نشست خبری نمایش «معاشر» به کارگردانی احسان حاجی‌پور امروز در کافه لحظه با حضور بازیگران این اثر و بازیگرانش برگزار شد.

سنگلج برای«معاشری‌ها بوی نوستالژی را می‌دهد
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایش «معاشر» به کارگردانی احسان حاجی‌پور امروز در کافه لحظه با حضور بازیگران این اثر و بازیگرانش برگزار شد.

در این نشست خبری بازیگران این اثر همچون فریدون محرابی، لیلا برخورداری، نفیسه روشن هم حضور داشتند.

حاجی‌پور در خصوص روند شکل‌گیری این اثر نمایشی اظهار داشت: بیش از دو ماه است که تمرین‌ها را شروع کرده‌ایم اما حدود سه چهار ماه پیش، نوشتن این نمایشنامه شروع شد که دست آخر این نمایش با یک دید و قصه رئال روی صحنه می‌رود.

وی افزود: اجرای این متون با نوشته رئال برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد؛ موضوعی که این اثر را با دیگر آثار متمایز می‌کند، نزدیک شدن آن به زندگی واقعی انسان‌هاست که ممکن است هر کسی آن را تجربه کرده باشد. در واقع این اثر روابط بین آدم‌ها از دو نسل متفاوت را واکاوی می‌کند.

کارگردان نمایش «معاشر» با بیان اینکه وجود سنگلج اتفاق مهمی در تئاتر امروز است، مطرح کرد: ما نمی‌توانیم دیرینه و تاریخچه تئاتر را نادیده بگیریم؛ تماشاخانه سنگلج هم خود جزو قدیمی‌ترین سالن‌های نمایشی به حساب می‌آید که افتتاحش توانست جریان‌سازی خوبی در عرصه تئاتر داشته باشد. مدیریت جدید تماشاخانه رویکرد جدیدی را روی کار آورده است که شاید سنگلج از این فضای فعلی خود فاصله بگیرد و علاوه بر اجرای آثار سنتی نمایش‌هایی با سبک دیگری را هم روی صحنه ببرد.

وی درباره دلیل خود برای اجرا در تماشاخانه سنگلج گفت: یکی از دلایل اجرایم در این تماشاخانه، علاقه زیادی بود که به این سالن نمایشی داشته‌ام؛ زیرا که هنوز صدای اشخاصی که در این تماشاخانه نمایش خود را اجرا کرده‌اند به گوش می‌رسد.

حاجی‌پور در خصوص حضور فریدون محرابی در این نمایش گفت: از همان ابتدا برای نقش مشخص شده محرابی را در نظر گرفته بودم؛ اما به دلیل تداخل برنامه‌هایش با تمرین‌ها، عمار تفتی جایگزین وی شد که پس از مدتی او هم به علت تداخل برنامه‌ها از گروه جدا شد و دوباره فریدون محرابی جایگزین وی شد.

کارگردان نمایش «معاشر» با بیان اینکه بازیگران این نمایش برای گرفتن دستمزد دغدغه گیشه ندارند، اظهار داشت: به دلیل وجود اسپانسر دیگر لزومی ندارد تا بازیگران برای گرفتن دستمزد تعداد فروش بلیت برایشان مهم باشد و این مسئله دغدغه بزرگی برایشان باشد.

همچنین نفیسه روشن در خصوص پیوستن خود به این نمایش بیان کرد: اول از همه اجرای رئال نمایش را دوست داشتم که باعث شد به این گروه اضافه شوم. از طرفی دیگر می‌توانم به قصه جذاب و گیرای نمایش «معاشر» اشاره کنم که انگیزه‌ام را برای ایفای نقش در این اثر بیشتر کرد.

وی افزود: تا به حال با احسان حاجی‌پور کارگردان این نمایش فعالیتی‌ نداشته‌ام اما برخورد خوب او و اعضای دوست‌داشتنی این اثر باعث شد تا علاقه بیشتری برای بازی در این نمایش پیدا کنم.

روشن با بیان اینکه فعالیت‌ در رسانه ملی تمام وقتم را در این چند سال گرفته بود، اظهار داشت: از سال 79 با وجود فعالیت مداوم در سریال‌ها و بستن قراردادهای پی در پی، وقت حضور در تئاتر برای ایفای نقش را نداشتم اما همیشه دلم می‌خواست تا در تماشاخانه‌هایی نظیر ایران‌شهر و نیاوران روی صحنه بروم.

وی درباره اجرای اثر در سنگلج گفت: زمانی که شنیدم در این سالن نمایشی می‌خواهیم «معاشر» را روی صحنه ببریم، ابتدا شوکه شدم؛ زیرا که سنگلج بوی نوستالژی‌ها را برایم می‌دهد که امیدوارم به مکانی تبدیل شود تا تمام گونه‌های نمایشی روی صحنه برود؛ زیرا که همه در وهله اول فکر می‌کنند یک نمایش سیاه‌بازی را خواهند دید.

لیلا برخورداری دیگر بازیگر این نمایش، در خصوص بازی خود مطرح کرد: اولین چیزی که برای انتخاب متن به آن فکر می‌کنم، نحوه ارتباطم با آن نقش است تا آن را به نحوی اجرا کنم که برای مخاطبانم باورپذیر باشد.

وی افزود: نمایش یک روال رئالیستی را طی می‌کند که متن قصه برایم از جذابیت زیادی برخوردار است. در واقع این نمایشنامه برشی از زندگی بعضی از آدم‌هاست که در زندگی روزمره ما بسیار ملموس بوده و می‌تواند با مخاطبان رابطه خوبی برقرار کند.

فرمانی طراح لباس این اثر نمایشی، در خصوص طراحی لباس این نمایش تصریح کرد: داستان با واقعیتی جلو می‌رود که ما سعی کرده‌ایم آن را پشت ظاهر و پوشش بازیگران مخفی کنیم. در واقع با توجه به اینکه این نمایش یک اثر رئالیستی و برشی از زندگی مردم است، سعی کرده‌ایم تا این حس را با طراحی لباس هم به مخاطبان بیان کنیم.

گفتنی است؛  نمایش معاشر از 17 آبان ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار