خاش؛

ساخت سد مخزنی گزو ضرورتی برای آینده پشتکوه در خاش

مطالعه و ساخت سد مخزنی گزو ضرورتی برای آینده پشتکوه در بخش مرکزی خاش دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،کارشناس سیاسی، اجتماعی و رسانه ای سیستان و بلوچستان گفت: اهمیت کار مطالعه و ساخت سد مخزنی گزو برای آینده منطقه پشتکوه در بخش مرکزی شهرستان خاش ضروری است.

مجتبی شجاعی به عنوان وسیع‌‌ترین استان کشور با متوسط بارندگی سالانه پایین و سطح تبخیر بالا بخشی از لایه بیرونی و پر خطر کم‌آبی در دایره خشکسالی و کاهش منابع آبی قرار دارد.

وی افزود: بخش مرکزی خاش با 10 هزار کیلومتر مربع وسعت با ویژگی‌های جغرافیایی و پراکندگی جمعیت و اقتصاد کشاورزی به عنوان مهمترین بستر درآمد اهالی، ‌دارای 4 حوزه آبریز دشت آبخوان، تهلاب پشت‌کوه و کارواندر است.

وی ادامه داد: حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده بی‌رویه از حوضه‌های آبریز و نبود عزم جدی در مصرف بهینه‌ آب از چالش‌های بخش آب‌های زیرزمینی است که در کنار اثرات منفی ناشی از افت سطح آب‌های زیرزمینی از جمله کاهش آبدهی منابع آب زیرزمینی و کف‌شکنی مکرر چاه‌ها، تهدیدات جدی را پیش‌روی جامعه قرارداده است.

وی گفت: در بخش مرکزی شهرستان خاش سالانه از استحصال 167 میلیون متر مکعب آب فقط 100 میلیون متر مکعب تجدید پذیر بوده و متأسفانه این شهرستان تحت تأثیر خشکسالی‌های سیستان و بی‌تأثیری از بارندگی‌های جنوب استان بسیار نرم در حال ورود به دوران کم‌آبی است و تأثیرات اقلیمی به سمت نیمه کویری سبب شده که خاش با مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی روبرو شود.
انتهای پیام/گ
برچسب ها: ساخت ، سد ، گزو ، ضرورتی ، اینده ، پشتکوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار