70 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند/ رشد 35 درصدی اقتصاد 11 کشور از حوزه سلامت

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: شیوع اضافه وزن و چاقی در کشور باعث شده خطر بیماری‌های غیر واگیر در بین مردم افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری این هفته خود که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: موضوع مهمی که مطرح است، قرار گرفتن بیماری ها در دوره گذار اپیدمیولوژیک به علت تغییر رفتار در زندگی مردم است. 

وی با اشاره به اینکه علت مرگ و میر مردم در 70 تا 80 سال پیش ناشی از بیماری های عفونی و تغذیه ای بود، تصریح کرد: در گذشته اپیدمی وبا، کزاز، طاعون و آبله علت اکثر مرگ و میرها بود و طول عمر افراد زیاد نبود که با پیشرفت های اقتصادی در سراسر جهان، مقابله با بیماری ها بهبود پیدا کرده و اکنون می توان با یک واکسن پنج دلاری از بسیاری از بیماری های خطرناک پیشگیری کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت بیان کرد: در اوایل انقلاب بسیاری از نوزادان به علت کزاز نوزادی فوت کردند که با کنترل بیماری ها، وقوع گذار اپیدمیولوژیک و افزایش امید به زندگی خطر مربوط به بیماری های غیر واگیر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در گذشته میزان مصرف چربی در افراد از امروز کمتر بود، عنوان کرد: امروز علاوه بر افزایش مصرف چربی با کاهش فعالیت بدنه نیز مواجه ایم که علاوه بر افزایش امید به زندگی زمینه ساز بیماری های غیر واگیر از جمله قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های روانی بوده است. 
 
حریرچی با اشاره به تفاوت راه های مقابله با این بیماری ها گفت: در بیماری فلج اطفال با استفاده از یک قطره می توان از این بیماری جلوگیری کرد و فرد را برای سالیان زیادی از آن مصون نگه داشت. 
 
وی با اعلام اینکه 70 درصد مردم کشور دچار به اضافه وزن و چاقی هستند، تصریح کرد: از 30 درصد باقی مانده مردم، 28 درصد دارای وزن ایده آل و تنها 2 درصد لاغر هستند. 

سخنگوی وزیر بهداشت تاکید کرد: همه مردم از مضرات چاقی و استعمال سیگار آگاهی دارند اما با آن مقابله نمی کنند و تغییری در رفتار خود ندارند.

وی افزود: با وجود اینکه این بیماری ها بسیار پرهزینه هستند، سیستم های بهداشتی درمانی کشور مطابق با دوره گذار اپیدمیولوژیک باید برنامه ها و ساختار خود را تغییر دهند.

رشد 35 درصدی اقتصاد 11 کشور از حوزه سلامت
حریرچی با بیان اینکه هیچ کشوری در تمام دنیا نمی تواند تمام هزینه های سلامت را کاهش دهد، اضافه کرد: با آموزش به کودکان می توان افراد کاراتری در بخش سلامت تربیت کرد که 35 درصد رشد اقتصادی در 11 کشور صنعتی جهان از حوزه سلامت کسب می شود.

وی افزود: با آموزش های بهداشتی انسان هایی با طول عمر طولانی و سالم به جامعه افزوده می شود که از هزینه های سلامت در بخش های دیگر استفاده می شود. 

قائم مقام وزیر بهداشت درباره تجمیع بیمه ها اظهار داشت : خط قرمز ما این است که مبلغی را اضافه از مردم دریافت نکنیم که مشکل اصلی به بیمه ها مربوط می شود و طبق قانون، سازمان های بیمه موظفند 60 درصد صورتحساب های ارسالی از بیمارستان ها و مراکز درمانی را به طور نقدی و 40 درصد باقی مانده را ظرف 3 ماه پرداخت کنند.

وی با اعلام اینکه از 10 هزار و 70 میلیارد تومان سند ارسال شده، تنها سه هزار و پنج میلیارد تومان وصول شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی هزار و 600 میلیارد در سال 94 پرداخت کرده که اکثر پرداخت های عقب افتاده مربوط به سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد است. 

حریرچی با اشاره به طلب پنج هزار و 124 میلیاردی وزارت بهداشت در سال 94 به جز 60 درصد معوق بیان کرد: در طرح تحول تاکید دولت بر این بود که بندهای قانونی عملیاتی شود که موضوع بعدی صرف اعتبارات سازمان های بیمه‌گر برای سلامت افراد تحت پوشش بود.

وی تصریح کرد: رییس جمهور نیز تاکید دارد که تامین اجتماعی از بخش 9/27 خود نیز باید تنها در بخش سلامت و بهداشت هزینه کند. 

سخنگوی وزیر بهداشت درباره بیمه سلامت اظهار داشت: این وزارتخانه از تامین اجتماعی بابت پرداخت مطالبات بیمارستان های خود به روز و بدهی این سازمان به بیمارستان های دولتی از سال 94 با توجه به سهم 70 درصدی بیمه شدگان تامین اجتماعی گله مند است.

وی تصریح کرد: ما درخواست داشتیم که بیمارستان ها و شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت ملحق شوند و از نظر ما تجمیع بیمه ها طبق ماده 38 باید انجام می شد که شورای عالی بیمه طبق سیاست های کلی تامین بسته خدمات بیمه ها با وزارت بهداشت است. 

حریرچی با اعلام اینکه وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه تنها یک رای از 9 رای دارد، عنوان کرد: ما خواستار افزایش نقش خود در حوزه سیاستگذاری هستیم و به فعالیت در حوزه تصدی گری علاقه نداریم. 

وی با اشاره به فعالیت پنج هزار و 799 پزشک متخصص در 388 بیمارستان مناطق محروم به صورت 24 ساعته گفت: هفت هزار و 200 پزشک در 19 تخصص به صورت 24 ساعته در 412 بیمارستان بزرگ بالای صد تخت در مناطق محروم و غیر محروم فعالیت می کنند که در 527 بیمارستان دولتی تعداد متخصصان به 16 هزار و 852 پزشک رسیده و سهم 20 درصدی پزشکان تمام وقت جغرافیایی به 100 درصد افزایش یافته است. 

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: 658 کلینیک دولتی داریم که 250 کلینیک ویژه با 6 هزار و 400 مطب در دولت یازدهم ساخته می شوند. 

اعتباری از محل دریافت هدفمندی یارانه دریافت نکردیم
وی درباره انتقادات مطرح شده به طرح تحول سلامت اظهار داشت: آرزوی افراد فعال در حوزه سلامت همیشه افزایش پوشش حوزه های بهداشت و درمان بوده که پس از این طرح 70 درصد مردم پرونده سلامت الکترونیک دارند، 9 میلیون نفر بیمه شدند، 16 و نیم میلیون با بستری داشتیم که در 2 و نیم سال گذشته از 6 هزار پزشک یک نفر کمتر نشده و اکنون هیچ روستایی‌ نیست که پزشک نداشته باشد، همچنین توجه به حوزه بهداشت و درمان حاشیه شهرها افزایش یافته و رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرده‌اند که وزارت بهداشت به موضوع حاشیه شهرها به خوبی توجه داشته است.

حریرچی با اشاره به تعداد واکسن، افزایش پوشش خدمات بهداشتی و نظام ارجاع در طرح تحول گفت:‌ قبل از اجرای این طرح برای اصلاح 100 مترمربع از بیمارستان‌ها 5 سال معطل می‌شدیم ولی اکنون در مدت زمان کوتاهی 39 هزار تخت بیمارستانی بازسازی شده است.

وی تاکید کرد: طی 20 سال منتهی به طرح تحول سالانه هزار و 700 تا هزار و 900 تخت بیمارستانی ساخته می‌شد اما در سه سال گذشته 12 هزار و 543 تخت بیمارستانی را تحویل داده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم در ازای این خدمات هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند، گفت: بودجه‌های طرح تحول را تا کنون تأمین کرده‌ایم البته گلایه و تأکیدمان این است که نگذارند کارد به استخوانمان برسد و مصوبات دولت و مجلس را عملیاتی کنند. دستور رئیس‌جمهور این بوده که اعتبارات طرح تحول همزمان با واریزی هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کنند ولی علی‌رغم این مسئله ما پایبند اجرای طرح تحول بوده‌ایم.

وی افزود: امیدواریم مجلس و دولت حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام دهند البته از برخی از دستگا‌ه‌های اجرایی گله‌مند هستیم و باید برنامه‌ها با تسریع بیشتری پیش رود.

حریرچی درباره روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان عملیات تروریستی در سامرا اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع این حادثه وزارت بهداشت جهت کمک به آسیب دیدگان اعلام آمادگی کرد و سه هواپیما جهت انتقال مصدومان در نظر گرفته شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مصدومان انتقال یافته در حال حاضر وضعیت پایداری دارند و رسیدگی به آنها بسیار مناسب بوده، افزود: مصدومان به بیمارستان‌های شریعتی، طالقانی، امام خمینی، سینا، فیروزآبادی و فیروزگر منتقل شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار