اردبیل؛

تخریب کنندگان مراتع ملی سهمی از اراضی پایاب سد خداآفرین نخواهند داشت

فرماندار شهرستان بیله سوار گفت: تخریب کنندگان مراتع ملی سهمی از اراضی پایاب سد خداآفرین نخواهند داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ آرام حلیم افزود: براساس ماده 373رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری کلیه افرادی که اقدام به تخریب مراتع ملی شهرستان نمایند، چه پرونده قضایی آنها در دست بررسی بوده و یا رسیدگی شده باشد براساس قانون از اراضی پایاب سدخداآفرین محروم خواهند بود و این اراضی به آن اشخاص واگذار نخواهد شد.

وی توطئه‌ سودجویان در تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی را غیر قابل قبول دانست و بیان کرد: آحاد جامعه به ویژه دست اندرکاران و مسوولان امر در تمام قوا وظیفه دارند از منابع طبیعی و اراضی ملی محافظت کنند.

فرماندار بیله سوار بر لزوم استقرار گروههای مقابله با تخریب منابع ملی و ساخت و سازهای غیرمجاز دراین شهرستان تاکید کرد و افزود: در کنار مقابله با تخریب مراتع اولویت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز بویژه در حاشیه اراضی پایاب سدخداآفرین است.

حلیم افزود: ادارات شهرستان از صدور مجوزساخت و ساز درمحدوده اراضی ملی و نیز ارائه سایرخدمات (آب و برق ، تلفن و ...) به اشخاص باید خودداری کنند و اراضی ملی محدوده روستاهای حساس شناسایی و با تخریب کنندگان و ساخت و سازهای غیر مجاز برخورد شود.

وی همچنین با اشاره به حمایت از کشت گیاهان دارویی گفت: برای متقاضیان کشت درخت سماق و زغال اخته و همچنین کشت زعفران و گیاهان دارویی در عرصه اراضی ملی مساعدت لازم به عمل آمده و متقاضیان می توانند جهت توسعه این محصولات اقدامات اولیه لازم را از طریق منابع طبیعی و جهادکشاورزی انجام دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این دیدار گفت: با هوشیاری یگان حفاظت از منابع طبیعی در یکسال اخیر اقدامات مناسبی در شهرستان بیله سوار انجام شده وبا تخریب جدید در حوزه مراتع برخورد جدی شده است.

شهامت هدایت افزود: با همکاری و توافق با دامداران شهرستان حفاظت از منابع طبیعی را به سمت بهره گیری از ظرفیت های مردمی سوق داده ایم و با راه اندازی پاسگاه ویژه منابع طبیعی در بخش جعفرآباد فرآیند رسیدگی به پرونده های منابع طبیعی و پیشگیری از اطاله دادرسی تسهیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای حفاظت از اراضی ملی در شهرستان مستقر می شود، افزود: خودرو و کانکس مورد نیاز نیز از ادارات شهرستان فراهم و در نقاط تعیین شده استقرار داده خواهد شد.

هدایت افزود: همانند سال گذشته به ازای هر هکتار تخریب مرتع و اراضی ملی 80 میلیون ریال جریمه برای متخلفان در نظر گرفته شده که پروند‌ه‌های مربوط به سال گذشته در مراجع قضایی در مرحله صدور حکم است.

وی افزود: با تشکیل صندوق توسعه منابع طبیعی اقدام های خوبی انجام گرفته و این صندوق در جهت افزایش خرید دامداران، پرداخت تسهیلات کم بهره و همچنین مشارکت در طرحهای حفاظت از منابع طبیعی و اجرای طرحهای مرتع داری و کاشت گیاهان دارویی و درختان مثمر و زراعت چوب آماده همکاری با متقاضیان است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.