مهاباد؛

بایدها و نبایدهای استفاده از داروهای گیاهی و سنتی

در دهه‌‌های گذشته رفته رفته استفاده از فراورده‌های سنتی و طبیعی در اشکال مختلف آن در سراسر دنیا محبوب‌تر شده و جای خود را به شکل جدی در درمان و پیشگیری باز کرده است اما به راستی بایدها و نبایدهای استفاده از داروهای گیاهی و سنتی در جامعه کدامند ؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، آرین 9 ساله یکی از کودکان مهابادی است که پس از دچار شدن به عارضه ی زگیل به همراه والدینش به یکی از عرضه کنندگان داروهای گیاهی مراجعه کرده ولی استفاده از این داروها ، عارضه اش را تشدید کرده است.

سلیمان آتش بار پدر آرین میگوید : مدتی قبل برای مداوای زگیل زیر لب پسرم ، به یک فروشگاه عرضه کننده ی داروهای گیاهی مراجعه کردم که فروشنده با تجویز یک دارو و تضمین آن ، ادعا کرد به طور قطع زگیل ، درمان میشود اما پس از اولین مصرف که با سوزش بسیار شدیدی همراه بود ، صورت پسرم بلافاصله متورم شد بطوری که وقتی این محلول را بر روی سیمان آزمایش کردیم اسیدی بودن آن ، باعث سوراخ شدن سیمان شد.

متخصص پوست ؛ مو و زیبایی در مهاباد و پزشک معالج آرین هم می گوید : تحمل سوزش دارویی که هم اکنون برای رفع زگیل صورت آرین بر روی محل ضایعه اش قرار داده می شود ، برای این کودک ، بسیار سخت و دردناک است.

دکتر نانوازاده افزود : عارضه زگیل آرین می توانست خیلی راحت تر درمان شود اما در حال حاضر با توجه به تجویز نادرست یک فروشنده ی داروهای گیاهی و استفاده از محلول اسیدی ، این عارضه به لیکوئید تبدیل شده که درمان آن به طور کامل ، ممکن نیست.

وی اضافه کرد : این تنها کسی نیست که به خاطر مصرف داروهای ترکیبی گیاهی ، به مطب وی مراجعه کرده اند بلکه در هفته چندین نفر به دلیل استفاده از داروهای گیاهی بدون مجوز و تجویز نادرست فروشندگان این داروها ، دچار عوارض پوستی شده و به وی برای درمان مراجعه می کنند.

شریف زاده مسئول بازرسی اصناف مهاباد هم در خصوص مقررات فعالیت این فروشگاهها گفت : فروشندگان گیاهان دارویی حق عرضه ی دارو و یا تجویز داروهای ترکیبی گیاهی را ندارند.

عبداللهی کارشناس نظارت بر دارو و درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد نیز در خصوص نتایج این بازرسی ها گفت : فروشندگان گیاهان دارویی که اقدام به فروش داروهای گیاهی ترکیبی می کنند ، با تشکیل پرونده ی بازرسان اداره اصناف و بهداشت و درمان به دستگاههای قضایی تحویل داده خواهند شد.

آنچه مسلم است فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر در خصوص بایدها و نبایدهای استفاده از داروهای گیاهی ، راهکاری مناسب برای مقابله با فروش این محصولات غیرمجاز است.

گفتنی است ؛ داروهای گیاهی از گذشته های دور توسط طبیبانی همچون بوعلی سینا برای پیشگیری و درمان بیشتر بیماری ها استفاده میشد ، میراثی که امروزه با استفاده غلط برخی افراد سودجو در مواردی مشکلات جبران ناپذیری به بار می آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.