اردبیل؛

اجرای 37 پروژه تحقیقاتی کشاورزی در استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: برای سال زراعی آینده ۳۷ پروژه تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلائی خیاوی افزود: ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل در 10 کیلومتری جنوب اردبیل یکی از سایت‌های اصلی تحقیقات غلات در زمینه مطالعات مربوط به تنش سرما، تنش خشکی آخر فصل و بیماری‌های غلات به شمار می‌رود.

وی گفت: همچنین این ایستگاه در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های به نژادی اقلیم سرد کشور از ایستگاه‌های مهم بوده به طوری که در سال‌های اخیر در معرفی ارقام جدید غلات نقش اساسی ایفا نموده است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: در سال زراعی 96-95 تعداد 37 فقره طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های به نژادی، به زراعی و بیماری‌های غلات و طرح‌های تحقیقی – ترویجی گندم و پروژه‌های PVS در شهرستان‌های اردبیل و سرعین و نیر و نمین و کوثر در حال اجراست.

کربلائی افزود: لاین های امیدبخش غلات در شرف معرفی بوده که در قالب طرح‌های ترویجی و PVS در مزارع زارعین گندم‌کار در حال ارزیابی نهائی هستند که این لاین ها با شاهد میهن و پیشگام در زراعت آبی و با رصد و هما در مزارع دیم مقایسه می‌شوند.

وی گفت: برخی از این لاین ها سازگاری خوبی برای کشت در مناطق سردسیر استان به خصوص در مناطق سردسیر استان اردبیل از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: در این طرح‌ها بیماری‌های زنگ زرد و قهوه‌ای و سیاه نیز در بین ارقام و لاین ها مطالعه خواهند شد و ارقام متحمل به این بیماری‌ها در آزمایشات به نژادی و بین‌المللی، بخصوص در آزمایشات نسل‌های در حال تفکیک نسل های گندم گزینش خواهند شد و کشت آزمایشات به نژادی و به زراعی و نیز تحقیقی – ترویجی و PVS در مزارع کشاورزان به اتمام رسیده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.