سلاح‌های خریداری شده از سوی عربستان و آمریکا در دستان داعش

سلاح‌های خریداری شده از سوی آمریکا و عربستان سعودی برای کمک به تروریست‌های سوری، اکنون در دستان گروه تروریستی داعش در موصل است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی بی بی سی در گزارشی تحقیقاتی اعلام کرد: سلاح‌های خریداری شده از سوی آمریکا و عربستان سعودی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی در اروپای شرقی، اکنون در دستان گروه داعش در موصل است. 

مجری این شبکه ابتدا گفت: نبرد برای تسخیر شهر موصل در عراق در حالی ادامه دارد، که به‌نظر می‌رسد گروه داعش هیچ کمبودی از لحاظ تسلیحات و مهمات نداشته باشد.

 در عین حال، تحقیقات اختصاصی خبرنگار این شبکه در موصل نشان داد: بخشی از تجهیزات نظامی و مهمات داعش از منابع غربی تأمین می‌شود که سرانجام به دست این شبه‌نظامیان (تروریست‌ها) می‌رسد. 

گوردون کارِرا، خبرنگار امور امنیتی این شبکه، گزارشی ویژه از حومه موصل ارسال کرده که طی آن، به مکان‌هایی در حوالی موصل که اکنون از دست داعش خارج شده و مملو از تجهیزات نظامی و مهمات است، سر زده و تلاش کرده است که سرمنشاء اصلی این سلاح‌ها و مهمات را پیدا کند.
 
جیمز بِوین و تیم همکارانش از گروه «تحقیقات سلاح‌های استفاده شده در درگیری‌ها» به‌دقت از تمام سلاح‌ها و مهمات پیدا شده در این مکان عکس می‌گیرند، تا محل تولید آن‌ها را بیابند. 

با این حال، مهم‌ترین مسئله برای این محققان، اسناد و مدارکی است که نشان می‌دهد که بسیاری از مواد، مهمات و تجهیزات نظامی داعش از خارج از عراق وارد این کشور شده است. 

خبرنگار بی بی سی افزود: در کلیسایی که در یکی از شهرهای مسیحی‌نشینِ نزدیک موصل اخیراً از عناصر داعش پاکسازی شده است، مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات کشف شده است. اینجا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه داعش در این کلیسا مواد منجره می‌ساخته است. مواد شیمیایی خام به همراه برگه‌ای آموزشی برای نحوه مخلوط کردن آن‌ها روی زمین این کلیسا دیده می شود. 

شبکه بی بی سی تصاویر از برگه ای که روش مخلوط کردن این مواد روی آن نوشته شده را محو کرده است، تا بینندگان نتوانند آن را ببینند یا از آن نسخه برداری کنند. گوردون کاررا تأکید کرد: همه چیز در اینجا ساخت داخل (عراق) نیست. 

خبرنگار این شبکه انگلیسی افزود: ما وارد خانه‌ای شدیم که اخیراً تحت اشغال جنگجویان داعش بوده است. در اتاق جلویی، کمربندهای انتحاری وجود دارند. در اتاق‌های پشتی، جعبه‌های حاوی موشک‌های ضد نفر پیدا شد. این موشک‌ها و برخی دیگر از مهمات و تجهیزات نظامی، در کارخانه‌هایی در شرق اروپا تولید شده و سپس دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی آن‌ها را خریده‌اند. 

این خبرنگار بی بی سی در ادامه افزود: قرار بود این مهمات از طریق ترکیه به «شورشیانی» که آمریکا و عربستان سعودی در سوریه از آن‌ها حمایت می‌کنند، ارسال شود، ولی این مهمات که فقط دو ماه از تولیدشان می گذرد، به دست داعش افتاده و سپس از خاک سوریه به مرز عراق و از آنجا به موصل منتقل شده است. داعش اکنون از این مهمات برای کشتن نیروهای عراقی که مورد حمایت آمریکا هستند، استفاده می‌کند. 

بی بی سی در انتها اعلام کرد به‌نظر می‌رسد که داعش هیچ مشکلی برای تجهیز و تسلیح خود نداشته باشد و به خاطر «هرج و مرجی» که در منطقه وجود دارد ممکن است برخی از این سلاح‌های داعش، از سوی همان کشورهایی تأمین شده باشد، که تلاش دارند آن (داعش) را شکست دهند! 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار