مشهد؛

شرح صدر؛ عاملی مهم در گذر از بحران های زندگی مشترک

وجود چالش ها در زندگی مشترک امری بدیهی است که با تقویت آستانه تحمل و سعه صدر قابل رفع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کارشناس مشاور خانواده ، در چهارمین همایش مسیر خوشبختی ویژه مجردین با اشاره به جایگاه ازدواج در رشد و تعالی زن و مرد، در تبیین عوامل زمینه ساز ازدواج موفق گفت: لازم است همسران پیش از ازدواج تا حدودی با موضوعات روانشناسی مرتبط با جنس مکمل آگاه باشند و این آگاهی را که سبب قدرت و توانمندی بیشتر آنان در جلب رضایت همسر در مسیر زندگی مشترک می شود، به تدریج افزایش دهند.

حجت الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی تصریح کرد: برای مثال اگر مردی توانایی ایجاد حس محبوبیت و دلبری در همسرش را داشته و او را از جهت عاطفی اشباع کند، مردی موفق و خوشبخت است چرا که همسر او مهمترین نیاز خود را محقق یافته می بیند و درصدد جبران خواهد بود.

حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: اگر زنی حس مقبولیت و اقتدار را در همسرش ایجاد کند و به تعبیر قرآن کریم مرد را قوام زندگی خود بداند، مرد نیز انگیزه بیشتری در حمایت و پشتیبانی از خانواده خود خواهد داشت.

کارشناس مشاور خانواده در ادامه، ضمن سطح بندی خانواده ها در سه سطح خانواده متعالی، متعادل و نامتعادل، گفت: در خانواده متعالی زن و مرد هر دو از ویژگی هایی همچون گذشت، صبر، مهرورزی و وفاداری برخوردارند و هر یک در جهت تامین آسایش و رضایت دیگری تلاش می کند.

وی گفت: این در حالی است که در خانواده متعادل ممکن است زن یا مرد ویژگی های فوق را نداشته و همسر او ناچار باشد برای حفظ تعادل زندگی مشترک، نسبت به برخی مسائل اغماض داشته و از آنها چشم پوشی کند که این اغماض و گذشت در خانواده های امروز کمرنگ تر شده و همین امر در میزان افزایش آمار طلاق نقشی تعیین کننده دارد.

حجت الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: در خانواده های سطح سوم یا نامتعادل، عدم سنخیت زن و مرد از ابتدای زندگی و پیش از روبرو شدن با چالش ها و مسائل مهم زندگی نمایان می شود.

وی اظهار کرد:در این نوع خانواده اغلب خودمحوری، سلطه گری و حس برتری جویی حاکم است و جدایی موضوعی قابل پیش بینی در آن است که انجام مشاوره پیش از ازدواج، در پیشگیری از تشکیل چنین خانواده هایی موثر خواهد بود.

این کارشناس مشاور خانواده افزود: شیوه تربیتی والدین در میزان موفقیت فرزندان در ازدواج بسیار تاثیرگذار است وبا کاهش تعداد فرزندان در خانواده ها میزان توجه والدین به آنان افزایش یافته و تقریبا همه نیازهای فرزندان اعم از نیازهای مالی و عاطفی از سوی والدین تامین می شود که این امر سبب خواهد شد شخصیت فرزندان وابسته و متکی رشد یافته و پس از ازدواج نتوانند زندگی مستقل خود را مدیریت کنند.

وی گفت: بر این اساس، باید فرصتی برای فرزندان ایجاد کرد که پیش از ازدواج در فضاهایی امن مسوولیت های مختلف را تجربه کرده و با تلخی و شیرینی ها ی آن آشنا شوند.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: نگاه جوانان در ازدواج باید مبتنی بر واقعیت باشد نه ایده آل ها؛ وجود چالش ها در زندگی مشترک امری بدیهی است که با تقویت آستانه تحمل و افزایش سعه صدر قابل رفع است.

انتهای پیام/ ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار