مهاباد؛

اقدام میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در حفاظت از اثر تاریخی برده کنته

آسیب پذیر بودن آثار باستانی بر اثر حوادث طبیعی و محیطی و عوامل انسانی یکی از ویژگی های جدایی ناپذیر آنهاست و همین امر اهمیت حفاظت از این آثار را بیشتر می کند.مجموعه برده کنته ی مهاباد نیز از این ویژگی مستثنا نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، دخمه تاریخی برده کنته یکی از آثار ارزشمند تاریخی مهاباد مدتی است به مکانی برای انباشت پساب و نخاله های ساختمانی و کارخانه ای تبدیل شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد گفت : با هدف حفاظت از اثر تاریخی برده کنته ، اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهاباد امروز اقدام به ایجاد مانع در ورودی های این محوطه باستانی کرد.

آرش شهابی افزود : این اداره با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری و به منظور جلوگیری از ریختن نخاله ها و ضایعات ساختمانی در محوطه اثر تاریخی برده کنته و حفظ این اثر تاریخی ، این مانعها را ایجاد کرده است.

شهابی گفت : برخی افراد از روی ناآگاهی و برخی نیز به عمد اقدام به ریختن نخاله ها و ضایعات ساختمانی در محوطه اثر تاریخی برده کنته کرده بودند که با پیگیری های میراث فرهنگی ، این افراد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی همچنین از اختصاص اعتبار برای این حفاظت از اثر تاریخی با همکاری فرمانداری شهرستان مهاباد خبر داد.

گفتنی است ؛ آتشکده ی کهن و خاموش برده کنته یکی از آثار باستانی بسیار ارزشمند و با شکوهِ بازمانده از حکومت مانناییها در مهاباد است که با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پا بر جاست.

این اثر تاریخی در فاصله ی حدود 7 کیلومتری شمال مهاباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: حفظ ، اثر ، تارخی ، برده کنته ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.