افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان در 32 شهر/ درمان پیشرفته سکته قلبی و مغزی 500 هزار تومان هزینه دارد

معاون درمان وزارت بهداشت از افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان در 32 شهر کشور تا 18 آبان ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در ارتقای سلامت مردم گفت: رسانه انتقال دهنده نظرات، دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردم به حوزه سلامت است. این بخش دو سویه می‌تواند منجر به ارتقای سلامت و کیفیت خدمات و رفع نواقص شود. رسانه زبان گویای مردم و موجب بهبود امور سیاست‌گذاران می‌شود. از طرفی بخشی از آموزش عمومی برای سبک زندگی مردم و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها بر عهده این ارگان است.

آقاجانی از افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان طبیعی خبر داد و گفت: تا 18 آبان ماه در 132 شهر کشور این واحدها افتتاح شده و تا پایان دولت هزار و 100 واحد دیگر در دستور کار است. این اقدام جهت ترغیب به زایمان طبیعی انجام شده و طی آن فضای اختصاصی با بالاترین سطح مراقبت، کاهش خطای انسانی، امکان حضور همراه و کاهش عفونت‌های بیمارستانی فراهم می‌شود. توسعه این واحدهای اختصاصی یکی از پنج برنامه محوری برای کاهش میزان سزارین بوده است.

معاون برنامه وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از رویکردهای طرح تحول سلامت علاوه بر توجه به بیماری‌های جسمی، توجه به بیماری‌های روانی بوده است، عنوان کرد: در آینده نزدیک شاهد افتتاح هزار تخت روانپزشکی در 78 شهر کشور هستیم. از طرفی اصلاح نرخ اقامت بیمار یا هتلینگ در بیمارستان‌های روانپزشکی، تعریف خدمات روانپزشکی و روان درمانی در مجموعه کتاب ارزش‌های نسبی و اصلاح ویزیت مشاوره از 5.5 K به 9 K از جمله اقدامات در این حوزه بود که البته این خدمات باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. امیدواریم در این زمینه مشکلات با سازمان‌های بیمه‌گر رفع شود. بستری‌های مکرر بیماران روانپزشکی از دیگر چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود که امیدواریم با ارتقای مراقبت از بیماران پس از بستری گامی در جهت رفع این چالش برداریم.

آقاجانی از اجرای برنامه بزرگ ملی درمان پیشرفته سکته مغزی و قلبی از سال گذشته خبر داد و افزود: 55 بیمارستان در 2 شهر ارائه کننده خدمات درمان پیشرفته سکته قلبی و سکته مغزی هستند که بیمارستان‌های مجری درمان سکته قلبی به عنوان بیمارستان‌های 247 و بیمارستان‌های مجری سکته مغزی به عنوان بیمارستان 724 شناخته می‌شود که در طی این یک سال فعالیت، 10 هزار بیمار مبتلا به سکته حاد قلبی درمان پیشرفته دریافت کردند. اگر بیمار سکته قلبی در شش ساعت اول به بیمارستان مراجعه کند با باز کردن رگ مسئول سکته جان بیمار نجات می‌یابد. این خدمات تحت پوشش طرح تحول سلامت و بیمه‌های پایه هستند به طوری که برای بیمار با ارزش واقعی پنج میلیون تومان فقط 500 هزار تومان هزینه دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور افزود: شاخص تخت در کشور ما 1.6 به ازای هر هزار نفر است که باید با استفاده از همین منابع موجود تا پایان دولت یازدهم 21 هزار تخت افتتاح شود البته این آمار نسبت به سال‌های گذشته و افتتاح سالانه هزار و 600 تخت بیمارستانی قابل مقایسه نیست. 

وی با اشاره به اینکه برای جبران کمبودها باید از سرمایه غیردولتی برخوردار شویم، اضافه کرد: مانع بزرگ ما تناسب نداشتن تعرفه‌ها با هزینه‌ها است از طرفی تأمین منابع مالی از طریق بانک‌های خارجی با مشکلاتی همراه است.

در ادامه مراسم محمود خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از ظرفیت های طب سنتی در نظام رایج پزشکی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور آموزه های طب سنتی به بهورزها آموزش داده می شود تا مردم در سطح اول از ظرفیت طب سنتی نیز استفاده کنند. این طب جزیی از فرهنگ و تاریخ ما است  و از ظرفیت های دانش بومی در آن استفاده شده و ریشه در باورهای ما دارد.

مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت استفاده از ظرفیت های طب سنتی ایرانی را در راستای اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل دانست و افزود: از 13 تنوع اقلیمی 11 تنوع اقلیمی در کشور ما است که همین امر باعث می شود بتوان تعداد زیادی گیاهان دارویی مورد استفاده در حوزه درمان را کشت و تولید کرد. دو هزار و ٣٠٠ تا در هزار و ٥٠٠ گونه گیاهان دارویی در کشور امکان تولید و کشت را دارند.

وی استفاده از طب سنتی ایرانی را ظرفیت های بالقوه برای اشتغال زایی، اصلاح سبک ندگی و کنترل میزان مصرف داروهای پاراکلینیک غیرضروری و مراجعه های غیر ضروری به پزشک دانست و بيان کرد: باید بتوان خدمات تایید شده طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کنیم تا بتوان از ظرفیت های این طب به نحو احسن استفاده کرد. در برنامه پنجم توسعه ادغام طب سنتی ایرانی دیده و در برنامه ششم توسعه این ادغام نیز پیشنهاد شده تا در بخش دولتی و خصوصی ادغام طب سنتی در نظام سلامت لحاظ شود.

خدادوست با اشاره به تفاهم نامه با کشورهای اسپانیا، اتریش و کره جنوبی در حوزه طب سنتی، افزود: این تفاهم نامه ها در راستای معرفی پزشکان این کشورها به کشورما برای آموزش در خصوص طب سنتی ایرانی است.

وی بر لزوم آموزش توانمندی های طب سنتی به دست اندرکاران حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: در حال حاضر در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور آموزه های طب سنتی به بهورزها آموزش داده می شود تا مردم در سطح اول از ظرفیت طب سنتی نیز استفاده کنند. تلاشمان این است که طب سنتی در نظام رایج پزشکی قرار گیرد تا بتوان محصولات علمی مشترک حاصل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار