حادثه خونين سمنان، وزير را به مجلس می كشاند؟

یک نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر راه باید پاسخگوی حادثه برخورد قطارهای مسافربری باشد، گفت: نیاز باشد آخوندی را استیضاح می‌کنیم.

حادثه خونين سمنان، وزير را به مجلس می كشاند؟
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  روز گذشته در حالیکه بیشتر محورهای مواصلاتی کشور شاهد بارش برف لغزندگی بود و مطمئن ترین وسیله نقلیه برای سفر، ناوگان ریلی محسوب می شد به یکباره خبر برخورد دو قطار و کشته شدن جمعی از هموطنان ، مردم را شوکه کرد.

در این حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در ایستگاه هفت خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار ‌سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد می‌کند و  لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ و برخی واگن‌‌ها از ریل خارج می‌شوند.

نخستین اطلاعات منتشر شده از حادثه حاکی از فوت 8 تن از مسافران قطار بود اما پس از چند ساعت بر شمار قربانیان افزوده شد و تا ساعات پایانی روز آمار نهایی به 45 کشته و 103 تن مصدوم رسید.

بر اساس این گزارش  پس از این تصادف محور ریلی تهران - مشهد  مسدود شد که شامگاه دیروز با تلاش ماموران فنی راه‌آهن بازگشایی شد.

به دنبال این حادثه دردناک که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن شد،حسن روحانی ریس جمهور در نامه به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی و بکارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریع‌تر مصدومان شد.

همچنین علی لاریجانی در نامه ای خطاب به محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ابعاد وسیع حادثه تلخ و تأسف برانگیز، تاکید کرد تا در اسرع وقت کمیته‌ای از کمیسیون عمران به محل سانحه اعزام و ضمن بررسی دقیق موضوع و شناسایی دلایل آن و مسببین و مقصران،گزارش نهایی را به مجلس ارائه کنند.

براین اساس وزیر راه و شهرسازی نیز ساعتی پس از وقوع حادثه دو نفر از معاونان خود را در حوزه های حمل و نقلی به محل اعزام کرد. محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی در محل حادثه حضور یافتند. همچنین به دلیل اهمیت موضوع و بررسی ابعاد دقیق آن  ،عباس آخوندی سفر خود به ترکمنستان را  لغو کرد و عازم محل حادثه شد.

جلسه کمیته بحران استان سمنان جهت پیگیری علت وقوع حادثه برخورد دو قطار و رسیدگی به وضعیت مجروحین بعد از ظهر برگزار شد و وزیر راه پس از این جلسه گفت: من به محض اینکه خبر را دریافت کردم دستور تشکیل کمیسیون بررسی سوانح در شرکت راه‌آهن را دادم تا به جزئیات این سانحه رسیدگی کند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تمام صحبت‌هایی که بین لوکوموتیوران و مرکز کنترل صورت می‌گیرد همه به صورت ضبط شده وجود دارد که قطعا باید از نوار پیاده شود تا ببینیم چه گفت‌وگو و علائمی بین افراد مبادله شده است.

وی با بیان این مطلب که با اجرای سیستم‌های اتوماتیک در سه سال اخیر همچین حوادثی در کشور نداشته‌ایم گفت: ما با این سیستم تقریبا توانسته بودیم وضعیت ایمنی را در این محور که شلوغ‌ترین محور ريلي ایران است در وضعیت نسبتا خوبی قرار دهیم.

لازم به ذکر است در شامگاه روز جمعه علت اصلی بروز حادثه از سوی پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن اینطور عنوان شد: قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز کرده و در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف  شد و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز شده درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می شود .

وی ادامه داد:  متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند. 

آقایی گفت: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.

بر اساس این گزارش وقوع این حادثه با این وسعت و میزان تلفات بالا برای ایمن ترین ناوگان حمل و نقل کشور دور از انتظار بود چراکه مسئولان مربوطه طی سال های گذشته از افزایش ایمنی خطوط ریلی و  تجهیز خط‌آهن تهران-مشهد  به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) خبر داده بودند؛ پیش‌ از این مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.

بر همین اساس انتقادات در خصوص عملکرد مسئولان حوزه بلافاصله با واکنش تند محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که مجلس از حادثه برخورد قطارها به راحتی عبور نمی‌کند  شروع شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر راه باید پاسخگوی حادثه برخورد قطارهای مسافربری باشد، گفت: نیاز باشد آخوندی را استیضاح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حادثه برخورد دو قطار مسافربری اتفاقی تلخ و بسیار تأسف‌برانگیز است، اظهار داشت: جمع زیادی از هموطنان عزیزمان در این حادثه کشته شدند که این نشان دهنده وجود ضعف‌های جدی در مدیریت راه‌آهن کشور دارد.

این نماینده مجلس افزود:مدیریت قطارها کار دشواری نیست؛ زمانی که یک قطار در ایستگاهی توقف کرده می‌توان با اطلاع‌رسانی از برخورد قطاری با قطار دیگر جلوگیری کرد یا در زمان حرکت قطارها می‌توان با مدیریت مانع برخورد قطارها شد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس به راحتی از کنار این اتفاق نخواهند گذشت، تصریح کرد: توقع داریم آقای رئیس‌جمهور که در زمان لغو سخنرانی آقایی علم عزا به دست می‌گیرد در این زمینه نیز ورود کرده و با مسببین برخورد کنند.

پورمختار با تأکید بر اینکه به زودی طی نشستی از وزیر راه و شهرسازی پاسخ خواهیم خواست، بیان کرد: اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد، نمایندگان ابزارهایی مانند استیضاح در دست خواهند داشت، زیرا ما نمی‌توانیم در زمانی که پای حقوق ملت به میان می‌آید با کسی مماشات کنیم.

احتمال استیضاح دو وزیر در پی حادثه برخورد دو قطار


محسن بیگلری دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه علل بروز سانحه برخورد دو قطار مسافربری در محور دامغان-سمنان در حال بررسی است، اظهار داشت: پس از اعلام بروز سانحه، عوامل مختلف از سوی کمیسیون عالی در حال بررسی است.

وی افزود: روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در خصوص نبود استاندارد لازم و واردات غیر قانونی واگن اعتراضاتی به وزیر صنعت ، معدن و تجارت داشتند که تا مشخص شدن اعلام نتایج باید منتظر ماند.

بیگلری در پاسخ به این سوال که امکان استیضاح وزیر وجود دارد، بیان کرد: پس از اعلام نتایج بررسی از سوی کمیته و مقصر شناخته شدن حادثه  در خصوص استیضاح وزیر صنعت و معدن و راه و شهرسازی تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.

همچنین مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارما، گفت: با توجه به آنکه تامین زیر ساخت ها بر عهده دولت و بهره برداری مسیر از سوی بخش خصوصی انجام می شود لذا تا اعلام نتایج نمی توان کسی را مقصر دانست.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی باید در خصوص علل این حادثه دلخراش در مجلس پاسخگو باشد و موضوع را به صراحت اعلام نماید.

بائوج لاهوتی با انتقاد از قدیمی بودن زیر ساخت ها گفت: زیر ساخت ها بخش حمل و نقل ریلی فرسوده و مربوط به  20 الی 30 سال گذشته است که مطابق قانون قرار بود سالانه 6 هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل برون شهری و 4 هزار میلیارد تومان به درون شهری اختصاص یابد که تا این کنون این بودجه تخصیص داده نشده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
ما خواستار استیضاحیم...اگر واقعا نماینده ملتیید
جون مردم اندازه یه سخنرانی لغو شده ارزش نداره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
وقتی وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه آهن در جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای دوخطه کردن خطوط راه آهن, تعلل و بهانه جویی میکنند
Germany
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
باید استعفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
ساخت تقاطع غیرهم سطح حاجی آباد اراک در کنار اتوبان اراک _ قم و ساخت تقاطع غیرهم سطح سنجان در مسیر جاده اصلی اراک _ بروجرد متوقف شده, ساخت کنارگذر شمالی اراک به طول ۵۲ کیلومتر, بلاتکلیف رها شده است چون وزارت راه و شهرسازی به وظایف خود به درستی عمل نمیکند , استفاده از مدیران غیربومی و بازنشستگان چندشغله در ادارات کل راه و شهرسازی استان ها باعث سومدیریت و ناکارآمدی شده
Germany
سجاد
۱۲:۲۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
می کشاند؟؟؟ دیگه باید چند نفر زنده زنده بسوزن تا بکشاند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
متاسفم که ما هنوز اتاق كنترل تو ايستگاهها نداريم
Iran (Islamic Republic of)
م ح پ
۱۱:۵۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
تصادف قطارها به فرسوده بودن ریل مربوط نمیشود اینم یکی از حرفهای است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۴۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
برای سانحه هوایی آقای بهبهانی رو استیضاح کردن این حادثه شبیه اون حادثه است پس حتما باید وزیر استیضاح بشه
Iran (Islamic Republic of)
تاسف
۱۰:۵۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
متاسفانه وضعیت راه ها در حد فقیرترین کشورهای جهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
اقای پور مختار الان وقت این حرفها نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
اتفاقاخیلی هم بموقع بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
باید استعفا کند.
United States of America
میلاد
۱۰:۳۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
اگر ایستگاه های ریلی ایران مجهز به اتاق کنترل بودن و موقعیت قطارها و حرکتشون رو روی مانیتور میدیدن از بوجود اومدن چنین حادثه ای پیشگیری میکردن، تمام کشورها پیشرفت کردن بجر ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
باید وزیر استیضاح و مسئولین ذی ربظ استان سمنان استعفا بدن ما باید چقدر تحمل کنیم که مسئولین نالایق بر سر کار باشند و با جان هم وطن هایمان به خطر بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
کاش ازوزیر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!بپرسندبرای چی کترینگ راه آهن روداده به خارجیها؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۰:۱۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
نیاز باشد ؟یعنی هنوز نیاز نشده؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
سومدیریت وزیر راه و شهرسازی باعث نارضایتی مهندسان مجری و ناظر نظام مهندسی ساختمان شده, اغلب پروژه های ریلی مثلا ساخت راه آهن ملایر کرمانشاه متوقف شده
آخرین اخبار