مشهد؛

تشکل های مردم نهاد تداوم موسسات خیریه هستند

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: تشکل های مردم نهاد تداوم و استمرار موسسات خیریه هستند و ریشه در فرهنگ معنوی اسلام دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدجواد حسینی در نشست مشورتی کانون مشاوران جوان گفت: فعالیت سازمان های مردم نهاد فعالیت دینی، معنوی و خیرخواهانه است که در قالب های تخصصی ومورد نیاز جامعه ظهور پیدا می کند.

وی افزود: تشکل های اجتماعی از طریق افرادی شکل می گیرند که فعالیت تخصصی را با اندیشه عام المنفعه انجام و مردم را نیز در این اقدامات تعاون گرایانه مشارکت می دهند.

حسینی تشکل های غیردولتی را موجب افزایش سرمایه اجتماعی دانست و گفت: از این طریق مشارکت مردم در سازندگی اجتماع خود، نظام مند ، مستمر، تعریف شده و قانونمند می شود.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندارسازمان های مردم نهاد متشکل از جوانان، را بالنده، دارای توان و انرژی فراوان و قدرت خلاقیت و نوآوری دانست و افزود: حضور جوانان در تشکل های اجتماعی می تواند تضمین کننده روند رو به رشد تشکل ها شود.

وی با اشاره به 9 هدف راهبردی تبیین شده برای تشکل های اجتماعی در ماههای اخیر، به اولین هدف که افزایش تعداد تشکلهای اجتماعی است اشاره کرد و گفت: در توسعه کمی همه بخش های جامعه، گروه هدف هستند و امیدواریم آمار تشکل های اجتماعی افزایش یابد.

حسینی افزود: توسعه کیفی وعملکرد تخصصی در حوزه های مورد نیاز اجتماع، دومین هدف راهبردی است، سومین هدف، توسعه جغرافیایی و گسترش فعالیت و ثبت تشکل های اجتماعی در اقصی نقاط استان حتی روستاهای دورافتاده است.

وی چهارمین راهبرد را حضور همه مردم عنوان کرد و گفت: اگر این نوع فعالیت به همه اقشار، تسری پیدا کند و نه فقط میانسالان، تبدیل به مشارکت عمومی در عمران و آبادانی میهن اسلامی خواهد شد.

حسینی پنجمین هدف را توانمندسازی و ارائه آموزش های بدو و حین تأسیس تشکل ها دانست و گفت: ارائه آموزش های عمومی در مورد تشکلهای اجتماعی و آموزش تخصصی در خصوص حوزه فعالیت آنها ، می تواند این سازمان های مردم نهاد را توانمند و موثر سازد.

وی تدوین نظامنامه تشکلهای غیردولتی و نحوه تعامل آنان با دستگاه های دولتی و عمومی را از دیگر فعالیت های مهم ودر دست اقدام برشمرد و گفت: شاید این راهبرد، مهمترین اقدام مدیران برای تشویق مردم به حضور نظام مند باشد.

حسینی شبکه سازی و در یک حوزه قرار دادن تشکل های مشابه، برای هم افزایی را هفتمین سیاست در تقویت تشکل های اجتماعی دانست و گفت با تعامل تشکل های همکار، دستیابی آنان به اهداف تخصصی ، تسهیل می شود.

وی ایجاد خانه تشکل های غیردولتی را از دیگر استراتژیهای حوزه تشکل های اجتماعی خواند و افزود این محیط ، فراهم شده و فعالیت در آن به زودی شکل می گیرد.

معاون استاندار نظارت بر تشکل های اجتماعی را به عنوان نهمین راهبرد اعلام کرد و گفت: با نظارت تخصصی و مستمر می توان موانع را از جلوی پای تشکل های اجتماعی برداشت تا مردم به راحتی در مسیر توسعه کشور گام بردارند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار با اشاره به شروع فرایند رویداد مشهد 2017 گفت: با ظرفیت تشکل های اجتماعی وکمک گرفتن از آنها، نقش مشهد مقدس در جهان اسلام، بارزتر و توسعه و آبادانی این شهر ، تسریع خواهد شد.

نقش تشکلها و کانون مشورتی جوانان در به تصویب رسیدن قانون جامع سمن ها و نیز کمک این گروه در تدوین نظامنامه تشکلها و دستگاههای دولتی و نیز تدوین ایین نامه اجرایی چگونگی راه اندازی خانه تشکلهای غیر دولتی را برای جلسات اینده خواستار شد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.