باید در بخش‌های مختلف نظارتی، انتشارات و قانونی حقوق نویسنده رعایت شود تا شاهد سرقت ادبی نباشیم.

تورج بخشایشی شاعر در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش سرقت‌های ادبی گفت: متاسفانه دلیل اصلی این قضیه کم توجهی به کپی رایت است و به خوبی از حق مولف و حتی مخترع دفاع نمی‌شود و به همین علت خیلی‌ها به خود اجازه این کار را می‌دهند.

وی ادامه داد: چند وقت پیش کتاب شعری توسط یک ناشر نسبتا شناخته شده چاپ شد که در آن اشعار شاعرانی چون محمد علی بهمنی، سهراب سپهری و تعداد زیادی از شاعران را به نام شخصی دیگر منتشر کرده است. 

وی افزود: وجود چنین ناشران کم سوادی که تا این حد بی‌اطلاع باشند، خود معضل بزرگتری است، ناشرانی که حتی اشعار شناخته شده یک استاد زنده‌ی ادبیات امروز را به نام شخص دیگری چاپ می‌کند. متاسفانه بسیاری از ناشرها در این زمینه بازاری عمل می‌کنند و حرفه‌ای نیستند.
 
بخشایشی ادامه داد: مساله دیگر این است که افرادی که به این نوع کتاب مجوز دادند افرادی هستند که تسلطی به ادبیات و شعر ندارند که اگر کوچکترین آشنایی داشتند، این اتفاق نمی‌افتاد. در مورد قانون هم، معمولا شاعرها به سراغ شکایت قانونی نمی‌روند چراکه پروسه‌ای وقت گیر و طولانی است.

این شاعر تصریح کرد: به طور کلی در بخش‌های مختلف، ناشر، ناظر و هم بخش مربوط به قانون مشکل وجود دارد و همین باعث سوءاستفاده عده‌ای می‌شود. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی تنها تریبونی در اختیار شاعر است و تا حدی باعث جلوگیری از نشر شعر به نام دیگران می‌کند.

بخشایشی در پایان اظهار داشت: هنرمند می‌تواند از طریق شبکه‎های اجتماعی، سرقت‌های ادبی را به اطلاع دیگران برساند. اما به نظر من این بحث باید ریشه‌ای تر حل شود. این یک مساله فرهنگی است و باید طوری فرهنگ سازی شود که هر شخصی به خود اجازه ندهد به این شکل اشعار چند هنرمند را به نام خود به انتشار برساند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار