لاریجانی در جمع پیشکسوتان اتاق بازرگانی:

قانون مالیات بر ارزش افزوده درست اجرا نشده است/ تهیه گزارش‌ محصولات تراریخته در مرکز پژوهش‌های مجلس

قانون مالیات بر ارزش افزوده نتوانسته درست اجرا شود/ مرکز پژوهش‌های مجلس در حال جمع‌بندی گزارشات مربوط به محصولات تراریخته استرئیس مجلس گفت: قانون مالیات ارزش بر افزوده سیاست درستی بود که نتوانست به درستی اجرا شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پنجمین جلسه عمومی شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی به منظور تقدیر از پیشکسوتان اقتصادی حضور یافت.

لاریجانی ضمن تقدیر و تشکر از پیشکسوتان اقتصادی کشور خطاب به آنان گفت: ما بر اساس آیین‌نامه اجازه داده‌ایم تا اعضای اتاق بازرگانی به کمیسیون آمده و تبادل نظر کند حتی نمایندگان اتاق بازرگانی هم می‌توانند در کنار نماینده دولت به صحن علنی آمده و صحبت‌های خود را بیان کنند.
وی تصریح کرد:‌ البته اگر مدل دیگری می‌خواهید می‌توانید ساز و کاری اندیشیده و یا به صورت رفاقتی با مرکز پژوهش‌های مجلس رایزنی داشته باشید.

رئیس مجلس با اشاره به برخی اظهار نظرهای پیشکسوتان اقتصادی طی این جلسه اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده یکی از دغدغه‌های شما بود که گویا مشکلاتی را ایجاد کرده است البته این امر در اصل درست بوده اما نتوانسته‌اند مکانیزاسیون آن را به درستی اجرایی کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: لذا به کمیسیون تلفیق گفته‌ام برای آنکه سیستم مالیات گیری تغییر کرده تا اصناف مکانیزه شوند، نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده را که مخل تولید شده اصلاح کنند البته شما نیز می‌توانید با ارائه طرح به اصلاح این امر کمک کنید.

لاریجانی با بیان این که دغدغه دیگر پیشکسوتان اقتصادی عدم اجرای صحیح اصل 44 بوده است، گفت: فلسفه اصل 44 و تصویب آن در مجلس هشت هدف بوده است، اخیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد گزارش خوبی ارائه کرد که نشان داد توفیق زیادی در اجرای این اصل وجود نداشته است.

وی تأکید کرد: هدف اصل 44 خصوصی‌سازی و همچنین چابک سازی دولت و کارآفرینی بود که محقق نشد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اصل 44 قانونی مترقی داشت که نتوانست خوب اجرا شود، افزود: حدود 70 سال نظامات پنج ساله در کشورمان تدوین شده اما همیشه یک معضلی در زمینه اجرای آن وجود داشته است.

رئیس قوه مقننه گفت: برنامه‌های قبل از انقلاب هم نتوانستند توفیقی داشته باشند و تنها برنامه سوم بعد از انقلاب اسلامی موفق‌تر عمل کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه شاید دولت‌ها برای افکار عمومی برخی مطالب را انجام می‌دهند که موجب خروج ریل از اقتصاد می‌شود تصریح کردذ: مجموع برنامه‌هتی توسعه خیلی موفق نبوده است که البته این امر اکثرا به مشکلات درونی ما برگشته و کمتر عاملی بیرونی دارد.

وی تأکید کرد : باید بررسی شود مشکل داخلی چیست تا این مقدار وضعیت پیچیدگی پیدا نکند.

رئیس مجلس اظهار داشت: نظارت توسط تفریق بودجه و محاکمه در صورت اثبات در دیوان محاسبات توسط مجلس صورت می‌گیرد اما شاید یکی از دلایل پارادایم مشترک در کشور این است که این گونه مسائل در حکمرانی خوب تعریف نشده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در صورت رشد عقلانیت در جامعه توسعه در جای خود قرار می‌گیرد، بیان داشت: باید به موضوع عقلانیت در سیاست، اقتصاد و جامعه هم توجه شود زیرا هر چه اقدامات شامل عقلانیت باشد مشکلات کمتر خواهد شد.

لاریجانی اذعان داشت: ‌با نگاهی به دوران شکوفایی تمدن اسلامی می‌توان سه رکن تقویت علم، عبادت و عدالت را مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه جوان‌ها باید از پیشکسوت‌ها یاد بگیرند که چگونه با دست خالی و نگاه سالم به این مرتبه از کارآفرینی رسیده‌اند، افزود: بخش حکومتی و مدنی باید از یک جا افتادگی برخوردار باشد.

رئیس مجلس تأکید کرد: کشور ما اکنون رنجور بود که بخشی از آن ناشی از سوء‌‌مدیریت‌ها است از این جهت باید با نگاهی عالمانه و دقیق به ریل درست برگردیم.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: در کل یک انضباطی در سطح سیاست‌های کلان کشور مانند انرژی، آسیب‌های اجتماعی، اصل 44 و ... به وجود آمده و اگر بخشی از این هم درست اجرا شود مشکلات حل خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به این که تلاش مجلس در حوزه روانی هم آن است که به سمت حل مشکلات قوانین کسب و کار برویم، افزود: برخی از مصوبه و آیین‌نامه ماده 20 اصل 44 قلب ماهیت دارند که باید بررسی شوند.

وی خطاب به پیشکسوتان اقتصادی گفت: برخی قوانین فعلی را که دارای مشکل هستند برای ما ارسال کنید تا در تقنین قوانین بررسی شده که یا رفع اشکال شوند و یا کلا لغو شوند.

رئیس مجلس اظهار د اشت: چابک سازی دولت در سیاست‌های اقتصاد  مقاومتی هم ذکر شده و دولت موفق دولتی است که کارها را تا این مقدار دست خود نگیرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه یک آزادسازی و تنفس باید برای اقتصاد با انجام خصوصی‌سازی ایجاد شود، ‌گفت: تا زمانی که بخش خصوصی قوی نداشته و رقابت واقعی وجود نداشته باشد این رشد حاصل نخواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: بخش حکومتی و دیوانی برای بخش خصوصی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند مانند عوارض‌های شهرداری و ... که نمی‌گذارند این بخش نفس کشیده تا ارام آرام رشد کنند لذا باید با کمک رسانه‌ها، قانونگذاری، جمع دولت، قوه قضاییه و مجلس بتوانیم فضای فعالیت را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی با اشاره به دغدغه پیشکسوتان اقتصادی در مورد نوسان قیمت خوراک پتروشیمی‌ گفت: هر شخصی که بخواهد در این زمینه سرمایه‌‌گذاری کند باید یک افق 10 ساله را در نظر داشته باشد لذا تثبیت قیمت خوراک پتروشیمی یک امر بسیار مهمی است.

رئیس مجلس تصریح کرد: از کمیسیون تلفیق خواسته‌ام قیمت خوراک پتروشیمی را در افق برنامه ششم در نظر بگیرد تا دچار چالش نشویم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا در سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی موانع برطف شود، اظهار داشت: به کمیته‌ای در این رابطه در مجلس گفته‌ایم موانع را حتی اگر در آیین‌نامه و قوانین وجود دارد برطرف کنند.

لاریجانی با اشاره به قانون مصوب مجلس در مورد محصولات تراریخته نیز بیان داشت: تاکنون نظرات مختلفی از سوی دانشمندان و کارشناسان در این رابطه به ما رسیده است که مرکز پژوهش‌ها در حال جمع بندی این اطلاعات است.

وی ادامه داد: گزارش‌های ارائه شده تا به اینجا نشان داده این طور نیست که کشوری از این محصولات استفاده نکند لذا باید این موضوع به صورت عالمانه بررسی شده و نباید عجله کرد البته اگر شما پیشکسوتان اقتصادی فکر می‌کنید در جایی این محصولات آسیب می‌رساند ما حتما ورود می‌کنیم.

رئیس مجلس اذعان داشت: در بخش روان سازی و حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی نیز اگر پیشنهاداتی به ما داده شود به طور حتم در برنامه ششم بندهایی در رابطه با آن را قرار خواهنیم داد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به بررسی وضعیت بانک‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس هم بیان داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم حفظ استقلال بانک مرکزی است که نباید با ثروت مردم بازی کرده و وارد  کاری شود.

لاریجانی در پایان از پیشکسوتان اقتصادی اتاق بازرگانی تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار