باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

جنگنده میگ 29 نیروی هوایی روسیه عصر دوشنبه هنگام فرود روی ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک فروند جنگنده میگ 29 نیروی هوایی روسیه عصر دوشنبه هنگام فرود روی ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در سواحل سوریه مدیترانه سقوط کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: جنگنده میگ 29 در چند کیلومتری ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف سقوط کرد و خلبان هواپیما توانست با چتر خود را نجات دهد. پس از سقوط هواپیما، خلبان هواپیما با کمک امدادگران به ناو هواپیمابر منتقل شده و حالش خوب اعلام شده است.

علت سقوط هواپیما نقص فنی اعلام شده است. 

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف در راس ناوگروه دریایی روسیه متشکل از چندین ناو از جمله رزمناو اتمی پطر کبیر و ناوشکن‌ها و کشتی‌های پشتیبانی از 20 روز پیش وارد دریای مدیترانه شده‌اند. جنگنده‌های ناو هواپیمابر روسی از 21 آبان ماه پروازهای خود را برای شناسایی مواضع تروریست‌ها در سوریه آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک مقام نظامی روس نوشته است که جنگنده‌های چندمنظوره میگ 29 و سوخو 33 روسیه به منظور مطالعه آرایش جبهه جنگ و سنجش عملیاتی مواضع، به صورت مداوم از عرشه ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف به پرواز در می‌آیند.

این مقام افزود: رزمناو پطر کبیر و ناوچه آدمیرال گریگورویچ نیز برای آغاز عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در هر لحظه از شبانه روز آماده انجام ماموریت هستند. بنا به این گزارش، کشتی‌های شناسایی روسیه در کرانه سوریه فعالانه نیز در حال انجام عملیات تجسسی برای هدف یابی ضدتروریستی هستند تا مواضع جدیدی از تروریست‌ها برای شلیک موشک‌های کروز پیدا شود.

براساس آخرین گزارش موجود، ناوگان هوایی آدمیرال کوزنتسوف متشکل از 19 جنگنده با توان انجام عملیات در هر شرایط زمانی و آب و هوایی مسلح به تسلیحات هوا به هوا، رهگیری موشک‌های کروز، بمب‌های هدایت‌شونده و بالگردهای ضدزیردریایی و اخطار زودهنگام است. مسکو از مهرماه سال 94 با درخواست دولت سوریه و استفاده از مجموعه یگان‌های نیروی هوافضا مستقر در سوریه، پرواز بمب‌افکن‌های دوربردی به صورت رفت و برگشت از روسیه، ناوها و زیردریایی ها مواضع تروریست‌ها به ویژه داعش و جبهه‌النصره را زیر بمباران قرار داده است. 

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

میگ 29

میگ-۲۹ جت جنگنده دوموتوره و دوسکانهٔ فرامانورپذیر است که در دهه ۱۹۷۰ در شرکت میگ اتحاد شوروی به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد. نخستین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۸۳ به ارتش شوروی پیوست. میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر بوده‌ است. این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود. 

جت جنگنده دوموتوره و دوسکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که همزمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فالکن ساخته شدند. میگ-۲۹ از برخی نظرها قابلیت برابر و یا بالاتری از جنگنده آمریکایی اف-۱۵سی دارد.

برنامهٔ ساخت هواپیمای میگ ۲۹ همانند سوخو-۲۷ به سال ۱۹۶۹ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان شوروی برنامه اف-ایکس (F-X) ایالات متحده را زیر نظر داشت که به ساخت هواپیمای اف-۱۵ منجر گردید. شوروی دریافت که هواپیماهای جدید ساخت آمریکا تا حد قابل توجهی دارای برتری نسبت به تمامی هواپیماهای شوروی هستند و از تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به این کشور برخوردار هستند.

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر


هواپیمای میگ-۲۱ با وجود چالاکی زیاد و قدرت مانور خوب خود، در شب قادر به انجام مأموریت نبود و برد عملیاتی به نسبت کوتاهی داشت و همچنین از عدم توانایی استفاده از جنگ‌افزارهای گوناگون در حد قابل ملاحظه‌ای رنج می‌برد. هواپیمای میگ-۲۳ که با هدف مقابله با هواپیمای اف-۴ فانتوم ۲ طراحی و ساخته شده بود با وجود سرعت و برد عملیاتی مناسب و داشتن فضای کافی برای حمل سوخت و جنگ‌افزارهای مختلف، از قدرت مانور کمی برخوردار بود و در نبردهای هوایی (داگفایت) تا حد زیادی ناموفق نشان می‌داد چنین شد که شوروی به فکر ساخت یک هواپیما که ضمن داشتن چالاکی و قدرت مانور خوب دارای برد عملیاتی کافی و امکان استفاده از جنگ‌افزارهای گوناگون در حد خوبی را داشته باشد، افتاد. 

علاوه بر این موارد این هواپیما می‌بایست از سیستم‌های اویونیک پیشرفته برای رقابت با هواپیماهای ساخت آمریکا هم استفاده می‌کرد. در واکنش به این نیاز ستاد فرماندهی شوروی درخواست ساخت هواپیمای پیشرفته تاکتیکی را در طرح PFI (Perspektivnyi Frontovoi Istrebitel) که مخفف هواپیمای پیشرفته تاکتیکی به زبان روسی است را مطرح کرد. مشخصات خواسته برای این طرح از سوی شوروی تا حد زیادی افراطی و بلند پروازانه بود هواپیمای مورد درخواست آنان باید برد عملیاتی زیاد، قابلیت خوب برای نبردهای نزدیک، چالاکی و مانور عالی، دارای حداقل سرعت ۲ ماخ، دارای قابلیت حمل تسلیحات سنگین، به همراه استفاده از آئرودینامیک پیشرفته که این مورد آخر توسط مؤسسه آئرودینامیک روسیه به همراهی شرکت سوخو در حال انجام مراحل تحقیقاتی بود.

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

در سال ۱۹۷۱ شوروی تخمین زده بود طرح هواپیمای پی‌اف‌آی یا همان هواپیمای پیشرفته تاکتیکی می‌بایست پر هزینه باشد در نتیجه این طرح را به دو طرح مختلف تقسیم کردند؛ طرح ال‌پی‌اف‌آی که ساخت یک هواپیمای تاکتیکی پیشرفته سبک وزن و طرح تی‌پی‌اف‌آی که ساخت یک هواپیمای تاکتیکی سنگین وزن بود. طرح کلی پی‌اف‌آی هواپیمای پیشرفته تاکتیکی اولیه به دو طرح تخصصی‌تر تبدیل شد که در هر کدام به روی بعضی از مشخصات بیشتر از سایر مشخصات با توجه به هدف ساخت و نوع مأموریت تأکید شده بود. 

طرح هواپیمای تاکتیکی پیشرفته سبک وزن یا همان ال‌پی‌اف‌آی (LPFI) به شرکت میگ سپرده شد و سرانجام به ساخت هواپیمای میگ-۲۹ منجر شد و طرح هواپیمای پیشرفته تاکتیکی سنگین وزن و یا همان تی‌پی‌اف‌آی (TPFI) برای مقابله با هواپیمای اف-۱۵ به شرکت سوخو سپرده شد که این طرح نیز با ساختن هواپیمای سوخو سو-۲۷ به پایان رسید. مشابه همین اتفاق در طرح آمریکا هم اتفاق افتاده بود و طرح جنگنده تاکتیکی پیشرفته آن‌ها هم به دو دو طرح مجزا تقسیم شد و جنگنده سنگین اف-۱۵ ایگل و دو جنگنده سبک اف-۱۶ فایتینگ فالکن و اف-۱۷ کبرا برای برآوردن نیازهای مشابه تولید شدند.

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

طراحی هواپیمای ال‌پی‌اف‌آی با مشخصات جدید در سال ۱۹۷۴ شروع گردید و به ساخت هواپیمای میگ-۲۹آ منجر گردید. اولین پرواز این هواپیما در ۶ اکتبر ۱۹۷۷ صورت گرفت. هواپیمای میگ-۲۹ تنها یک ماه بعد از اولین پرواز خود در نوامبر ۱۹۷۷ ازسوی ماهواره‌های جاسوسی آمریکا مورد شناسایی قرار گرفت. این هواپیما هنگامی که در مرکز آزمایش پرواز ژوکوفسکی در نزدیکی شهرک رامنسکوی حضور داشت مورد شناسایی قرار گرفت و ایالات متحده هواپیمایی با مشخصات شبیه به هواپیمای اف-۱۷ مشاهده کرد.

میگ۲۹بی با تأخیری که به دلیل حادثه در دو نمونه اولیه میگ-۲۹ ای و ایراد در موتورها بود، در ژوئن سال۱۹۸۳ وارد خدمت شد، و ناتو هواپیمای میگ-۲۹ بی را فالکروم-ای نامگذاری کرد. به طور منطقی باید میگ-۲۹آ باید فالکروم-ای نامیده می‌شد، ولی به دلیل آنکه تا قبل از آن ناتو میگ-۲۹ ای را مشاهده نکرده بود، میگ۲۹-بی را نمونه ابتدایی میگ فرض کرد، و فالکروم ای نامگذاری کرد. هواپیمای میگ-۲۹ در مجموع به تعداد ۸۴۰ فروند تولید شد. اولین باری که میگ ۲۹ به در غرب به نمایش عمومی درآمد در ژوئیه ۱۹۸۶ در فنلاند بود و بعد از آن در سپتامبر ۱۹۸۸ در نمایشگاه هوایی فارنبورو در بریتانیا به نمایش درآمد و غربیها تحت تأثیر قدرت زیاد و چالاکی این هواپیما قرار گرفتند.

میگ-۲۹ در زمان شوروی مورد توجه قرار داشت، اما بعد از شوروی، با وجود مجهز شدن به سیستم‌های هوانوردی پیشرفته و چند منظوره بودن و قابلیت حمل مخازن سوخت خارجی و امکانات گسترده دیگر مورد توجه روسیه قرار نگرفت؛ که این به دلیل سیاست نامناسب مسئولان شرکت میگ نسبت به شرکت سوخو در شناخت خواست و تمایل مسئولان روسیه‌است. با این وجود مسئولان شرکت میگ با گسترش این هواپیما سعی در صادرات آن به خارج از کشور را دارند. البته به نقل از منابع غیررسمی دستیابی غرب به اطلاعات هواپیمای میگ-۲۹ از دلایل مهم این تصمیم از جانب مقامات روسیه است.

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

هواپیمای میگ-۲۹ در حال حاضر تحت پروژه‌های مختلف توسعه و بهینه‌سازی قرار دارد و آخرین نمونه‌های این هواپیما میگ-۲۹ اس‌ام‌تی و میگ-۲۹ ام ۲ هستند. نمونه جدید ناونشین هواپیمای با نام میگ-۲۹ کا برای استفاده در نیروی دریایی هند که به تازگی ناوهواپیمابر دریاسالار گورشکوف را از روسیه خریداری کرده در حال تولید است.

مشخصات عمومی

خدمه: یک
طول: ۱۷/۳۷ متر (57 ft)
پهنای بال: ۱۱/۴ متر (37 ft 3 in)
ارتفاع: ۴/۷۳ متر (15 ft 6 in)
بال: مساحت ۳۸ m² (409 ft²)
وزن خالی: ۱۱٫۰۰۰کیلوگرم (۱۱تن) (24,250 lb)
وزن بارگیری: ۱۶۸۰۰ کیلوگرم(۱۶٫۸تن) (37,000 lb)
بیشینه وزن برخاست: ۲۱۰۰۰کیلوگرم(۲۱تن) (46,300 lb)
پیشرانه: ۲× Klimov RD-33 afterburning turbofans, 8,300 kgf (۸۱/۴ kN, 18300 lbf) هرکدام

تاکنون بیش از ۱۶۰۰ فروند میگ-۲۹ تولید شده که حدود ۹۰۰ فروند آن به کشورهای عراق، ایران، سوریه، یمن، کره شمالی، هند، میانمار، بنگلادش، مالزی، مغولستان، کوبا، پرو، افغانستان، چکسلواکی، آلمان شرقی و یوگسلاوی، الجزایر، سودان، اریتره، صادر شده‌اند و بقیه نیز در ارتش شوروی و پس از آن کشورهای به جا مانده از فروپاشی شوروی میگ-۲۹ به کشورهای متعددی استفاده شده‌اند. 

چرا میگ 29 ارتش روسیه سقوط کرد + تصاویر

این جنگنده جنگ‌های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس و جنگ یوگسلاوی را تجربه کرده است. هرچند در شرایط مساوی میگ-۲۹ را می‌توان برابر با اف-۱۵ یا اف-۱۶ دانست اما در تمام درگیری‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده میگ‌های ۲۹ خلبانان ضعیف‌تری داشته و شکست خورده‌اند. در فاصله‌های بیش از ۶۰ کیلومتری جنگنده‌های آمریکایی به دلیل برتری‌های الکترونیکی توانایی بیشتری دارند اما از فاصله کمتر از ۱۵ کیلومتری کفه ترازو به نفع میگ-۲۹ می‌چربد. در فاصله حدود ۸ کیلومتری می‌توان میگ-۲۹ را به دلیل دید بهتر سلاح‌ها و مانورپذیری بهتر برتر دانست. سیستم دوربین نشانه‌گیری سلاح میگ-۲۹ بر روی کلاه خلبان نصب شده و موشک را در امتداد خط دید خلبان هدایت می‌کند یعنی موشک به جایی که خلبان به سوی آن نگاه می‌کند می‌رود.

عملکرد

سرعت بیشینه: ماخ ۲/۲۵ (۲۴۰۰ km/h, 1490 mph) در ارتفاع کم: ۱۵۰۰ km/h, 930 mph
برد: ۷۰۰ km (۴۳۰ mi)
برد ترابری: ۲۱۰۰ km (۱۸۰۰ mi) یک مخزن سوخت اضافه
سقف پروازی: ۱۸۰۱۳ m (۵۹۱۰۰ ft)
نرخ اوج‌گیری: initial 330 m/s average 109 m/s 0-6000 m[۵] (۶۵۰۰۰ ft/min)
بارگیری بال: ۴۴۲ kg/m² (۹۰٫۵ lb/ft²)
نسبت نیرو به وزن: ۱٫۱۳

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
میگ ۲۹ قطعا شکست میخوره. حتما برای مقابله با اف ۱۵ و اف ۱۶ های عربستان و ترکیه سوخو سی یا سی و پنج اونم به تعداد بالا بخریم شاید بشه مقابله کرد واگرنا جنگنده های غربی خیلی خیلی قدرتمند هستن نمونش تامکت های ما توی جنگ ک وقتی توو اسمون بودن جنگنده های روس عراق جرات نزدیک شدن رو نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
موندم ابن همه ناو پیشرفته اطراف داعش بعد هنوز داعش تموم نشده بعضی وقتی فکر می کنم اینا ناو نیستن کاردستی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
به درد ما نمیخوره
خیلی از این نوع هواپیما را تو جنگ با عراق زدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
چون دلش خواست