اویل پرایس: شکست مذاکرات اوپک به معنای افت بهای نفت خواهد بود

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر مذاکرات فریز نفتی در اوپک با شکست مواجه شود بهای طلای سیاه به 40 دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "آیرینا اسلاو" نوشت: کارشناسان گلدمن ساکس احتمال نهایی شدن توافق اعضای اوپک بر سر کاهش تولیدات نفتی را بسیار ضعیف می‌دانند و به همین دلیل انتظار می‌رود بهای طلای سیاه به 40 دلار در هر بشکه کاهش یابد.

در یادداشت گلدمن ساکس برای مشتریان آمده است: حتی اگر اعضای کارتل نفتی بر سر کاهش تولیدات به توافق دست یابند، به دلیل آنکه به شکل یه قرارداد رسمی به امضا نخواهد رسید از قدرت اجرایی کافی برخوردار نیست و ممکن است هر لحظه از سوی یکی از اعضا نقض شود. چشم‌انداز این توافق بسیار نامعلوم است.

در این گزارش آمده است: فقدان پیشرفت در تکمیل طرح فریز نفتی و بالا گرفتن اختلاف نظرات میان اعضای اوپک، بخت موفقیت را در مذاکرات نشست 30 نوامبر کاهش داد.

این گزارش در حالی منتشر شد که اعضای اوپک در ماه اکتبر حتی بر تولیدات خود افزودند. این اتفاق درمورد تولیدکنندگان غیرعضو اوپک مانند روسیه نیز رخ داد و عملا هیچکدام از تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در ماه گذشته از تولیدات نفتی خود کم نکردند.

همین موضوع موجب شد کارشناسان امید چندانی به موفقیت طرح فریز نفتی نداشته باشند و انتظار نمی‌رود تا 7 ماه آینده مازاد تولیدات موجود در بازار برطرف شده و یا بهای طلای سیاه افزایش یابد. 

این نخستین بار است که گلدمن ساکس با صراحت دیدگاه منفی از آینده بهای نفت ارائه می‌دهد. این بانک سرمایه‌گذاری سال گذشته اولین نهاد مالی در میان دیگر رقیبان خود بود که نسبت به سقوط بهای نفت تا 20 دلار در هر بشکه هشدار داده بود. این قضیه تقریبا در ماه فوریه به حقیقت پیوست و بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به 26 دلار رسید.

عربستان سپتامبر پیشنهاد فریز نفتی را مطرح کرد و از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک مانند برزیل، روسیه، قزاقستان و آذربایجان هم خواست به این طرح ملحق شوند.  تا به امروز برزیل هیچ علاقه‌ای برای تابعیت از این طرح بروز نداده است و روسیه نیز سکوت اختیار کرده و اجازه نمی‌دهد کسی از تصمیم نهایی مسکو مطلع شود.

اما از همه مهمتر توافق داخلی اعضای اوپک است که می‌تواند کمک اصلی را به تقویت بهای نفت کند. امری که بسیاری از کارشناسان رسیدن به آن را در نشست 30 نوامبر دور از ذهن می‌دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار