یاسوج؛

کاشت بیش از 2 هزار هکتار گیاهان دارویی در تنگ سرخ بویراحمد

مراتع تنگ سرخ بویراحمد با کشت 2 هزار هکتار گیاهان دارویی پایلوت طرح جنگلداری چندمنظوره (صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس) الگوی خوبی از تحقق توسعه پایدار است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ عملیات اجرایی طرح جنگلداری چندمنظوره (طرح صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس) از سال 82 در منطقه تنگ سرخ به عنوان یک منطقه پایلوت (الگو) در شهرستان بویراحمد آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد معتقد است که اجرای طرح مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های مرتع‌داری از یک سو و وجود منابع سرشار آب و خاک و گیاهان دارویی از سوی دیگر نویدبخش افق روشنی از توسعه پایدار در این منطقه شده است.

**کاشت بیش از 2 هزار هکتار گیاهان دارویی مانند آنغوزه و باریجه

بیش از 700 هکتار عملیات اجرایی غنی سازی جنگل و زیراشکوب (بذرپاشی) گونه‌های بومی نظیر بادام، بنه، گلابی وحشی و ارژن از 82 شروع شده و تاکنون ادامه دارد.

بهره برداری از بیش از 50 هکتار گیاهان دارویی (آنغوزه) و تولید بیش از 15 تن شیرابه آنغوزه با قیمت هر کیلوگرم یک میلیون ریال شرایط اقتصادی خوبی عاید بهره برداران طرح جنگلداری چندمنظوره تنگ سرخ کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد از واگذاری عرصه‌های مستعد برای توسعه باغ های مثمر در سطح تقریبی 50 هکتار خبر داد و گفت: پس از 10 سال از اجرای اولیه طرح، رویش بذرهای کاشته شده و گیاهان و درختچه‌های محدوده قرق جلوه زیبایی به این منطقه داده است.

جواد رحیمیان تصریح کرد: تنسیق و تقسیم سامانه‌های عرفی (محل سکونت و چرای دام بهره برداران) از اصول اولیه اجرای طرح بود که به خوبی انجام گرفت.

بهبود وضعیت پوشش مراتع تنگ سرخ یکی از مزایای اجرای طرح جنگلداری چندمنظوره بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد با بیان اینکه در هر هکتار از چراگاه های تنگ سرخ حدود 300 کیلوگرم علوفه خشک تولید می‌شود گفت: این منطقه جزء مراتع درجه یک به حساب می آید.

جواد رحیمیان گفت: مراتع طرح تنگ سرخ با 27 هزار هکتار وسعت از مرز فارس تا محمودآباد یاسوج از ظرفیت اقتصادی خوبی برای اجرای طرح‌های جنگلداری چند منظوره برخوردار است.

این مسئول معتقد است که طبیعت تنگ سرخ با توجه به عملیات اجرایی غنی سازی از مرتع و جنگل مخروبه به‌تدریج به جنگل‌های نیمه انبوه در حال تغییر است.

منطقه تنگ سرخ بویراحمد در کنار فعالیت‌های دامداری یکی از قطب‌های تولید سیب درختی مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.

ساخت سد تنگ سرخ با هشت درصد پیشرفت فیزیکی اگرچه به کندی پیش می رود اما می‌تواند به توسعه اقتصادی این منطقه کمک کند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.