در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاعر جوان باید صدای نسل خود باشد

جوانان اهل قلم باید همواره به دغدغه‌های اجتماعی توجه داشته و نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نباشند.

پوریا غنی طبع شاعر و عکاس جوان کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون ویژگی‌ها و مولفه‌‌های لازم در آثار شاعران جوان گفت: شاعر جوان باید صدای نسل خود باشد و همواره به دغدغه های اجتماعی توجه داشته و نسبت به مسائل پیرامون خود بی تفاوت نباشد.
 
وی افزود: شاعر نمی‌تواند صرفا با نشستن در کافه‌ها و تردد در سطح شهر شعری بگوید که واکنش جمعی را در پی داشته باشد؛ قطعا اتفاقات مهم و اساسی جامعه در جایی خارج از این کافه‌ها و محافل شبه روشنفکری در حال وقوع هستند. به طور کلی شاعر جوان باید همواره به مسائل، مشکلات و دردهای هم نسلان، شهر و جامعه خود آگاهی داشته باشد.  
 
این شاعر در ادامه در پاسخ به این سوال که در میان آثار اهالی قلم تا چه اندازه به جوانان و دغدغه های آن ها پرداخته شده و باید پرداخته شود، اظهار داشت: کم و بیش اتفاقاتی افتاده اما به علت اهمیت این مسئله هرچقدر پرداخت بیشتری به آن شود، نتایج بهتری برای شاعر، مخاطب و در نهایت جامعه حاصل خواهد شد.
 
غنی طبع در پایان در خصوص قالب شعری مورد علاقه جوانان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به علت گسترش فضای مجازی و همچنین بی حوصلگی و مشغله های انسان معاصر (که عموما هم کاذب هستند) بیشتر از اشعار کوتاه-که گاهی طعنه به نثر، مینیمال، خاطره، دلنوشته و... می‌زنند- از مضامین عاشقانه استقبال می‌شود؛ اما شاعر نباید فریب لایک‌ها و تعریف و تمجیدهای مجازی را بخورد. او باید برای سلیقه‌سازی تلاش کرده و صرفا دنباله روی سلیقه مخاطب نباشد. همچنین پرداخت صرف به مضامین عاشقانه با درون مایه تجربه های شخصی کافی نبوده و شاعر همواره باید بکوشد با مطالعه و آگاهی از شرایط روز به سایر مضامین مهم دست یابد.
 
شایان ذکر است؛ مجموعه شعر «مردی که قاتل خود را کشت» با تصویرسازی لادن میرمحمد صادق (انتشارات سپندارمذ) و مجموعه شعر «همزیستی مسالمت آمیز با گرگ ها» با مقدمه دکتر مصطفی بادکوبه ای (انتشارات مایا) از آثار منتشر شده این شاعر جوان است.  


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.