باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

امروز در انتخابات آمریکا / از پیش‌بینی پیروزی ترامپ تا نگرانی کلینتون از تحقیقات اف‌بی‌آی

امروز یک پیشگوی معروف دیگر، ترامپ را پیروز نهایی انتخابات معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها 9 روز دیگر باقیست و در این روزهای اندک باقیمانده، فضای انتخاباتی این کشور هر لحظه منتظر بمب خبری بزرگی است که ممکن است روند انتخابات را تغییر دهد.

امروز در یک پیش‌گویی انتخاباتی دیگر، «آلن لیختمن» مورخ آمریکایی برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها و نظر کارشناسان سیاسی از پیروزی قطعی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات هشتم نوامبر (18 آبان) خبر داد. وی که از سال ۱۹۸۴ نتایج تمامی دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را درست پیش‌بینی کرده است، در مصاحبه با واشینگتن پست گفت بر اساس مدل انتخاباتی او، در این دوره از رقابت‌ها، ترامپ پیروز انتخابات خواهد بود.

هفته گذشته نیز «هلموت نورپوث» پیشگوی معروف آمریکایی که با فرمول اختصاصی خود در طول 30 سال اخیر تقریباً نتیجه تمام انتخابات‌های ریاست جمهوری آمریکا را درست پیش‌بینی کرده است، ترامپ را به عنوان برنده نهایی انتخابات معرفی کرد. تنها پیش‌بینی اشتباه او نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2000 بود که در آن، «ال‌گور» نامزد وقت حزب دموکرات در یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های ریاست جمهوری تاریخ آمریکا با وجود تعداد رای مردمی بیشتر نسبت به جرج بوش، در شمارش آرای الکترال نتیجه را به او واگذار کرد.

خود ترامپ نیز امروز اعلام کرد همانطورکه نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) مردم انگلیس را شگفت‌زده کرد، او نیز با پیروزی خود در انتخابات امسال نتیجه تمام نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های انتخاباتی را زیر سوال خواهد برد. ترامپ و حامیانش معتقدند با توجه به اینکه نظرسنجی‌های برکسیت که همگی حاکی از باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بودند، محقق نشدند، به نظرسنجی‌های انتخاباتی امسال نیز که حاکی از پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات هستند، نمی‌توان اعتماد کرد.

اما در حالیکه ترامپ در اغلب نظرسنجی‌های ملی بین 3 تا 10 درصد از رقیب دموکرات خود «هیلاری کلینتون» عقب‌تر است، لس‌آنجلس تایمز نیز امروز در جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی خود ترامپ را پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی آمریکا معرفی کرد. در این نظرسنجی ترامپ توانست با کسب 46.2 درصد آرا از رقیب دموکرات خود که 43.8 درصد آرا را به خود اختصاص داد، پیشی بگیرد.

با این وجود، رویترز امروز با انتشار نتایج نظرسنجی مشترک خود با مرکز افکارسنجی ایپسوس اعلام کرد کلینتون در میان رای‌دهندگانی که برای حضور در انتخابات زودهنگام ثبت نام کرده‌اند از برتری ۱۵ درصدی نسبت به ترامپ برخوردار است. طبق این نظرسنجی، کلینتون در ایالت‌های تعیین‌کننده‌ای مانند اوهایو و آریزونا و حتی ایالت‌هایی چون جورجیا و تگزاس که به طور سنتی به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند نیز از اقبال خوبی برخوردار است. تا کنون ۱۹ میلیون نفر در انتخابات زودهنگام آمریکا شرکت کرده‌اند که حدود ۲۰ درصد از کل رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. هدف از برگزاری انتخابات زودهنگام، افزایش مشارکت مردمی از طریق کمک به افرادی است که به دلایلی مانند بیماری، مسافرت و مشکلات کاری قادر به حضور در انتخابات نهایی هشتم نوامبر نیستند.

شاید به همین دلیل است که امروز ترامپ برای هفتمین بار از ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی‌اش به ایالت آریزونا سفر کرد. از سال 1952 تاکنون، تنها یک بار مردم این ایالت به یک نامزد دموکرات رای داده‌اند؛ اما امسال برخلاف گذشته، نظرسنجی‌های انجام شده در این ایالت حاکی از یک رقابت تنگاتنگ میان نامزدهای انتخابات است. مشابه این وضع در ایالت یوتا در جنوب غربی آمریکا نیز وجود دارد. یوتا تا پیش از این همواره یکی از ایالت‌های حامی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رفت، اما نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند ترامپ در حال حاضر با خطر جدی شکست در این ایالت رو به روست.

ترامپ همچنین امروز بار دیگر درمورد سلامت نظام انتخاباتی آمریکا به هوادارانش هشدار داد و در حالیکه روز جمعه یک شهروند 55 ساله آمریکایی به جرم دو بار رای دادن به او در انتخابات زودهنگام در یکی از ایالت‌های این کشور دستگیر شد، از هواداران خود خواست در روز انتخابات کاملاً مراقب رای‌دهندگانی که ممکن است بیش از یک بار به کلینتون رای دهند، باشند. وی سلامت انتخابات زودهنگام که گفته می‌شود کلینتون در آن از اقبال بیشتری برخوردار بوده است را نیز زیر سوال برد و گفت در مورد این که در این انتخابات هر رای‌دهنده تنها بتواند یک رای در صندوق بیندازد، تردید جدی دارد.

در شرایطی که فضای انتخاباتی آمریکا این روزها به نفع کلینتون است و غالب نظرسنجی‌ها نیز پیروزی او را در انتخابات پیش‌بینی می‌کنند، تصمیم اخیر اف‌بی‌آی برای از سرگیری تحقیقات درمورد پرونده ایمیل‌های شخصی او نگرانی‌هایی را در داخل ستاد انتخاباتی نامزد دموکرات‌ها مطرح کرده است. خود کلینتون نیز که دیروز از این تصمیم اف‌بی‌آی استقبال کرده بود، امروز از اینکه پلیس فدرال آمریکا در روزهای پایانی رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا دوباره به فکر انجام تحقیقات درمورد او افتاده است، عمیقاً ابراز نگرانی کرد. 

امروز همچنین خبر رسید که وزارت دادگستری آمریکا از اف‌بی‌آی خواسته است تحقیقات جدید خود علیه کلینتون را به این دلیل که نتایج آن ممکن است در این روزهای پایانی بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد، متوقف کند. چهار عضو دموکرات مجلس سنا نیز درمورد تاثیر نتایج تحقیقات جدید اف‌بی‌آی بر نتیجه انتخابات هشتم نوامبر در شرایطی که این نهاد امنیتی در ماه ژوئن این پرونده را مختومه اعلام کرده بود، هشدار دادند. این مسئله باعث شد که ترامپ امروز نظام قضایی آمریکا را به دلیل حمایت از کلینتون به شدت مورد انتقاد قرار دهد و عنوان کند در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین اولویت او مقابله با فساد اداری خواهد بود. 

کلینتون زمانیکه در دولت اول اوباما وزیر امور خارجه آمریکا بود، بدون اطلاع نهادهای نظارتی این کشور از یک سرور شخصی ایمیل در زیرزمین خانه خود در نیویورک برای مکاتبه با مقامات دولت استفاده می‌کرد. پس از افشا شدن این مسئله، وی متهم به دریافت و ارسال اسناد دولتی طبقه‌بندی‌شده از طریق ایمیل شخصی خود شد؛ اما اف‌بی‌آی پس از تحقیقات اولیه در این زمینه، وی را از اتهام "ارسال اسناد محرمانه از طریق یک سامانه ارتباطی نامطمئن" تبرئه کرد. 

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۵
درود بر ترامپ مرد عمل مرگ بر کلینتون
Germany
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
کلینتون رفیق داعش عربستان و اسراییل
آخرین اخبار