کتاب در سیاست های کلی کشور جایگاه زیادی ندارد

در سیاست های کلی کشور زیاد جایگاهی برای کتاب قائل نیستند. به طور تقریبی تبلیغات در زمینه کتاب صفر است

غلامرضا طریقی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: شاخص ترین دلیل سرانه پایین مطالعه در کشور می تواند این مسئله باشد که سال ها ی زیادی است که دارد فاصله ما از کتاب بیشتر می شود به دلیل آنکه در سیاست های کلی کشور زیاد جایگاهی برای کتاب قائل نیستند. به طور تقریبی تبلیغات در زمینه کتاب صفر است و در جاهایی که این مسئله تبلیغ می شود میزان آن یک درصد است .

وی افزود: طبیعی است تا زمانی که مخاطب زیر آوار اطلاعاتی درباره کفش یا فلان مبل باشد به مطالعه کتاب نیازی پیدا نمی کند. برخی از این مسائل به این موضوع برمی گردد که حمایت ویژه ای از نشر کشور نمی شود و اغلب ناشران خصوصی که کتاب های خوب را منتشر می کنند از یک جایی به بعد به منافع شخصی خود فکر می کنند. دلیل دیگر سرانه پایین مطالعه به انتخاب کتاب و قیمت آن مربوط می شود. این نیز یک مسئله ویژه و مهم است. 

این شاعر با اشاره به آنکه شاید تغییر فرهنگ مردم در توجه کمتر آنها به کتاب موثر باشد اما دلیل محکمی نیست، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا تمام امکانات موجود در کشور ما وجود دارد اما اگر به تنهایی این عامل بود، باید در این کشور ها تغییر فرهنگ تاثیر بیشتری می گذاشت. ممکن است کتابخوانی در این کشور ها افتی داشته باشد اما کتاب همچنان جزء کتاب های پرفروش محسوب می شود. در دهه هفتاد نیز وسایل مجازی نبود اما با مشکل پایین بودن سطح مطالعه کشور مواجه بودیم. 

طریقی ادامه داد: حداقل در دو دهه و خورده ای که کتاب زیاد مطالعه می کنم مشاهده کردم که تیراژ کتاب در نهایت به سه هزار جلد می رسید هم اکنون به هزار جلد می رسد. همان  زمان نیز تیراژ سه هزار جلدی کتاب فاجعه بود فکر می کنم به عنوان فردی که عمرش را صرف کتاب کرده است مهمترین کاری که باید در این زمینه شود این است که از نظر تربیتی دقت کنیم و حواسمان باشد که در سبد ذهنی این آدم چه چیزی را جای می دهیم. در اطراف کودکی که متولد می شود یک بیلبورد برای تبلیغ کتاب ندیده ایم. 

وی تصریح کرد: جشنواره ای با تاثیرگذاری وسیع برای کتاب در کشور وجود ندارد به یک مسابقه ورزشی برای کتاب تبلیغ نمی شود الان یک کودک چهار ساله وجود ندارد که ورزشکاری را نشناسد به دلیل آنکه دامنه وسیع اطلاعاتی درباره این قشر زیاد است. از طرف دیگر هیچ مدرسه ای نیست که کتابخانه مفصلی داشته باشد. یا هفته ای دو ساعت برای زنگ مطالعه مانند ورزش داشته باشیم. هم اکنون از نظر تربیتی نیز اتفاقی نمی افتد تا نسل آینده با کتاب بار بیاید همین اواخر به دلایل مختلف مانند برنامه خندوانه چند میلیون نسخه کتاب فروخته می شود اگر از این میان یک فرد به آن کتاب علاقه مند شود، خوب است. اینگونه اقدامات اگر به طور مداوم باشد به میزان زیادی می تواند در سلیقه مردم موثر باشد.


انتهی پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار