اوپک به یک معجزه نیاز دارد

شکست نشست وین می‌تواند بهای نفت را به کمتر از 40 دلار برساند و تنها راه نجات اوپک از این معضل یک معجزه است.

اوپک به یک معجزه نیاز داردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ روزگار تولیدکنندگان نفت در سازمان اوپک پس از تعادل کوتاه مدت در میزان عرضه و تقاضا، بار دیگر سخت و سخت تر می شود. اعضای اوپک و دوستان غیر اوپکی آن در جلسه وین به نتیجه نرسیدند. عده ای از کارشناسان عامل بی نتیجه ماندن نشست وین را توافق بی اعتبار نشست غیر رسمی الجزایر قلمداد می کنند. توافقی که در کوتاه مدت موجب کاهش تولید و افزایش تقاضای نفت در جهان شد.

از سوی دیگر، 4 تولیدکننده بزرگ عضو اوپک و روسیه، بزرگترین تولیدکننده غیر اوپک سطح تولید خود را تغییر ندادند و همچنان آن را درسطح بالا حفظ کردند. توافق الجزایر برای کاهش تولید نفت نیز در حد یک نظر باقی ماند و در نشست وین نتیجه ای حاصل نشد. به نظر می رسد، از این پس شرایط برای تولیدکنندگان عضو اوپک سخت تر هم شود و اوپک برای رهایی ازآن تنها به یک معجزه و یک دوست پرقدرت نیاز دارد.

اوپک باید حجم تولید روزانه خود را بین 850 تا یک میلیون و 350 هزار بشکه بکاهد تا به رقم 32 میلیون و 500 هزار بشکه تولید روزانه که در نشست الجزایر اعلام شد، برسد. این در حالی است که طبق گزارشها حجم تولید نفت اوپک درماه اکتبر  حدود 400 هزار بشکه در روز نیز افزایش داشته است که علت اصلی آن پایان تعمیر زیرساختهای نفتی آنگولا و از سرگیری تولید مازاد، و رشد تولید نفت نیجریه و لیبی بود. هماهنگ نبودن اعضای سازمان اوپک پس از نشست الجزایر، یک مسئله داخلی محسوب می شود. اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده بدون توجه به توافق الجزایر به افزایش  تولید روی آوردند تا از بازار پوشالی رشد بهای نفت سود اندکی کسب کنند. تولیدکنندگان غیراوپکی مانند روسیه، برزیل و آذربایجان نیز همچنان بر سطح تولید خود پابرجا بودند. این رویه درنهایت موجب شکست مذاکرات وین شد.

کارشناسان معتقدند، شکست نشست وین می تواند بهای نفت را به کمتر از 40 دلار برساند و تنها راه نجات اوپک از این معضل یک معجزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار