ترکیه گزارش کمیسیون اروپا را به جانبداری محکوم کرد

گزارش کمیسیون اروپا درباره صلاحیت ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، مورد انتقاد مقامات این کشور قرار گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت اکسپرس، گزارش 100 صفحه‌ای کمیسیون اروپا درباره شایستگی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا نشان می‌دهد در اقدامات آنکارا عقب‌گرد وجود داشته است. کمیسیون اروپا در این گزارش چندین مسئله مانند شرایط قضایی و حقوقی ترکیه اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است اقدامات دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 10 مرداد) با معیارهای اتحادیه اروپا هم‌راستا نبوده اند. در این گزارش همچنین به اتهام‌های نقض حقوق بشر و خشونت نیروهای امنیتی ترکیه اشاره شده است.

کمیسیون اروپا در این گزارش اعلام کرده است در برخی دیگر از موارد، مانند آزادی بیان و اداره امور عمومی، ترکیه نه تنها پیشرفتی نداشته است، بلکه دچار پسرفت شده است.

با این حال، "عمر چلیک" – وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه – به این گزارش واکنش نشان داد و گفت: "در این گزارش بخش‌هایی وجود دارد که به هیچ عنوان بی‌طرفانه قید نشده اند. ما با گزارشی روبرو هستیم که سازنده نیست و برای راهی را برای پیشرفت معرفی نمی‌کند."

گفته می‌شود پس از کودتای نافرجام، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – 110 هزار نفر از کارمندان دولت را دستگیر، از سمت خود برکنار و یا تعلیق کرده است. وی همچنین برخی از سربازان، قضات، معلمان، سیاست‌مداران، روزنامه‌نگاران و چند رسانه مخالف دولت را سرکوب کرده است. گزارش کمیسیون اروپا این اقدامات را "عمیقا نگران‌کننده" خوانده است.

در این گزارش همچنین به وضع اقتصادی ترکیه اشاره شده است و اعلام شده است اجرای اصلاحات ساختاری دولت برای احیای اقتصاد ترکیه متوقف شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار