رشت؛

رهاسازی یک بهله عقاب صحرایی در حیات وحش

یک بهله عقاب صحرایی در حیات وحش کیاشهر رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛رییس محیط زیست آستانه اشرفیه با اعلام این خبر گفت :یک بهله عقاب صحرایی نابالغ که توسط یکی از دوستداران حیات وحش تحویل اداره حفاظت محیط زیست استانه اشرفیه شده بود پس از تیمار و اطمینان از سلامت آن در زیستگاه حاشیه دشت سفید رود حوزه بندر کیاشهر رها سازی شد.

ابراهیم غلامی افزود: این عقاب کمتر از دو سال سن داشت و زمانی که تحویل اداره شده بود مصدوم بود که خوشبختانه با مراقبت و تیمار به موقع روند بهبودی آن به خوبی طی شد و توسط یگان حفاظت محیط زیست اداره در زیستگاه طبیعی اطراف دشت سفید رود به دامان طبیعت بازگشت
وی گفت: این پرنده، 75 سانتی متر طول دارد.

پرنده ی بالغ به رنگ قهوه ای تیره، با پوشش متنوع زیر بال، شبیه قسمت های دیگر بدن با کمرنگ تر از آن دیده می شود. زیر بال ها یکدست، با پرهای پروازی کمرنگ تر یا پررنگ تر از آن، و نوارهای تیره ی پهن در حاشیه ی انتهایی بال ها، که حاشیه ی سرشانه و پیش بال تیره رنگ است، دیده می شود. از بالا، روتنه غالبا در سطح بال ها کمرنگ تر است با رگه های تیره که تا شاهپرهای کمرنگ تر ادامه دارند.

دم خاکستری مایل به قهوه ای و قاعده و انتهای آن تیره تر است. پرنده ی جوان قهوه ای کمرنگ است که نوارهای مشخص سفیدی در زیر بال ها، لکه ی بزرگ شاهپرها از بال و دمگاه تیره اش آن را از پرنده ی جوان شاه باز متفاوت می سازد. لکه ی زرد رنگی در انتهای منقار این پرنده دیده می شود که تا زیر چشم امتداد دارد. پروازی سنگین، همراه با بالباز روی با بال های پهن، که به حالت خمیده در می آید، دارد
این پرنده در استپ های باز و نواحی نیمه بیابانی و کوهپایه ها، نزدیک تالاب ها و نزدیک زباله دانی شهرهای درون بیابان به سر می برد. در ایران ، در مناطق جنوب شرقی، به صورت مهاجر دیده شده است و در گیلان معمولا بیشتر در فصول پاییز و زمستان و گاهی تمام سال بصورت مهاجر عبوری دیده می شود این پرنده در زمره ی پرندگان حفاظت شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.