گزارش/

نگاهها به سمت مجلس

در آستانه برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی که سابقه یکبار حضور ناموفق در مجلس در این قامت را دارند، همه نگاهها اکنون به مجلس دوخته شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  فردا جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و اکنون همه نگاهها به سمت مجلس دوخته شده است. پس از استعفای سه وزیر دولت یازدهم، یکشنبه گذشته رئیس‌جمهور در نامه‌ای سیدرضا صالحی‌امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی را برای اخذ رای ‏اعتماد وزارتخانه‌های فرهنگ ‌وارشاد اسلامی، ورزش‌ و جوانان و آموزش‌ و پرورش ‏به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. تغییراتی که البته با نقدهایی همراه بود. بعضی معتقد بودند باید در حوزه اقتصادی شاهد این رخداد می بودیم ، عده ای دیگر زمان ترمیم کابینه را مناسب نمی دانستند و برخی هم  روی مصادیق بحث داشتند و به معرفی دوباره چهره هایی که یکبار از آزمون رای اعتماد مجلس ناموفق بیرون آمده بودند گلایه داشتند.


اما دلیل رای نیاوردن وزرای پیشنهادی چه بود؟

هرسه این افراد، در ابتدای دولت یازدهم توسط رئیس‌جمهور معرفی شده بودند اما نمایندگان مردم، با لحاظ کردن دلایل مختلف،به آنها رای اعتماد ندادند. در این بین، سلطانی‌فر، به دلیل عدم سابقه مدیریت مناصب مهمی چون وزارت از اخذ رای اعتماد نمایندگان بازماند، اما صالحی امیری، کاندیدای آن روز وزارت ورزش و جوانان  به دلیل  آنچه سوابق سوء در وزارت اطلاعات و برخی از موارد دیگر عنوان شد  نتوانست رای اعتماد نمایندگان را بگیرد . دانش‌آشتیانی هم بعد از طرح موضوعاتی همچون حضور فعال در فتنه هشتاد‌وهشت و همراهی و همدستی با براندازان نظام و پخش فیلمی در این خصوص در صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان مخالف، از کسب رای اعتماد بازماند.

سلطانی فر؛ وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

در مردادماه سال 1392 مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که در پایان رای گیری مشخص شد که آرا اخذ شده 283 رای بوده است و سلطانی‌فر 117رأی موافق و 148 رأی مخالف داشته و 18 رای ممتنع کسب کرد. در نتیجه او نتوانست رای اعتماد از مجلس کسب کند. مخالفان، حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش را سایه سنگینی خواندند که به حضور افراد غیر ورزشی در هیئت‌ ورزشی استان‌ها می‌انجامد. این نمایندگان همچنین بیان داشتند که سلطانی‌فر 35 سال سابقه مدیریتی دارد ولی سوابق اجرایی و تحصیلاتی وی هیچ ربطی به ورزش ندارد و معیار شایسته‌سالاری در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رعایت نشده است.

حتی نمایندگان مخالف بیان داشتند که به طور سیاسی با مسئله برخورد نمی‌کنند و از جمله حامیان دولت هستند اما با وزارت سلطانی‌فر در مجلس مخالف هستند. سلطانی‌فر نیز در دفاع از خود از برنامه‌هایش در خصوص تقویت بخش خصوصی و آموزش و رسیدگی به حوزه جوانان سخن گفت و نسبت به اتمام پروژه‌های ورزشی به طور سریع قول مساعد داد . اما این موارد نتوانست نمایندگان را قانع کند و وی نتوانست بر صندلی وزارت ورزش و جوانان تکیه زند. یکی از حاشیه‌های جلسه رای اعتماد به سلطانی‌فر تبعه انگلیس خواندن وی توسط یکی از نمایندگان بود که سلطانی‌فر آن را رد کرد.

صالحی امیری؛ وزیر پیشنهادی ارشاد و فرهنگ اسلامی

اما بعد از عدم کسب رای اعتماد توسط سلطانی فر ، رضا صالحی امیری که در ستاد دکتر روحانی در قسمت فرهنگی مشغول فعالیت بود به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه تازه تاسیس ورزش و جوانان معرفی شد. جلسه رای اعتماد به صالحی امیری با جنجال‌ فراوانی همراه بود. بازخوانی بخشی از کارنامه عملکرد صالحی امیری در وزارت اطلاعات و برخی پرونده های دیگر از سوی نمایندگان مخالف وی ، باعث شد تا جلسه رای اعتماد به وی در بعضی موارد به حاشیه کشیده شود.

 علاوه بر اینها مخالفان صالحی نیز به مانند سلطانی‌فر از عدم تجربه وی در حوزه ورزش سخن گفتند و بیان داشتند که صالحی‌امیری هیچگونه سابقه مدیریت ورزش ندارند و وجود یک مدیر آگاه نسبت به مسایل ورزش و جوانان برای ورزش ما ضروری است.  همچنین بیان شد که در برنامه صالحی امیری کلی‌گویی شده و برنامه‌ شفاف نیست و راهکارهای روشن در آن وجود ندارد. بنابراین نمایندگان بیان داشتند که ما نمی‌توانیم براساس کلی‌گویی‌ها به این برنامه استناد کنیم و رای اعتماد بدهیم.

 در این رابطه نیز در مجموع نمایندگان با 261 رأی ماخوذه به وزارت صالحی امیری در وزارتخانه‌ ورزش و جوانان مخالفت کردند. مجموع آرای نمایندگان به صالحی امیری 107 رأی موافق، 141 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع بود. در آن زمان وزارت ورزش تنها وزارتخانه‌ای ماند که فاقد وزیر بود.
 
احمدی دانش آشتیانی؛ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

پس از عزل علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، نوک پیکان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به سمت محمدعلی نجفی بود اما پیشتر‌ها وی نیز از جمله وزرا پیشنهادی بود که نتوانسته بود از مجلس رای اعتماد بگیرد. اینک فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. این درحالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور آبان‌ماه 1393 «دانش‌آشتیانی»‌ را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد که وی نیز مانند دو وزیر دیگر نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

جلسه رای اعتماد به دانش آشتیانی هم در نوع خود جنجالی بود. نمایندگان مجلس در آن زمان حضور فعال آشتیانی در فتنه 88،  عضویت وی در حزب منحله مشارکت و حضور در تحصن اساتید دانشگاه ها پس از انتخابات سال 88 در مسجد دانشگاه امیرکبیر را از دلایل عدم رای اعتماد خود به آشتیانی اعلام کردند.

 
اما اکنون ...

از مباحث منتقدان و حامیان ترمیم کابینه که این روزها در رسانه ها مطرج شده که بگذریم، آنچه امروز به عنوان سئوال جدی مطرح می شود این است که آیا سه وزیر پیشنهادی که در مجلس نهم نتوانسته بودند رای اعتماد نمایندگان را کسب نمایند آیا می توانند از مجلس دهم رأی اعتماد بگیرند یا خیر؟ باتوجه به تغییر آرایش مجلس دهم، باید منتظر ماند و دید آیا نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی اعتماد خواهند کرد...

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
خدا کنه تو این تغییر و تحول ها چیزی گیره ملت بیاد نه آقایونه منتخب و هم تیمی هاشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۵
فتنه
آخرین اخبار