قم؛

تضمین سلامت دام ۲۹ استان کشور در قم

مرکز ورود دام از ۲۹ استان کشور» این عنوانی است که استان قم با بهره‌مندی از آن نقش برجسته‌ای را در تامین نیازهای دامی و فراورده‌های گوشتی سراسر کشور ایفا می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مدیرکل دامپزشکی استان بابیان این که  قم در راه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و بهره‌مندی از یکی از بزرگ‌ترین دامشهرها گفت: استان در زمینه بهره‌برداری و ترانزیت دام و فرآورده‌های دامی به سایر استان‌های کشور نقش برجسته‌ای را ایفا کند.
محمدمهدی رفیعی،مدیرکل دامپزشکی استان گفت:در حال حاضر در شهرک دامشهر سالانه نزدیک به ۵ هزار تن گوشت گوسفند و حدود ۶۰۰ هزار تن گوشت گاو تولید می‌شود. ۷۰۷ واحد پرواربندی و ۵۰۷ واحد گاوداری در آن فعالیت دارند و ۳۰ کاروانسرای دام در آن وجود دارد.
همین گستره و فراوانی حضور دام از استان‌های مختلف و شرایط غیر یکسان بهره‌مندی از سطح بهداشت یکی از عواملی است که تهدیدی برای سلامت دام و در نتیجه شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.
رفیعی نیز همین عامل را یکی از دلایل احتمال بروز بیماری‌های دامی برشمرد و اظهار کرد: دامداری‌ها باید در کنترل بهداشتی دام‌ها نظارت داشته باشند و فقط دام‌هایی را بپذیرند که گواهی حمل بهداشتی از دامپزشکی داشته باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان نیز از ضرورت به همراه داشتن گواهی حمل دام برای همه رانندگان حامل دام خبر داد و تصریح کرد: برای اینکه از میزان آلودگی‌های دامی کاسته شود باید هنگام ورود و خروج دام از مرزهای استان قم حاملان و رانندگان دام حتما با خود گواهی حمل دام از دامپزشکی همراه داشته باشند. این گواهی بهداشتی می‌تواند اطمینان از سلامت دام را تضمین کند و بسیاری از مشکلاتی که بر اثر تراکم دام در میدان دامی ایجاد می‌شود می‌کاهد.
رفیعی از حضور دائمی دامپزشکان در منطقه دامشهر استان قم خبر داد و آن را یکی از راه‌های کنترل تهدید‌های احتمالی بهداشتی ذکر کرد. به نظر وی وجود قرنطینه شبانه‌روزی و نظارت دائمی دامپزشکان می‌تواند بخش زیادی از نگرانی‌ها در رابطه با مشکلات بهداشتی و احتمال وقوع بیماری‌های مشترک انسان و دام را کاهش دهد. ۳۰۰ هزار راس گوسفند و بز و ۲۲۰۰ گاو و گوساله در ۶ ماه امسال وارد میدان دامی استان قم شدند که اقدامات مربوط به قرنطینه و نظارت‌های بهداشتی روی آن‌ها انجام شد.
به گفته وی، آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی که به تازگی از آن بهره‌برداری شده است نیز می‌توان بخش عمده‌ای از این نگرانی‌ها را رفع کند این آزمایشگاه در مساحتی حدود ۱۲۰۰ مترمربع ساخته شده و با دقیق‌ترین و مجهز‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی دام و طیور و دقیق‌ترین آزمایش‌های سلامت دام و طیور در آن انجام می‌شود تا از تهدیدهای احتمالی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: تضمین ، سلامت ، دام ، قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.