امروز ابتکار عازم مراکش است

امروز معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست راهی مراکش می‌شود تا با دستی پر عزم دولت متبوعش را برای اجرای جزئیات قرارداد پاریس مورد تأکید قرار دهد.

امروز ابتکار عازم مراکش استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مذاکرات سازمان ملل برای به اجرا گذاشتن جزئیات قرارداد اقلیمی پاریس در تاریخ 17 آبان ( هفتم نوامبر) در مراکش گشایش یافت.

سیاستمداران از 196 کشور در مراکش به ملاقات یکدیگر آمده‌اند تا آن‌چه را که سال گذشته برای نجات کره خاکی در پاریس به امضا رسید، تحقق ببخشند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز امروز راهی مراکش می‌شود تا با حضور در این جمع عزم دولت متبوعش را برای اجرای قرارداد پاریس که دیروز توسط نمایندگان مجلس دهم در صحن علنی بهارستان تأیید شد، مورد تأکید قرار دهد.

سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه در افتتاح مذاکرات مراکش و اعطای نظارت بر مذاکرات به وزیر امور خارجه مراکش، ابراز کرد: ( ما آن‌چه را تحقق می‌بخشیم که کسی آن را ممکن نمی‌پنداشت ) به گفته رویال 100 کشور قرارداد پاریس را تصویب کرده و دو هفته گذشته به اجرا گذاشته‌اند که این موضوع برای یک معاهده بین‌المللی یک رکورد عالی به شمار می‌رود، او همچنین از دیگر کشورها تقاضا کرده تا آخر این امسال به این قرارداد بپیوندند که البته نمایندگان کشور ما دیروز تحقق این امر را در یک رویداد تاریخی برای کشورمان رقم زدند.

مذاکره کنندگان مراکش به طور غیر رسمی سال 2018 را بر اساس برنامه خود تعیین کرده‌اند که در این مدت به اقداماتی از جمله چگونگی اندازه‌گیری و دنبال کردن میزان انتشار دی‌اکسید کربن هر کشور بپردازند.

پرداخت میلیاردها دلار برای سرمایه‌گذاری لازم در جهت تقویت همه کشورها برای کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین هستند و تعیین شرایط برای بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی همانند خشکسالی‌ها و سیل از دیگر برنامه‌های مذاکره کنندگان مراکش تا سال 2018 است.

همچنین سال 2018 زمانی است که دولت‌ها می‌توانند فاصله بین تعهدات خود در مورد کاهش انتشار کربن و رسیدن به سطح مورد نظر برای جلوگیری از خطر افزایش دمای زمین را کمتر کنند، البته بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این فاصله هنوز بسیار بزرگ است و هر سال نیز بیشتر می‌شود، این افراد معتقدند که با روند کنونی افزایش دما، دمای زمین به سه درجه سیلسیوس خواهد رسید و این موضوع یک دستورالعمل برای یک فاجعه اقلیمی بزرگ است.

مذاکرات اقلیمی سازمان ملل نشان از خبرهای امیدوار کننده‌ای دارند، ارقام جدید از جذب سرمایه‌گذاری در حدود 300 میلیارد دلار در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله آن‌ها است، برخلاف افزایش استفاده از انرژی خورشیدی ، باد و کاهش ذغال‌سنگ پژوهشگران همزمان هشدار می‌دهند.

گفتنی است؛ سال 2016 به عنوان گرم‌ترین سال در جهان ثبت شده و این موضوع نشان از این دارد که اگر قدم‌هایی در راه مبارزه با تغییرات منفی آب و هوایی برنداریم با تراژدی‌های انسانی آزار دهنده‌ای روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار