شیراز؛

نشانه های قاتل خاموش چیست

نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن را بشناسیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسم مترجمی کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کوار، گفت: منوکسید کربن یا قاتل خاموش، گازی سمی، خطرناک، بدون بو و مزه و غیر قابل دیدن است.
وی افزود: استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسید کربن، مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن شده و می تواند موجب آسیب های مغزی شود، همچنین جمع شدن مقدار کمی از گاز منوکسیدکربن در محیط های بسته، مانند خانه، دفتر کار، کلاس درس و داخل خودرو، می تواند خطرناک باشد.
کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کوار، ادامه داد: چنانچه برای گرم کردن فضاهای داخلی و آب مصرفی، از سوخت فسیلی استفاده شود، نصب هشدار دهنده گاز منوکسید کربن، الزامی است.  
مترجمی اضافه کرد: سردرد، تهوع، استفراغ و کوفتگی بدن، خواب آلودگی، گیجی و تپش قلب بالا، بیهوشی، تشنج، مشکلات قلبی، تنفسی و مرگ، از نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن، شمرده می شود.
کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کوار گفت: گاز منوکسید کربن، در اثر سوختن ناقص مواد سوختی، مانند گاز شهری، گاز کپسول، نفت، بنزین و گازوئیل، ایجاد می شود، هر وسیله ای که با سوخت کار می کند و دارای عملکرد معیوب، دودکش نامناسب و نصب غیراستاندارد باشد، می تواند منبع تولید و انتشار گاز مونوکسید کربن باشد.
زهرا قاسمی افزود: پس زدن دود در دودکش ناشی از شرایط جوی بیرون، مانند وزش باد و سرعت آن و همچنین سنگین بودن هوا در داخل دودکش، که بیشتر در هوای سرد و مرطوب و تازه روشن شدن دستگاه اتفاق می افتد، از شرایطی است که می تواند به طور موقتی موجب انتشار گاز منوکسید کربن در محیط شود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار