پسکوف: ترامپ و پوتین می‌توانند مشکلات در روابط را حل کنند/ سوریه در حال سوختن است، نمی‌توانیم درنگ کنیم

سخنگوی کرملین گفت: با وجود اختلافات شدید در روابط مسکو-واشینگتن، پوتین و ترامپ می‌توانند مشکلات را حل کنند.

به گزارش 
گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «کریستین امانپور،» مجری شبکه سی ان ان، از سخنگوی رئیس جمهور روسیه پرسید هرکسی به روابط جدید روسیه توجه دارد. وقتی که شما می گویید سیاست ترامپ نزدیک سیاست رئیس جمهور پوتین است و حتی برخی از عناصر صحبت های ترامپ در بخشی از سخنان پوتین منعکس شده است، دقیقا منظور شما چیست و به چه چیزی امید دارید؟ 

«دمیتری پسکوف» در پاسخ گفت: به نظر می‌رسد واقعا هردوی آنها بسیار عمل‌گرا هستند. آنها اشاره کردند که هدف اصلیشان حفاظت از منافع ملی است. ما از آقای ترامپ شنیده‌ایم که تمام منافع ملی آمریکا را یادآور شد و همین کار را رئیس جمهور پوتین انجام داد که گفت رونق مردم روسیه و منافع ملی آنها هدف و اولویت اصلی ما است، اما همزمان هر دوی آنها آمادگی خود را برای روابط خوب با دیگر کشورها در جهان در صورت آمادگی آنها اعلام کردند و این به نظر من همزمانی بسیار خوبی است.

امانپور پرسید: دونالد ترامپ نامزد «مورد علاقه» کرملین بود تا جایی که نیکانوف معاون دوما به اعضای دوما تبریک گفت و گفت که این پیروزی شما است و به شما تبریک می گویم. آیا شما به حمایت بیشتر ترامپ از کرملین و پوتین امید دارید؟

پسکوف گفت: من باید به شما یادآور شوم رئیس جمهور پوتین موضع بی‌طرفانه در این ماجرا (انتخابات) داشت. با وجود این که وی شخصا در حال ایفای نقش بسیاری است، اما موضعی در انتخابات آمریکا نگرفت و هیچ گاه اسمی از نامزد مورد علاقه خود نبرد. وی بسیار مراقب بود و گفت که روسیه از هر انتخاب مردم آمریکا استقبال خواهد کرد و ما نمی توانیم دخالتی در امور داخلی آمریکا داشته باشیم. رئیس جمهور پوتین بسیار به این شیوه عمل کرد. وی  موضع  بسیار محکم علیه کسانی دارد که در امور داخلی ما دخالت می کنند و بسیار مراقب است در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله آمریکا دخالت نکند. 

وی در خصوص نزدیکی مواضع میزان ترامپ به روسیه نسبت به کلینتون گفت: هیچ کس انتظار ندارد روابط مسکو و واشینگتن طی یک شب بهبود یابد. ما بار اختلافات شدیدی بر دوش خود داریم، اما در مجموع دو رهبر ما، منظورم رهبر فعلی روسیه رئیس جمهور پوتین و رئیس جمهور منتخب ترامپ، به اندازه کافی عاقل هستند تا اراده سیاسی برای گفتگو با یکدیگر داشته باشند و تلاش کنند مشکلات را بدون رویارویی علیه یکدیگر و زبان تحریم ها و دیگر چیزهای غیرقانونی که به دو طرف صدمه می زند، حل کنند. ما در این صورت شانس برای گفتگو داریم و تلاش می کنیم مشکلات را به صورت سازنده حل کنیم. ما اکنون روابط بسیار ضعیفی داریم و این حداقل روابط ممکن ما در دهه های گذشته است.

سخنگوی پوتین در خصوص تصمیم احتمالی ترامپ برای کنار گذاشتن برخی از توافق‌های دولت اوباما به خصوص توافق هسته‌ای ایران گفت: روسیه می خواهد به هر صورت سازنده باشد و روسیه آماده است نگرانی های شرکای خود را مد نظر قرار دهد و البته ما هم احساس می کنیم و این حق را به خود می دهیم که انتظار داشته باشیم شرکای ما نیز آماده باشند به نگرانی های ما توجه کنند. 

پسکوف افزود: ما در عمل به تعهدات بین المللی خود بسیار راسخ هستیم. روسیه فوق العاده به این مسئله توجه دارد و بازیگر بین المللی بسیار مسئول در این زمینه است، اما همزمان ما همواره تاکید کرده ایم که آیا همکاران ما به تعهدات خود عمل می کنند؟ بنابراین، این موازنه بسیار مهمی است.

وی درباره اختلافات واشینگتن  و مسکو در قبال سوریه نیز گفت: من باید بگویم سوریه در حال سوختن است و ما نمی توانیم ماهها درنگ کنیم. بنابراین ما چند ماه را پیش رو داریم و به همکاری با دولت فعلی در واشینگتن ادامه خواهیم داد و پوتین به همکاری با اوباما ادامه خواهد داد. ما نمی توانیم چند ماه صبر کنیم. ما باید اطمینان یابیم وعده ها برای جداسازی تروریست ها از دیگر مخالفان تحقق یابد و پس از آن، آنچه  ما درباره سوریه انتظار داریم، همکاری واقعی است که نباید فقط در حد مبادله اطلاعات باشد و این کافی نیست. ما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم در مقابله با ترور در سوریه کارآمد باشیم.

دمیتری پسکوف گفت: نیروی هوایی روسیه در حال انجام وظیفه خود است تا از فعالیت های ارتش سوریه علیه تروریست ها حمایت کند و این عملیات ادامه دارد. همچنین براساس دستور رئیس جمهور پوتین، فرمانده کل روسیه، آنها هنوز شلیک نکرده اند و در حال استفاده از جت های نظامی برای بمباران اهداف تروریست ها در شرق حلب نیستند، اما عملیات کلی ادامه دارد.

سخنگوی رئیس جمهور روسیه در خصوص تماس کارشناسان روس برخی از کارکنان ترامپ نیز اعلام کرد: کارشناسان روسی در تماس دائمی با همکاران خود هستند و این تبادل نظر و دیدارها طبیعی است. البته ممکن است در بین این افراد کسی باشد که با پویش انتخاباتی در تماس بوده باشد. من تکرار می کنم که ما از تماس رسمی یا تماس با هماهنگی کرملین صحبت نمی کنیم. ما هیچ تماس رسمی با آنها نداشتیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۵
روسیه باید هر چه زودتر ای قایله را ختم کنه .چون میزبان جام جهانیه .و برای امنیت خیلی کارها باید انجام بده .البته از نیروهای ایران هم میتونه برای امنیت کمک بگیره .از حالا باید صحبتهاش بشه برای هماهنگی .
آخرین اخبار