در دیدار وزیر ارتباطات با وزیر اقتصاد ترکیه:

واعظی: حجم مبادلات دو کشور رو به افزایش است

رئیس کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران صبح امروز با وزیر اقتصاد ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بسببه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران با وزیر اقتصاد ترکیه دیدار کرد. در پایان این دیدار وزرای دو کشور با شرکت در نشست خبری به ارائه توضیحات پرداختند.

واعظی در این نشست ضمن اشاره به مفید بودن سفر نهاد زیپکچی، وزیر اقتصاد ترکیه اظهار داشت محور صحبت‌های ما بر پایه توافق دو رئیس جمهور در آنکارا بود. وی همچنین پیگیری بیست و پنجمین توافقنامه کمیسیون مشترک ایران و ترکیه و افزایش حجم مبادلات دو کشور به  30 میلیارد دلار را از نتایج این دیدار دانست.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت درباره تجارت و سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی، گمرک و گردشگری صحبت کردیم. در این مورد رویکرد مشترکی بین دو کشور وجود دارد. واعظی به کودتای اخیر ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت خوشحالیم از اینکه دولت و مردم ترکیه توانستند با هوشمندی در مقابل کودتا مقاومت کنند. ایران از همان ابتدا کودتا را محکوم کرد و خوشبختانه دولت ترکیه در حال رفع مشکلات کودتا است.

در ادامه این نشست خبری، نهاد زیپکچی ضمن تشکر از میزبانی ایران به ضرورت راه‌اندازی دفاتر تجاری ترکیه در کشورهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت ایران در رتبه اول این طرح قرار دارد. وی گفت قرار بود این سفر زودتر انجام بگیرد که به دلیل کودتا به تعویق افتاد. از ایران تشکر می‌کنم که از ابتدای کودتا در کنار ما بود و به طرق مختلف از ما حمایت کرد.

هدف 30 میلیار دلاری برای حجم مبادلات دو کشور در نظر گرفته شده که ما هم تمام تلاشمان را برای تحقق آن به کار خواهیم گرفت. در حجم تجارت دو کشور در سال 2015 و 2016 کاهش دیده می‌شود اما طی توافقنامه‌ای که در ژانویه 2015 به امضا رسید صادرات کالاهای ایرانی که نامشان در این فهرست دیده می‌شود 45% افزایش یافته و محصولات ترکیه‌ای نیز رشد 35% را نشان می‌دهد و این حاکی از آن است که ما گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم.

وزیر اقتصاد ترکیه در پایان ابراز داشت ما اجازه نخواهیم داد مشکلات بین ایران و ترکیه طولانی‌مدت شود و برای بهبود روزافزون روابط تلاش خواهیم کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.