کاری سخت و خطرناک است. زمانی که نامزدهای انتخاباتی از مجبوبیت کمی برخوردارند، تنها نتایج قابل اطمینان، نتایج روز برگزاری انتخابات است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار